23948sdkhjf

Derfor hæfter sælgere for fejl i bilannoncer

| Af Ida Nynne Daarbak Jensen | Tip redaktionen om en historie

JURA: En kunde har ret til kompensation - og endda at ophæve købet, hvis der loves for meget i annonceteksten. Få overblikket her.

JURA I AutoBranchen Danmark får vi mange henvendelser fra medlemmer, der har lavet en fejl i en bilannonce, og annonceret bilen med en noget udstyr eller en egenskab, som bilen senere viser sig ikke at være i besiddelse af.

Det kan dreje som om, at bilen er annonceret med forskelligt oplistet ekstraudstyr, udstyrspakker, ægte lædersæder, hvor meget bilen kører pr. liter etc.



Kunden henvender sig så efter købet, og gør opmærksom på, at bilen ikke har den i annoncen angivne egenskab, og kræver typisk afhjælpning, kompensation eller ophævelse af købet. Spørgsmålet fra vores medlemmer er, om køberen er berettiget til kompensation for manglen og i så fald hvordan.

Ifølge købeloven har sælger ansvar for fejl i en annonce, ligesom det heller ikke fritager sælgeren for ansvar at indføre et forbehold for fejl i annoncen.

En sælger, som har skrevet en annonce, der som følge af en tastefejl har fået andet indhold end tilsigtet, fritages kun for ansvar for fejlen, hvis sælger, senest på det tidspunkt, hvor slutsedlen underskrives, sørger for at gøre køber opmærksom på fejlen.

Dermed får køber mulighed for at beslutte, om han eller hun stadig ønsker at gennemføre købet, herunder til samme pris som hvis bilen havde det udstyr, som køber ifølge annoncen havde forventet, at den ville have. Hvis udstyret eller den givne egenskab fremgår af slutsedlen, skal køberen kompenseres på samme vis som ved fejlannoncering.

Læs også: Er kosmetiske skader på bilen en mangel?

Det kan manglen koste
Uanset om det udstyr eller egenskab kunden klager over ikke er til stede, ikke har en økonomisk betydning for bilens pris, fx fordi bilen har et andet navigationssystem end det annoncerede, men i stedet har et i tilsvarende prisklasse og kvalitet, er kunden berettiget til at blive kompenseret for den forkerte oplysning.

For en faktisk mangel som denne, der ellers ikke har nogen værdimæssig betydning, er kunden berettiget til en mindre kompensation. Praksis fra Ankenævn for Biler viser, at denne kompensation ligger på 5.000 kr.

Praksis ved eftermontering
Ved mangler, der har en reel faktisk værdimæssig og brugermæssig betydning, er kunden berettiget til at manglen bliver afhjulpet.

Det kan ske ved at udstyret bliver eftermonteret, og hvis dette ikke er muligt eller vil afstedkomme uforholdsmæssige store omkostninger for virksomheden, er kunden i stedet berettiget til at blive godtgjort økonomisk for den manglende egenskab.

Læs også: Nye overenskomster - og hvad så?

Et spørgsmål vi ofte får, er hvordan denne kompensation skal opgøres. I forhold til eftermontering, er kunden berettiget til at få isat en del i tilsvarende stand, alder og kvalitet, som kunden havde fået, hvis bilen var født med det pågældende udstyr.

Er det ikke muligt at fremskaffe udstyr i samme stand, kan man kompensere kunden økonomisk eller tilbyde noget andet oveni. Hvis udstyret har en større værdi, end hvad kunden er berettiget til, er man berettiget til at opkræve kunden for merværdien.

Økonomisk kompensation
Så hvor meget skal kunden kompensere? Kundens kompensation skal svare til det beløb, det ville koste at eftermontere det manglende udstyr eller værdien af det manglende udstyr eller et skønsmæssigt fastsat beløb i det leje. Denne opgørelse kan nogle gange være svær. Som eksempel herpå, kan nævnes en nylig afgjort sag i Ankenævnet, hvor en bil var annonceret med køling i handskerummet, hvilket den viste sig ikke at have. Kunden og forhandleren var uenige om, hvorvidt kunden var berettiget til en godtgørelse, og hvordan en kompensation i så fald skulle opgøres, da værdien af den manglende egenskab umiddelbart var svær at fastsætte. Nævnet fandt, at kunden var berettiget til 5.000 kr. i godtgørelse fastsat skønsmæssigt.

Ophævelse af bilkøbet
I nogle tilfælde kan det manglende udstyr eller egenskab være så væsentligt for bilen eller være af så væsentlig karakter for kunden, at denne vil være berettiget til ophævelse af købet, når det viser sig, at bilen ikke besidder den annoncerede egenskab, og det ikke er muligt at eftermontere.

Læs også: Ankenævn for biler ophæver auktionskøb

Kunden har to års reklamationsret til at klage over mangler. Kunden har dog også en forpligtigelse til at undersøge bilen og reklamere inden for rimelig tid over forholdet.

Efter købelovens regler er en rettidig reklamation senest to måneder efter købet. Hvis kunden først reklamerer over forholdet et halvt år efter, må det antages at det ikke har været af så væsentlig karakter for kunden, at de har opdaget det eller ulejliget sig med at reklamere.

Efter min opfattelse, vil kunden ikke være berettiget til afhjælpning eller en væsentlig kompensation. Dog viser praksis fra ankenævnet, at kunden uanset den sene reklamation, er berettiget til en mindre kompensation for den forkerte oplysning, skønsmæssigt fastsat til 5.000 kr.

Synlige mangler
Hvis der er tale om synlige mangler, som kunden burde have opdaget ved købet, er kunden ikke berettiget til kompensation. Det kan være tilfældet, hvor bilen er annonceret med fuldt læderbetræk, men viser sig kun at være delvist læderbetrukket, eller hvis bilen er annonceret som sort, men i virkeligheden er rød.

Disse fejl er så synlige, at kunden ikke kan have undgået at bemærke det ved købet, hvorfor kunden ikke er berettiget til kompensation.

Mere om: juraklumme
Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Se listen: De modtager mest i lønkompensation

Den danske autobranche har foreløbig fået lønkompensation for over 300 mio. kr. Tre bilforhandlere stopper listen.

Honda tilbagekalder 1,4 millioner biler

Tysk firmabil i Danmark: Porsche gav skattesmæk

Flest bilskader i Nordsjælland

Nye skrotpuljer kan kickstarte grønt bilsalg

Bilsalg fortsætter mod bunden

I maj blev der solgt 11.432 nye personbiler, hvilket er 40,1 procent færre biler end i samme måned sidste år. 

Nyhedsbrev

8.395 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

DAG: Digital skrotning begynder at fungere ok

Online Avis Arkiv

Formel 1-sæson indledes med to grandprixer i Østrig

Plus

Hessel tilfreds med hjælpepakker

Bjarne Hessel er tilfredse med det sikkerhedsnet, hjælpepakkerne har lagt under virksomhederne. Bilforhandleren er foreløbig den autovirksomhed, der har modtaget flest penge i lønkompensation.

Faldende bilsalg risikerer at lukke hver femte bilforhandler

Plus

Større rokade i Interdans bestyrelser

Renault nedlægger op mod 15.000 job på globalt plan

Tesla-ejere snakker om ... serviceaftaler

Snakker bilejere om serviceaftaler? Det afhænger af ejerens bil, viser ugens Voxmeter-analyse.

Plus

Hvad gør vi nu, lille mikro?

Mikroerne er på vej ud af markedet og bilfabrikkerne stopper udviklingen af dem - men efterspørgslen er stigende.

Holland opgiver at arrangere Formel 1-grandprix i år

FDM vil se om tysk erstatning i dieselgate kan omfatte Danmark

Kritik af udfasning af hjælpepakker

Bilforhandlerne har brug for de hjælpepakker, som den økonomiske ekspertgruppe vil afskaffe. Selv med hjælpepakkerne står hver femte bilforhandler over for konkurs, mener AutoBranchen Danmark

Mænd kan ikke få dem store nok

Tendensen er klar, når det handler om den lille forskel mellem mænd og kvinder, når det gælder deres ønske om en ny bil.

Formodet coronasvindler fra bilbranchen sigtet

En 57-årig mand fra bilbranchen er sigtet for svindel med hjælpepakker, der kan give firedobbelt straf. Dommeren har nedlagt navneforbud i sagen.

Macron lover milliardhjælp til Frankrigs bilindustri

Den franske præsident er klar til at bruge omkring 60 milliarder kroner på den franske bilindustri.

Det store overblik over vores autobranche

Med en omsætning på 100 mia. kr. er den firehjulede branche mildest talt stor - og derfor tilsvarende vanskelig at få overblik over. Det giver specialmagasinet, Hvem Er Hvem imidlertid. 116 siders magasin følger gratis med avisen i dag.

Plus

BILTEST: God mikro til dårlige tider

PRØVEKØRT: Hyundai kan uforvarende være heldige med som de eneste at have en ny udgave af en mikrobil.

Serviceaftaler med gratis motorgaranti

Midtjyder skrottede flest dieselbiler

Plus 2

Kendt branchemand død

Plus

Ny direktør for Dansk Bilglas

Plus

Konkurser i april i autobranchen

Plus

Nye konkurser: KD Car Trading og SK Biler stopper

Kendt branchemand død af corona

Motorhistorisk Samråd målløs over afgang

De Radikale vil forbyde salg af fossile biler i 2025

Plus

Ny formand for Mercedes-Benz Finans

Elon Musk trodser myndigheder ved at genåbne Tesla-fabrik

Musk truer med at flytte Tesla-produktion ud af Californien

Plus

Henrik Isaksen fra direktør til bestyrelsesformand hos GreenMobility

Plus

Svag nedgang i antallet af bilsyn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Æd grus! Vi spanker Volkswagen T-Roc R

Britiske Autodesk vælger bott

Komplethjul med lidt smørelse til ganen

Fuld valuta for pengene – Mitsubishi L200

CNC-maskine olietågeudsugning  fra Dansk Procesventilation

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

LÆKRE LOKALER I bilbranchens IT-center

Danmarks billigste elbil er fantastisk

Salgsanvarlig UK/Irland til Digital-servicebook.com

Den spansk drengerøv – brugttest af Seat Leon Cupra

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Forførende og familievenlig Ford Kuga Plug-In Hybrid

Digital-servicebook.com opruster i UK/Irland

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

TILBUD! Vi rydder op på lageret

Form over funktion – Kia Proceed GT-Line

Er din jordforbindelse helt skæv?

Tal med medarbejderne om den nye hverdag

Er jeres setup lige så skarp som resten af jeres virksomhed?

FDM: Sikkerhedssystemer kan give falsk tryghed i nye biler

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Vi leverer dine paller og dit gods mens du sover!

Send til en kollega

0.187