DIGITALISERING Mersalg er et indsatsområde, der bliver stadig mere populært i også autobranchen. Her reklamerer den forholdsvis nye virksomhed fra 2014, Autodo, der ejes af Autodo Undervognsbehandling ApS, med at være uafhængig leverandør af rustbeskyttelse, der gør det nemt og sikkert for bilejere at rustbeskytte bilen ved at indlevere den i en lokal synshal - når bilejeren med egne øjne på synsliften har set, at bilen vitterligt trænger til en omgang med sprøjten.
Autodo samarbejder med Applus, Pava og Suvo og har også søgt samarbejde med andre syns- og antirust-aktører på det danske marked. Virksomheden oplevede 20 procent vækst i 2019 i forhold til 2018.
I sin markedsføring skriver Autodo, at bilejere kan glemme alt om besværlige telefonopkald til rustbeskyttelsesfirmaer og kørsel til industrikvarterer - man kan blot bestille tid på nettet hos Autodo og indlevere sin bil til rustbeskyttelse via den lokale synshal i nærheden af bopælen, som Autodo samarbejder med.
Autodo er således et eksempel på, hvordan man kan koble eksterne salgskanaler på en eksisterende fysisk forretning i autobranchen, som i forvejen har et fysisk kundeflow, hvor der kan være mere at hente i form af mersalg. Det er samtidig et produkt, hvor offline salg og kundeservice møder online salg og optimering.
Autodo.dk anfører at have samme opfattelse som FDM af markedets sprøjteprodukter; at produkterne fra de kendte leverandører rustbeskytter bilen lige godt.
- Vi har ikke oplevet undersøgelser, som beviser, at ét produkt kan fremhæves i forhold til andre. Det vigtigste er, at behandlingen udføres korrekt, og at der foretages såvel intern som ekstern kontrol, anfører Lasse Vejen Mathiasen, direktør for forretningsudvikling i Autodo. Han ejer virksomheden sammen med de fire partnere Jens Peter Larsen, der er adm. direktør, Jonas Machholm, der er teknisk ansvarlig samt Hallgeir Wilhelmsen og Martin Hoffmann Larsen, der begge er data-udviklere.
Folkene bag Autodo driver samtidig virksomheden Quickimport, som har en tilladelse fra Motorstyrelsen til at beregne og opkræve registreringsafgifter, så man kan få indregistreret et importeret køretøj med det samme uden ventetid.
Rust-koncept fra bilsyn
Det hele begyndte med, at cand. merc.’er Jens Peter Larsen, som drev et biludlejningsfirma, og CBS-uddannede Lasse Mathiasen sammen købte en lukket synshal i Glostrup i 2010, og efter at have fusioneret med Jonas Machholms køberhavnerbaserede synshaller i Pava Bilsyn drev de tre iværksættere i årene 2012-2015 sammen seks synshaller som Quick Bilsyn ApS i Københavnsområdet som del af Pava-kæden.
Da de mødte mekaniker-uddannede Jonas Machholm, som drev flere synshaller og var god til at mersælge, opstod ideen til firmaet Autodo som digitalt formidlingsled ved at koble bilsyn og rustbeskyttelse sammen.
Applus Bilsyn købte Quick Bilsyn i 2015. Dermed kunne iværksætterne koncentrere sig om Autodo og Quickimport.
Skruede op digitalt
- Vores synshaller blev købt, fordi vi synes, det er sjovere at udvikle end at drifte. At have synshaller kræver et større antal - eller kun at drive en synshal, som man selv går i og har føling med - spændet derimellem er svært, siger Lasse Vejen Mathiasen og fortæller om den digitale opstart af rustbeskyttelsesdelen:
- Drive-in i synshaller giver dårlig belægning midt på dagen. Så vi indførte rabat ved kunders selv-booking, og dermed kunne vi også se, om vores online marketing gav pote - om Google addwords affødte salg. Dermed kunne vi skrue mere op for markedsføringen end vores konkurrenter og samtidig få fyldt vores bookingtider ud. Det koncept overførte vi til Autodo på rustbeskyttelses-markedet, siger Lasse Vejen Mathiasen.
Hjælp til mersalg i rustbeskyttelse
Autodo er uafhængig leverandør, der samarbejde med en vifte af synshaller.