23948sdkhjf

Skorstensgaard vil erobre Silkeborg

Værkstedskæde leder efter egnede bygninger i den midtjyske by. Direktør afviser kritik fra bilbranchen i Silkeborg.

EKSPANSION Kæden Skorstensgaard Danmark A/S med de to tvillingebrødre Anders og Martin Skorstensgaard i spidsen vokser hastigt og har i dag bilværksteder i 25 danske byer.

I den nærmeste fremtid er det planen, at virksomheden også vil til Silkeborg.

- Det er en bilby med 40.000 indbyggere, hvor der sker rigtigt meget, så selvfølgelig skal vi til Silkeborg på et tidspunkt. Vi kigger i øjeblikket på mulighederne, og vi leder efter de helt rigtige lokationer. Så vi skal med statsgaranti til byen. Det er bare et spørgsmål om hvornår, siger direktør og ejer Anders Skorstensgaard til Midtjyllands Avis.

Til Motor-magasinet siger Anders Skorstensgaard, at man ikke her og nu er ved at rykke ind i Silkeborg, men at man er interesseret i byen.

- Det er ligesom i Skive, at branchen kører en skræmme-kampagne mod os, når der går rygter om, at vi kommer, siger han til Motor-magasinet.

Kritik fra Silkeborg

Han er langt fra tilfreds med, at Skorstensgaard - i onsdagens midtjyske avis - bliver kritiseret af bilbranchen i Silkeborg for vildledende markedsføring i forhold til, hvor meget bilejerne sparer.

- Jeg mener simpelthen, at det er helt forkert, at vi vildleder, siger Skorstensgaard-direktøren, til avisen.

Skorstensgaard slår sig op på at være op til 40 procent billigere end mærkevareværksteder, og det er korrekt, siger direktøren.

- Ud fra rigtigt flere undersøgelser kan vi se, at vi er 31-34 procent billiggere end mærkeværkstederne - som en gennemsnitsbetragtning. Så er vi nogle gange 40 procent billigere, andre gange er tallet lavere, siger Anders Skorstensgaard.

Kører i processer

- Vi kommer selv fra mærkeværkstederne og har selv erfaring som værkfører og chef, og vi synes ganske enkelt, at det er for dyrt at køre på værksted. Det vil vi gøre noget ved. Vi vil skabe massiv konkurrence og dynamik i branchen, udtaler han til Midtjyllands Avis.

-Vi har meget lavere omkostninger end mærkeværkstederne. Vi har et helt struktureret flow, hvor alt er standardiseret og kører i processer. Vi tjener lidt mindre pr. enhed, men vi har rigtigt mange enheder igennem. Så vi tjener på mængde i stedet for på få kunder. Det er hele vores koncept bygget op om. Samtidig har vi ikke store glashuse eller varelagre med biler. Vi har heller ikke varelagre i forhold til værkstederne. Det køber vi ude i byen efter just-in-time princippet, hvor vi først får reservedelen, når den er solgt, siger han.

- Derfor kan vi minimere antallet af kvadratmeter. Vi ligger heller ikke på første parket, men inden på anden parket til en lavere husleje, siger Anders Skorstensgaard, der oplyser, at selskabet snupper store markedsandele i øjeblikket.

Frygter Jyske Finans' indtog i bilhus og Skorstensgaard

Bilforhandlere og automekanikere i Silkeborg mærker hård konkurrence, og intet tyder på, at den bliver mindre i fremtiden. Det var en af konklusionerne, da sammenslutningen af bilforforhandlere og automekanikere i Silkeborg Bilernes By tirsdag aften havde indkaldt til møde på Radisson Blu, skriver Midtjyllands Avis.

Der var to hovedårsager til mødet: Det ene er bekymringen over, at Jyske Finans massivt er gået ind i Netto Biler A/ S i Hårup og ejer 50 procent af selskabet. Jyske Finans havde takket nej til en invitation til mødet. I stedet lød det i et skriftligt svar fra Jyske Finans-direktør Allan Mortensen:

"Jyske Finans er opmærksom på lovmæssige forhold i relation til lov og finansiel virksomhed. Vores eksterne rådgivere har bistået os med blandt andet kontraktmæssige forhold, så derfor er vi overbevist om, at alle lovgivninger overholdes".

Konklusionen hos de fremmødte var efterfølgende, at man nu rustede sig til konkurrence fra en ny, stor spiller.

Et andet varmt emne var værkstedskæden Skortensgaard. Igennem længere tid har der været forlydender om, at Skortensgaard vil til Silkeborg. De er i forvejen i en stribe jyske byer, hvor de har fået store markedsandele. I Bilernes By er man forbeholden over for den nye konkurrent, der slår sig op på at være op til 40 procent billigere end konkurrenterne.

 -Vi ønsker at stå sammen imod markedsføring, der vildleder forbrugeren, hvilket vi mener denne kædevirksomhed gør, lød det fra Henrik Thomsen ifølge avisen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.271