23948sdkhjf
>

Nybilsalget dykkede 20 procent i februar

Samlet ligger vi nu 15,7 procent under sidste års nybilsalg i årets første to måneder. Nye firmabil-regler får en del af skylden.

STATISTIK Der er trådt på bremsen herhjemme for køb af ny bil. I hvert fald har bilsalget været langsommere fra start, end vi har set de seneste år. Januar-februar salget i år ligger knap otte procent under gennemsnittet for de seneste fire år og 15,7 procent under samme periode i 2019. Februar alene ligger hele 20 procent under samme måned sidste år med blot 15.005 solgte nye biler.

Men faldet får ikke bilimportørerne til at ryste på kaffekoppen.



- Den lidt langsommere start på året giver naturligvis anledning til opmærksomhed, men med den viden, vi har om baggrunden for de forskellige perioder, bekymrer det os ikke. Vi glæder os over, at efterspørgslen på biler de seneste 4-5 år har været særdeles høj, og at der fortsat er stor interesse for at erhverve en ny bil, siger Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører, DBI.

Og forklaringerne, han hentyder til, kommer her:

Perioderne er nemlig ikke helt sammenlignelige, hvad angår omstændighederne. 2019 var præget af en ekstra stor efterspørgsel som følge af en forventning om afgiftsstigninger den 1. april 2019. 2020 har været præget af et særdeles stort salg op til årsafslutningen af 2019, samt nogen usikkerhed omkring specielt firmabilerne i begyndelsen af i år.

Lidt mere detaljeret kan bilimportørerne se, at en betydelig andel af faldet skyldes, at de privates anskaffelser steg meget i januar og efterfølgende faldt i februar. Det største fald ses i erhvervsleasingen, eksklusive udlejning, som blot udgør 25 procent af normalen, samt i firmaernes køb.

Læs også: Ny undersøgelse: Danskerne er skeptiske over for elbiler


- Anledningen er utvivlsomt de nye regler for beskatning af firmabiler. Regeringens nye regler har dels skabt stor usikkerhed på området og dels resulteret i, at mange vælger at forlænge deres nuværende kontrakter, idet en ny bil vil blive dyrere. Begge forhold anser vi for at blive udjævnet over de næste måneder, forklarer Gunni Mikkelsen.

Set i et lidt større perspektiv angiver han, at salget de seneste fire år har været særdeles højt, og et mindre fald nu i 2020 ændrer ikke ved det faktum at efterspørgslen fortsat er ganske høj.

Efterlyser klare elbil-vilkår
Det går fortsat godt for salget af elbiler, mener De Danske Bilimportører. I februar 2020 har 495 nye elbiler fået nummerplader på - det er mere end dobbelt så mange som samme måned sidste år, hvor der blev indregistreret 218 elbiler. Samlet er der indregistreret 1.025 elbiler i 2020 mod 476 i de to første måneder af 2019.

- Det fortæller os, at forbrugerne tager den grønne omstilling til sig - også når de skal købe ny bil. Men det er afgørende, at Folketinget snarest sikrer de langsigtede rammevilkår, så vi ikke - i værste fald - oplever samme salgsrecession, som elbilerne oplevede i 2016 og 2017 i kølvandet på indfasningen af registreringsafgift på el- og plugin hybridbiler. Elbilerne har stadig brug for afgiftsfordele, siger Gunni Mikkelsen. Han efterlyser, at vi allerede her i foråret får afklaret, hvad der sker med afgifterne på den anden side af nytår, selv om vi afventer Eldrup-kommissionens arbejde.

Læs også: Danmarks Zenvo-sportsvogne rammer million-underskud


Især plugin-biler øger
Salgstallene for plug-in hybridbiler fortsætter også den positive udvikling. I februar 2020 har 597 nye plug-in hybridbiler fået asfalt under dækkene, hvor det kun var tilfældet for 398 plug-in hybrider i februar 2019. Det svarer til en stigning på 50 procent.

Her to måneder inde i 2020 er der indregistreret 1.370 nye plug-in hybridbiler. Det svarer til en stigning på 65 procent i forhold perioden i 2019, hvor der blev solgt 830 plug-in hybridbiler.

Salget af de ikke-opladelige hybridbiler har været stabilt de seneste 12 måneder. I februar 2020 er antallet af nyregistreringer dog faldet lidt i forhold til årets første måned. Til gengæld ses en lille stigning på knap to procent, når man sammenligner med februar 2019, med 760 solgte hybridbiler i februar i år.

Salgsudviklingen for almindelige hybrider har nærmest været lineært voksende siden 2016. På baggrund af ÅTD-indregistreringer i 2020 kan det dog tyde på, at væksten ikke fortsætter i år, mener DBI. I januar og februar er der kun blevet indregistreret 1.587 nye alm. hybrider mod 1.668 i samme periode i 2019 - et fald på 4,9 procent. 

Grønne salgstal bør 16-dobles

Applus Bilsyn har spurgt 1.426 bilejere, hvad der kunne få dem til at købe en elbil. Mere end hver anden svarer ‘bedre elbiler med mere rækkevidde og elbiler fritaget for afgifter som i Norge’. Hver tredje adspurgte efterlyser flere ladestationer. Hvis Danmark skal halvere sin CO2-udledning fra trafikken i 2030 og indfri EU’s klimamål i 2030, skal salget af el, plugin og hybridbiler de næste 10 år 16 dobles, så der hvert ås sælges 75.000 elbiler og tilsvarende 75.000 hybridbiler, anfører Applus Bilsyn.

Mindre SUV’er sælger

SUV-segmentets popularitet fortsætter. Næsten 30 procent af alle de indregistrerede biler i februar 2020 tilhører SUV-/crossover-klassen. På anden- og tredjepladsen over mest populære segmenter følger Lille- og Mellem-klassebilerne med salgsandele på hhv. 26,8 og 17,3 procent i februar 2020. Tre fjerdedele af nye solgte biler i februar 2020 er lille- og mellemklasse SUV’er.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.167