MENINGER Udvalgte elite-virksomheder og et A og et B hold blandt autogenbrugere. Det var et af hovedemnerne på den ordinære generalforsamling 7. marts i brancheforeningen Dansk Autogenbrug, DAG, der tæller 65 medlemsvirksomheder. Emnet, der kunne være et stridspunkt, efter at Stena Recycling og bilimportørerne har udvalgt 14 autogenbrugere i det nye Dansk Bil-Retur, blev, ifølge DAG-formand Søren Lundfold, manet i jorden under debatten.
- Vi i bestyrelsen kunne præsentere en aftale med både Stena Recycling og HJ Hansen Genvinding som afløser for den opsagte Refero-aftale. Dermed sikrer vi modtagelse af vigtige midler til at drive DAG for, fortæller Søren Lundfold. Han blev genvalgt som formand, men måtte også lægge ører til kritik i forbindelse med, at han har sagt ja til at være en af de udvalgte til Dansk Bil-Retur med sin virksomhed Tørring Autolager.
- Jeg fik da lidt klø fra forsamlingen for at være gået med i dette nye samarbejde som formand for DAG. Men jeg understreger, som jeg også sagde på generalforsamlingen, at alle i DAG udgør eliten herhjemme blandt autoophuggere, og at min virksomhed ikke er bedre end andre i DAG. Stena, der selv har plukket sine samarbejdspartnere, er desuden åben for at knytte flere til aftalen. Så min holdning er, at det også ville være godt for DAG, at min virksomhed deltager i stedet for at stå udenfor, siger Søren Lundfold.
Han oplyser, at alle de 14 udvalgte partnere i Dansk Bil-Retur samarbejdet, med undtagelse af Kroghs Autoophug, er DAG-virksomheder.
Åbent Autogenbrug viser vej
Blandt øvrige emner, der blev drøftet under generalforsamlingen, er den manglende vilje til at bruge genbrugsdele på værksteder og blandt forsikringsselskaberne. Her blev nye tiltag såsom Åbent Autogenbrug for offentligheden, ligesom de ofte sete Åbent Landsbrug-dage på gårde, nævnt som en mulighed for at afmystificere brugte bildele med fordomme om rustne og halv-dårlige dele.
- Vi vil gerne ud i befolkningen og blandt forsikringsselskaber og værksteder med budskabet om, at vi er seriøse virksomheder, som adskiller nye, trafikskadede biler og lægger kvalitetsdele på hylderne, som kan genbruges billigt og godt til gavn for miljø, CO2 og klimaet - vi ser alt for mange fotos i medierne af rustne bilvrag hobet op i bunker. Det er ikke virkeligheden hos vores medlemsvirksomheder, siger Søren Lundfold.
Mere politisk påvirkning
Dansk Autogenbrug vil således bruge flere kræfter på at påvirke politikerne til at ændre lovgivningen, så bilskader, på eksempelvis fem år gamle biler, skal gøres op med brugte dele. For nylig har DAG fået udarbejdet en intern rapport, der viser veje frem i strategiarbejdet.
Forbilledet er Sverige, hvor autogenbrug udgør tocifrede rater mod blot et par procent herhjemme. Årsagen er blandt andet et svensk forbud mod eksport af skadede biler.
- Politikerne sidder på hænderne og må vågne op. Tiden er til genbrug og cirkulær økonomi - det er en trend, også blandt ungdommen. Sidste sommer fik vi en statsminister, der gjorde den grønne omstilling af samfundet til en folkesag med også vedtagelse af en klimalov. Man kan næppe åbne en avis, uden at klimaet trækker overskrifter. Derfor burde det være en formssag at få ændret reglerne med krav om genbrug i også skadesopgørelser. Nyproduktion af elbiler anses for at være tidens løsen i stedet for at passe godt på dem, vi allerede har brugt ressourcer på at bygge, siger Søren Lundfold.
Pil opad for 2019
Kritik af den nye dieselskrotpulje, uden nok tildelte penge, blev vendt på generalforsamlingen, samt også internationale problemer med blandt andet kodede reservedele og datakampen med bilproducenterne, hvor SMVdanmark bistår genbrugerne. Positive toner lød fra forsamlingen om indførelsen i 2019 af den længe ventede digitale skrotningsattest, som autogenbrugerne anser for at være et vigtigt nyt værktøj for genbrugsvirksomhederne.
- Grundlæggende kan vi vel konstatere, at 2019 har været et stabilt år i vores virksomheder - ja, måske endda med en lille pil opad. Om det skyldes den marginale forhøjelse af reparationsgrænsen er tvivlsomt. Det skyldes snarere, at bilsalget også i 2019 nåede nye højder, hvilket altid styrker aktiviteten i hele autobranchen, siger Søren Lundfold.
Skrot-giganter sikrer genbrugere penge
Den nye Dansk Bil-Retur ordning blev drøftet på Dansk Autogenbrugs generalforsamling sammen med nye tiltag for at øge brug af genbrugsdele i Danmark.