23948sdkhjf

Det havde vi ikke set kommer: Hækmotoren får comeback

Motorens placering helt ude bagi i en 80’er-Skoda og den gamle Folkevogn er for længst dømt ude. Men med elbilerne dukker hækmotoren op igen.

COMEBACK Tjek en række af de nyeste elbiler, f.eks. Honda e - læg mærke til motorens placering: Den ligger bagi og på den måde er en gammeldags konstruktion pludseligt aktuel igen.

I den oprindelige Folkevogn, der er den mest ikoniske hækmotorbil, blev den i øvrigt 4-cylindrede boxermotor placeret helt bagude for at gøre det billigere at bygge bilen. I dag med elbilerne er forklaringen en anden; motoren fylder så lidt, at den lige så godt kan stuves af vejen deromme. Så er der plads til bagage både foran og faktisk også bagi.

Et stærkt argument mod hækmotoren var i mange år, at dén placering af motoren gav en uheldig vægtfordeling og dermed dårlige, ja, nærmest farlige køreegenskaber. Med elbilerne er det anderledes: Her er det de tunge batterier, der bestemmer vægtfordelingen - og hvis de fortsat skulle være problemer, kan ESC-systemet ordne resten.

Lad os benytte anledningen til at mindes fem af de gamle hækmotorbiler.

1. Chevrolet Corvair:

60’er-bil fra amerikanske General Motors. I eftertiden især husket for sit smukke design og mildest talt vanskelige køreegenskaber.

2. Fiat 500 og Fiat 600: På mange måder italienernes folkevogn. Begge havde hækmotor, den lille 500 med 2-cylindret motor, den store 600 med 4-cylindret motor. Nutidens Fiat 500 har frontmotor og forhjulstræk.

3. Hillman Imp: Lille englænder, hatchback-karrosseri. Var tænkt som en billig bil. Var hurtig i motorsport.

4. Folkevogn Type 1: "Folkevognen" slet og ret: Den mest ikoniske af alle hækmotorbiler, den oprindelige, den "rigtige" Volkswagen Beetle. Nutidens version, nu med navnet Volkswagen Beetle, har forhjulstræk.

5. Skoda 105 og 110: Den store danmarksbil i 1980’erne - Skodaen med hækmotor - og de mange vittigheder.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172