PORTRÆT Iltmaskinen pumper regelmæssigt og leverer luft til 78-årige Hans Rudi Johansen, der sidder i elektrisk kørestol foran pc’skærmen, ramt af sclerose og svejselunger efter sin tid som mekaniker i mange år. Her fra kontoret i den lille landsby Arden mellem Hobro og Aalborg har han de seneste 12 år solgt i tusindvis af reservedele til ligeledes frie værksteder i hele Midt- og Nordjylland. Firmaet Skørpingvejens Engros startede han i Torup få kilometer herfra i 1982, efter en del år som mekaniker i området, der gjorde ham syg.
- Jeg stopper ikke, selv om jeg er oppe i årene og svækket, for arbejdet med engros-reservedele er også min hobby. Det er dejligt at kunne hjælpe mine cirka 100 værkstedskunder med at finde billige reservedele, der er 25-50 procent lavere i pris end de fleste andre steder, med levering fra dag til dag og bestilling op til klokken 18, siger Hans Rudi Johansen. På skærmen viser han Motor-magasinets udsendte et eksempel: En Valeo-forlygte til en Peugeot J5 1.8 kassevogn, som han kan sælge for 53 euro som "tysk mekanikerpris" - svarende til knap 400 danske kroner. Inklusive fragt, som altid. Og så er der stadig en ganske pæn avance til ham selv og hustruen. 25.000 varenumre kan skaffes inden for alle varegrupper via tyske samarbejdspartnere.
Har altid været fri
Hans Rudi Johansens virksomhed har alle årene være fri af kædebindinger, og fortsætter sådan. På et tidspunkt ønskede en stor grossist i Hobro, Pajo, at overtage firmaet, men blev selv købt af det daværende Mekonomen.
- De øvrige grossister FTZ, au2parts og Auto-G ved, at jeg eksisterer. Men jeg har altid villet være uafhængig, for så skal jeg ikke spørge nogen om noget, siger Hans Rudi Johansen. Han er godt klar over, at han dermed ikke får stordriftsfordele, og han kunne da godt bruge hjælp til for eksempel IT, men det klarer hans to sønner for ham. Alt salg foregår via telefon, da Skørpingvejens Engros ikke har digitale systemer.
Varelageret på kontoret i Arden er yderst beskedent og begrænser sig til primært et lille udvalg af Car-go vinduesviskere, der reelt er et Bosch produkt, via Holger Christiansen, samt hollandsk Eurol olie - begge dele er nye i sortimentet. Desuden sælger Skørpingvejens Engros også KS Tools værktøj.
- Jeg kan ikke rigtig sælge til værksteder i værkstedskæder, da de er bundet op. Men selvfølgelig kunne jeg godt bruge flere kunder, siger Hans Rudi Johansen. Han sælger mest dele til tyske biler, og kunderne køber gerne hele bremsesæt eller gængse forbrugsvarer til eget lager, da fragten fra Tyskland er til fast pris, uanset vægt, med fragtfirmaet NTC. Delene, som Hans Rudi Johansen sælger, er både OE og OEM/matching.
- Jeg oplever, at mine værkstedskunder meget gerne vil købe Bosch-dele, som bliver anset for at være OE, siger Hans Rudi Johansen. Han har tidligere forsøgt at levere via danske leverandører som samarbejdspartnere, men så blev varerne dyre.
Forkælede værksteder
Han reagerede forleden stærkt på udsagn i Motor-magasinet fra en brancheaktør, der udtalte, at levering fra dag til dag er for langsomt - netop det, Skørpingvejens Engros lever af.
- Det er gået over gevind med de store grossisters mange daglige vareture - de forkæler værkstederne, der er blevet vænnet til ikke at planlægge reparationer men blot kan bestille, hvad de har glemt, med næste varebil. Men værkstederne betaler for denne service. Og de mange ture er ikke miljøvenlige, mener Hans Rudi Johansen.
O-løb og røverhistorier
Han havde tidligere en enkelt ansat, men det kunne økonomien ikke bære. Det var på den tid, hvor Hans Rudi Johansen selv kørte orienteringsløb i en Ford Escort. Og i øvrigt kendte racerkører Tom Kristensens far Karl Erik, idet Hans Rudi Johansen, som mekaniker, hentede reservedele på den kendte racerkørers Shell-tank.
- Ork, jeg kan fortælle mange røverhistorier fra dengang, blandt andet om da en meget kendt speedwaykører vandt et DM på Jyllandsringen "incognito" bag rattet for en anden kører på dennes licens, smiler Hans Rudi Johansen med et glimt i øjet, mens elkørestolen rulles ind til skrivebordet igen - klar til at modtage nye reservedelsordrer.
En af de sidste frie grossister
Skørpingvejens Engros er i snart 40 år drevet af Hans Rudi Johansen som enkeltmandsvirksomhed, der kan fodre værksteder dagligt med 25.000 billige tyske reservedele.