23948sdkhjf

SKAD: Ny hjælpepakke kan afbøde konkurser

Skades-værkstederne er ekstra sårbare i disse uger, hvor Corona-virus er over landet og betyder mindre kørsel og skadesarbejde.

CORONA Nervøse virksomheder bestormer lige nu køretøjsbygger- og autoskadebranchen, SKAD. Virksomhederne ønsker råd og bistand om, hvordan de skal håndtere Corona-krisen, fortæller direktør Thomas Krebs.

- Vi må forberede os på, at udfordringerne bliver ved i nogle måneder endnu. Derfor er det positivt at regeringen nu er kommet med en redningspakke omfattende lønkompensation. Den vedtagne redningspakke for erhvervslivet er et meget positivt træk, men der er behov for yderligere en pakkeløsning, der specielt sikrer at selvstændige, som oplever en voldsom ordrenedgang, kan få hjælp, siger Thomas Krebs.

Specielt hårdt ramt
SKAD bifalder regeringens tiltag for at begrænse smitten, så den kan udskydes så meget som muligt over tid. Men brancheforeningen forbereder sig selv og medlemsvirksomhederne på, at Corona ikke er væk efter de 14 dage, hvor dele af samfundet foreløbig er lukket ned.

- På trods af hjælpepakker, som får størst betydning for de store virksomheder, så vil mindre virksomheder i flere tilfælde ikke kunne klare udfordringen. I vores branchen er økonomien presset i forvejen, og vi forventer, at der om 1-2 måneder vil være færre værksteder i branchen, der kan håndtere bilskader, på grund af lukninger og opsigelser af medarbejdere.

- Vi kan bistå vores medlemmer fagligt og juridisk, samt også på det menneskelige plan. I svære tider skal alle stå sammen, og derfor har vi hos SKAD også udsendt information til både medlemsvirksomheder og deres ansatte. Vi sidder alle i samme båd, og man skal stå sammen i virksomheden, både arbejdsgiver og medarbejdere, for at komme igennem denne her voldsomme krise, som ikke er prøvet værre siden 2. Verdenskrig – en krise, der udfordrer hele vores samfund, siger Thomas Krebs. Han fortsætter om konsekvenserne, som han allerede nu kan se tegne sig for især autoskade-branchen:

- Specielt autoskadebranchen vil være ramt specielt meget, fordi færre biler kører på vejene, og det betyder færre skader. Flere af SKAD’s medlemmer bemærker allerede nu en let nedgang i antal biler og skadesarbejde, og nedgangen vil øges over de kommende uger.

- Vi forventer, at der efter Corona tiden vil være færre værksteder, der kan håndtere skader på køretøjer på grund af både lukninger og opsigelser af medarbejderne. Det vil også få effekt på forsikringsselskaberne og ventetider, og situationen kan gøre forsikringsbranchen og samfundet opmærksom på, hvor sårbare vores branche er overfor de mindste forandringer og udfordringer. Det bør forsikringsselskaberne tænke meget kraftigt over, siger Thomas Krebs.

Afbrudte forhandlinger
Han tilføjer, at overenskomsten pålægger store ekstraomkostninger på SKADs medlemsvirksomheder, hvilket ikke gavner situationen.

- Vi har i SKAD måttet afbryde forhandlinger med Dansk Metal, da autoskadebranchen ikke selv kan fastsætte priser, men bliver dikteret både priser og rabatter af forsikringsbranchen, hvilket i forvejen skaber en meget begrænset mulighed for at tjene penge. Og Corona-situationen forværrer blot situationen, siger Thomas Krebs.
Penge fra uddannelsesfonde

SKAD har også foreslået, at uddannelsesfonde kunne anvendes til at hjælpe trængte arbejdsgivere, der må sende medarbejdere hjem. Dog har Dansk Metal, med reference til den sidste redningspakke om lønkompensation, afvist forslaget. Men det kan fortsat være en mulighed, såfremt situationen forværres, netop fordi arbejdsmarkedet vil ændre sig mærkbar de kommende måneder, mener SKAD
For at give SKAD-medlemmer en håndsrækning, har SKAD bestyrelsen i lørdags besluttet, at SKAD fritager medlemmer for en kontingentbetaling i omegn af 300.000 kroner. Det er SKAD’s håb, at det kan være et lille bidrag til at gøre det lettere for medlemsvirksomhederne.

Artiklen er en del af temaet Corona og konsekvenserne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11