TVIST Der lyder kritik fra værkstedsbranchen af, at forsikringsselskaberne i stigende grad ændrer på de grundvilkår, der er aftalt. Det oplever Finn Larsen, der er teknisk konsulent hos Dansk Bilbrancheråd. Han taler om et generelt problem, som især slår igennem nu med landets største forsikringsselskab, Tryg Forsikrings, såkaldte Kvalitets-aftale.
- Forsikringsselskaberne ændrer vilkår generelt og undertrykker priser og vilkår, nogle sender endda fortrykte aftaler til værksteder som diktat. Det er i modstrid med intentionerne i Autotaks/Forsi og også med den årgamle bemærkning fra konkurrencemyndighederne om, at tiderne i systemet er vejledende. Det virker som om, forsikringsbranchen er ved at pille hidtidige aftalegrundlag fra hinanden. Jeg ser frem til, at bil- og forsikringsbranchens fælles skadesråd kommer i gang igen efter et års stilstand, så vi kan få drøftet disse ting, siger Finn Larsen til Motor-magasinet.
1000-numre afviger
Finn Larsen finder, at eksempelvis Tryg Forsikrings nye Kvalitets-aftale lægger ekstra arbejde og udgifter over til reparatørerne, idet den indeholder en række krav og services, som reparatørerne skal yde til Trygs forsikringskunder.
Sammen med aftalen sender Tryg, ifølge Finn Larsen, en opdateret 1000 nr. liste, der indeholder tider og priser på arbejde og materialer, som afviger fra Autotaks/Forsi-systemet, når der beregnes skader i systemet
- Når Tryg dermed undertrykker de systemdata, som i sin tid var med til at sikre aftalen om brugen af Autotaks/Forsi mellem skadesbranchen og forsikringsselskaberne, skal man være på vagt, siger Finn Larsen.
Han nævner, at Tryg tidligere har fjernet de 2%, som systemet automatisk udløste af reservedelssummen og de 3,5%, som værkstederne automatisk fik af arbejdslønnen til forbrugsmaterialer.
- Disse procenter er hos mange reparatører erstattet med et fast beløb på 50 kroner, som på ingen måder dækker de faktiske omkostninger, der er til slibepapir, skæreskiver, klinger til luftsav, svejsematerialer, polyesterspartel, spiralbor, punkt-svejsebor, afdækning og meget mere, siger Finn Larsen.
Han mener, at Tryg desuden ikke oplyser, at tider og priser er vejledende. Finn Larsen kan desuden se, at priser og arbejdsenheder ikke har ændret sig fra tidligere udsendte 1000 nr. lister, selv om reparationer i dag er langt mere krævende både materiale- og tidsmæssigt.
Sikkerhed og garanti
I den nye kvalitets-aftale kræver Tryg desuden, at reparatørerne anvender uoriginale dele til udbedring af skader. Det sker, ifølge Finn Larsen, helt uden at stille krav til delenes kvalitet.
- Hvis et forsikringsselskab kræver, at en reparatør anvender dele, der ændrer på køretøjets karrosserigaranti og kollisions-sikkerhed, er det reparatøren der kan gøres ansvarlig for følgeskader, der kan opstå, hvis ikke særligt dokument omkring garanti og sikkerheds-forpligtigelser at udarbejdet. På Euro 5 og 6 biler vil der være tale om konstruktive ændringer, oplyser Finn Larsen.
Tryg indbyder til dialog
Fra Tryg Forsikring stiller skadedirektør Mogens Olesen sig meget undrende overfor kritikken.
- Vi vil naturligvis gerne i dialog med Dansk Bilbrancheråd om påstandene, som er usande og som vi kan afvise hver og en. Medierne er ikke det rette sted for en sådan dialog, men på et møde kan vi drøfte kritikpunkterne på et professionelt og mere konstruktivt plan samt afklare de åbenlyse misforståelser, der kommer til udtryk her.
Forsikringsselskaber løber fra Autotaks-aftaler
Værksteder mister indtægter, når forsikringsbranchen ikke overholder Autotaks-aftalegrundlaget, anfører Dansk Bilbrancheråd. Tryg afviser kritik af nyt udspil.