FÆLGREPARATION På trods af at den avancerede nye fælgafdrejer koster omkring 240.000 kroner, får Hans Koch, indehaver af firmaet Vixen Surface Treatment Denmark, besøg i sit showroom i Kirke Såby ved Roskilde af interesserede kunder. Og det allerede nu, inden den egentlige introduktion af maskinen er startet markedsføringsmæssigt.
- En nordjysk fælgspecialist, der årligt reparerer omkring 200 alufælge som håndarbejde, kommer i næste uge. Han vil kunne spare meget tid ved at bruge vores engelskproducerede Vixen Vertical Wheel Lathe maskine, der kan sammenlignes med en CNC-fræser med let brugbart windows-baseret program, siger Hans Koch. Han har i over 30 år beskæftiget sig med levering og tilpasning af maskiner til metalindustrien og bevæger sig nu også ind i bilbranchen med sit Vixen-program. Oprindelig er han udlært Ford-mekaniker og har arbejdet hos Mercedes-Benz og Saab, inden han gik ind i salg hos Dansk Automateriel/Mekonomen i sin tid, og senere blev selvstændig med sit firma Demo Maskindesign. Det var i dette regi, han for år tilbage lancerede Sahara-sandblæsningsmaskiner til datidens rustne stålfælge.
Vådblæser supplerer
Engelske Vixen har produceret avancerede dæk- og hjulmaskiner siden 1990, herunder dækskifte- og afbalanceringsmaskiner. Og dertil også sand- og glasblæsningsmaskiner, samt en såkaldt vådblæse-rensemaskine til godt 100.000 kroner med fælgløfter, som supplerer hjulafdrejeren nærmest som et sæt, ifølge Hans Koch.
Gennem årene har Vixen solgt Aquablast-maskiner i over 50 lande og til flere kendte virksomheder som Jaguar Land Rover, Ford, Red Bull Racing, Renault F1 Sport og andre i bilindustrien.
- Autoindustrien er forholdsvis ny for mig igen efter års fravær, dog har især motorcykel- og amerikanerbil virksomheder gennem nogle år investeret i mine Vixen vådblæsere. Jeg ved godt, at ikke alle værksteder i Danmark er potentielle kunder til mine maskiner i den dyrere ende, men nogle af de store virksomheder indenfor dækbranchen med måske flere afdelinger, bør helt klart være interesseret i dem, siger Hans Koch.
Han fortæller, at prislejet i udlandet for at afdreje en dyr alufælg til måske 15.000-40.000 kroner ligger på 1200 kroner eller lidt mere pr. fælg.
Laser aflæser fælgen
Vixen Vertical Wheel Lathe fungerer via et specielt diamant drejestål, der bliver betjent elektronisk efter laser-indlæsning af fælgen, så afdrejningen foretages meget præcist med få tusindedele millimeter. Større skader på fælgen skal, ifølge Hans Koch, udbedres med fyldning via en fælgsmed.
- Vores Vixen afdrejer arbejder horisontalt og med ultra præcis læsning af fælgens krumninger og eger med laserlys modsat andre på markedet, der mere er traditionelle drejebænke. Man skal slet ikke være maskinarbejder for at kunne betjene Vixen-afdrejeren, og der følger en introduktion, skoling og support med købet, siger Hans Koch og fortsætter:
- Det rigtige værktøj letter jo arbejdet, og jeg har desværre set også eksklusive bilhuse købe billige og ringe kinesiske maskiner, der efterfølgende bare får bare lov at samle støv i et hjørne på værkstedet.
Hans Koch forestiller sig også, at værksteder i et område kan gå sammen om at investere i en afdrejer- og vådblæser-maskine. Endnu er de store danske grossister ikke blevet kontaktet. Men Hans Koch vil gerne deltage på de to store fagmesser hos FTZ og au2parts.
Skrammer og ridser - en ny dansk maskine kan redde en alufælg
En avanceret fræsemaskine, specielt udformet til reparation af dyre alufælge, bliver nu introduceret af det danske importfirma Vixen Surface Treatments Denmark.