23948sdkhjf

Bilbranchen DI: Nybilsforhandlere er særligt ramte

Nyvognsforhandlere er mere truet end de fleste virksomheder i dansk erhvervsliv, blandt andet på grund af en lav indtjeningsmarginal. En hjælp kunne være at udskyde fristen for indbetaling af opkrævet registreringsafgift, siger Thomas Møller Sørensen, adm. direktør i Bilbranchen DI.

CORONA-KONSEKVENSER Der kan meget vel blive brug for yderligere hjælp, end den, der er stillet i udsigt i regeringens hjælpepakke til det danske erhvervsliv, siger Thomas Møller Sørensen, adm. direktør i Bilbranchen DI, som en kommentar til regeringens hjælpepakke.

Hvor mange af dine virksomheder har sendt medarbejdere hjem uden løn?

- Vi har endnu ikke hørt om medlemmer, der har sendt medarbejdere hjem uden løn. Indtil nu er situationen løst ved enten at afholde ferie eller optjent afspadsering, ved aftale om arbejdsfordeling eller ved aftale om varierende ugentlig arbejdstid. De to sidste muligheder er virksomheder i bilbranchen i forvejen dygtige til at udnytte i forhold til andre brancher under Industriens Overenskomst, og det er måske en lille fordel nu.

Hvor mange virksomheder har taget imod / vil tage imod muligheden for at udskyde moms og skat?

- Det forventer jeg, langt de fleste virksomheder vil gøre.

Mener du, at trepartsaftalen og regeringens øvrige tiltag er tilstrækkelige?

- Nej, der kan meget vel blive brug for yderligere hjælp. For bilbranchen er det helt oplagt at styrke likviditeten ved at udskyde fristen for indbetaling af opkrævet registreringsafgift. Det har vi allerede spillet ind til regeringen, og vi tror og håber, det er med i den næste hjælpepakke. I det hele taget har DI en løbende dialog med regeringen om situationen, og skulle Bilbranchens medlemmer have øvrige ideer til hjælpetiltag, er de meget velkomne til at spille dem ind

Hvor truet er din del af autobranchen i sammenligning med andre dele af den firehjulede branche og sammenlignet med andre brancher?

- Nyvognsforhandlere er mere truet end de fleste virksomheder i dansk erhvervsliv, dels på grund af en lav indtjeningsmarginal og dels på grund af dyre lagre af både brugte og nye biler. Udover regeringen kan bilimportørerne derfor også hjælpe nyvognsforhandlerne ved eksempelvis at give længere kredittid på biler og reservedele samt ved at suspendere eller udsætte krav til indregistrering af biler.

 

 

Artiklen er en del af temaet Corona og konsekvenserne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125