REDAKTØRUDSAGN Et er at kigge på det aktuelle salg af klassiske biler; stigende eller faldende. Men måske giver de faktiske salgstal et forsinket billede af interessen for bilerne uden katalysator og ofte uden ABS og i hvert fald ESP.
To, der har fingeren på klassiker-pulsen, er Peter Clausen og Frederik T. Frey, redaktører af henholdsvis MotorClassic og Retro-Revyen. Og de læser begge udviklingen på markedet for klassiske biler med ét syngende ord: Stigende.
Vi beder Peter Clausen, redaktør på FDM’s MotorClassic, om at uddybe svaret.
Er interessen blandt købere og hobbyfolket stigende eller faldende?
Peter Clausen: - Det er mit helt klare indtryk, at interessen for klassiske biler stadig er høj og også stigende blandt hobbyfolket. Det er dog vigtigt, at vi her sondrer mellem hobby/entusiast-folket og de mere professionelle investorer. I de seneste 10-12 år har de professionelle investorer i kølvandet på finanskrisen presset priserne på især dyre klassikere voldsomt i vejret, f.eks. tidlige Porsche 911, Mercedes SL „pagode“ og Jaguar E-type. Men nu har de fået andre interesser, og prisniveauet i den dyre ende er nu faldet ganske markant igen.
Bilen fra ungdommen
- Dyre biler kan dog stadig sælges, og vi har næppe set den sidste prisrekord - men kvaliteten af den enkelte bil og dens historie er altafgørende. Du kan ikke længere få et syvcifret beløb for en hvilken som helst tidlig 911, men (måske) for det perfekte topeksemplar.
- Anderledes ser det ud længere nede i rækkerne. Her er aktiviteten stadig høj og prisniveauet stabilt, fordi der ikke er blevet færre, som har lyst til at opfylde drømmen om en klassisk bil eller drømmebilen fra deres ungdom. Snarere tværtimod. Også her er bilens stand og kvalitet blevet vigtigere, for der er blevet færre, som har lyst til at restaurere selv. Det har også noget at gøre med stigende efterspørgsel på nyere klassikere og „youngtimere," lyder det fra Per Clausen
Hvad er det mest up-coming område set med branchens øjne?
Peter Clausen: - Vi ser en stærkt stigende interesse for førnævnte nyklassikere og „youngtimere“ fra 80’erne og 90’erne op til lige omkring årtusindskiftet. Biler, der stadig er til at betale, og som er ukomplicerede at køre i moderne trafik. Det kan være biler som Mercedes SL R129, som nu har nået bunden prismæssigt, BMW Z3 - især coupéen - Mercedes SLK, diverse AMG-Mercedes og BMW M-modeller og første generation af Mazda MX-5. GTI-biler fra 80’erne er stadig hotte, og andre sportslige japanere som Toyota Supra, MR2 og Mazda RX-7 bliver også mere og mere interessante, tror jeg.
- Blandt de lidt ældre biler vil jeg pege på amerikanske „muskelbiler“ fra sidst i 60’erne og fra 70’erne. Det var biler, som i mange år havde noget af et „redneck“- eller rocker-image, men i dag anerkendes som ægte klassikere, hvis de vel at mærke står i original og ikke-ombygget skikkelse.
Hvilket område under hatten klassiske biler er særligt interessant lige nu?
Peter Clausen: - Jeg vil pege på, at kvalitet og ikke mindst originalitet er vigtigere end nogensinde før - ikke mindst med tanke på det slagsmål med Motorstyrelsen under Skat, som store dele af klassikermiljøet har i øjeblikket.
- Kort fortalt går det ud på, at Motorstyrelsen i Aalborg, som står for alt med bilafgifter i DK, har skruet bissen på i forhold til originalitet på biler, der er importeret og afgiftsberigtiget på den lave veteranafgift. Begrebet originalitet fortolkes nu meget stramt, fordi styrelsen tager lovtekstens formulering om „skal stå som ved første registrering“ ekstremt bogstaveligt.
Klassiske biler holder værdien
Næste redaktør med fingeren-på-klassiker-pulsen er Frederik T. Frey, redaktør på Retro-Revyen, der udgives som et søstermagasin Bil Magasinet.
Er interessen blandt købere og hobbyfolket stigende eller faldende?
Frederik Frey: - Generelt er interessen stigende - særligt når man kigger til udlandet. I Danmark er miljøet i skrivende stund påvirket af den store usikkerhed omkring det såkaldte "Originalitetskrav". Det er svært at gennemskue, og det skaber nervøse bølgeskvulp.
Knight Frank Luxury Investment Index har fulgt udviklingen inden for priser på luksusvarer, og her udmærker klassiske biler sig. Kigger man på perioden fra 2018 og ti år tilbage, er prisudviklingen i gennemsnit steget med 289 pct. på handlede biler.
Interessen for biler med år på bagen mærkes også på det ocean af arrangementer, sparke-dæk-træf, swapmeets og lignende, som kalenderen over sommerhalvåret er proppet med.
Hvad er det mest up-coming område set med branchens øjne?
Frederik Frey: - For flere og flere entusiaster bliver det en udfordring at skaffe dele - både reservedele, pyntedele og pladedele. Og kan man skaffe, er det ikke sikkert, kvaliteten er god nok. I flere tilfælde har producenter taget en produktion af en given del op igen, efter at have været ude af produktion i flere årtier, da efterspørgslen sidenhen er høj.
Hvilket område under hatten klassiske biler er særligt interessant lige nu?
Frederik Frey: - Motorsport med klassiske biler er støt stigende - se bare i Danmark, hvor både København og Aarhus har løbsserie udelukkende for veteraner. I udlandet er tendens den samme. De seneste år har flere youngtimere set store prishop internationalt, mens førkrigs-biler ikke længere får den store opmærksomhed. Igen er Danmark lidt et særtilfælde, da vi har forskellige afgiftsformer og regler alt efter bilens alder og status.
Ny mulighed - interessen for klassiske biler er stigende
To af de personer, der virkelig har fingeren på klassiker-pulsen, er enige: Interessen for de gamle biler er stigende.