23948sdkhjf

Undgå tvangsopløsning af firmaet

| Af Ida Nynne Daarbak Jensen | Tip redaktionen om en historie

Mangelfuld angivelse af reelle ejere til myndighederne kan betyde tvangsopløsning af dit firma. Men der er indført flere nye regler for virksomhederne. Læs om dem her i ugens juraklumme

JURA En lovændringen viderefører og skærper reglerne om virksomheders pligt til at indhente, opbevare og registrerer oplysninger om deres reelle ejere. Samtidig med stramningen har Erhvervsstyrelsen fået endnu større mulighed for at tvangsopløsning af selskaber med begrænset ansvar.

Det sker efter en række lovændringer, der skærper kravene til registrering af reelle ejere i kapitalselskaber. Lovændringen trådte i kraft 10. januar 2020.



Risiko for tvangsopløsning
Med lovændringen får Erhvervsstyrelsen nu i højere grad mulighed for at tvangsopløse kapitalselskaber (A/S, ApS og IVS), der har en mangelfuld registrering af reelle ejere - ikke blot ved manglende registrering, men også hvis den ikke er opdateret eller på anden vis mangelfuld.

De seneste måneder har vist, at der ikke er tale om tomme trusler, og at styrelsen rent faktisk udnytter sine beføjelser ved at have sendt flere selskaber til tvangsopløsning.

Tilbage i 2017 blev første stramning indført, hvorefter der blev indført pligt til at registrere reelle ejere af selskabet.

Siden denne stramning er en række selskaber blevet begæret tvangsopløst grundet manglende registrering af reelle ejere.

Læs også: Juridiske corona-guide: Få styr på hjemsendelser, fyringer etc.

Dette har selvsagt givet de pågældende selskaber store udfordringer i forhold til den fremadrettede drift, og flere selskaber er endt med reelt set at blive opløst.

Ved en tvangsopløsning skal man, for at sikre den fremtidige drift, enten beslutte sig for en genoptagelse af selskabers aktiviteter efter givne regler - og hvis dette ikke er muligt, så enten overdrage aktiver og aktiviteter eller fusionere med en anden enhed.

IVS-ordning lukkes ned
Det er også blevet en del mere besværligt og dyrt at fusionere som følge af Folketingets beslutning om at lukke ned for iværksætterselskaberne og stille krav om, at allerede stiftede IVS’er inden for en 2-årig periode (senest 15. april 2021) skal omdannes til minimum et ApS med en minimumskapital på 40.000 kr.

I forlængelse af disse skærpelser i fusionsmulighederne er der endnu større grund til at være særlig opmærksom på, at overholde reglerne vedrørende dokumentation for kapitalselskabers reelle ejerforhold.

Læs også: Corona-smitte sætter firmaer i dilemma

Hvad medfører de skærpede regler?
De skærpede regler medfører, at enhver som er direkte eller indirekte ejer et kapitalselskab eller kontrollerer dette, har pligt til efter selskabets anmodning at forsyne selskabet med de oplysninger om ejerforholdet, der er nødvendige for selskabets identifikation af reelle ejere og deres rettigheder.

Herudover er der indført en retlig pligt for selskaberne til at foretage undersøgelse af, om der er ændringer til de registrerede oplysninger om selskabets reelle ejere mindst én gang årligt.

Fremadrettet er det også en pligt, at resultatet af denne undersøgelse fremlægges på et møde, hvor det centrale ledelsesorgan godkender årsrapporten.

Man kan eventuelt sikre dette ved at ændre vedtægterne sådan, at det sættes på dagsordenen for den ordinære generalforsamling.

Læs også: Derfor hæfter sælgere for fejl i bilannoncer

Så er der hvidvask-loven
Finansielle virksomheder omfattet af hvidvaskloven har ligeledes en pligt til at udføre kundekendskabsprocedurer.

Det betyder, at hvis tilsynsmyndigheden fremsætter anmodning om det over for selskabet, skal det udlevere oplysninger om selskabets ejerforhold.

Loven indfører ydermere en forpligtelse hos den, der gennemfører kundekendskabsprocedure, til at indberette eventuelle uoverensstemmelser, hvis de indhentede oplysninger om reelle ejere ikke stemmer overens med de oplysninger om reelle ejere, der er registreret i Erhvervsstyrelsens IT-system.

Jeg råder derfor til at man som kapitalselskab for at undgå tvangsopløsning og de efterfølgende gener, til at foretage et tjek af ens ejerregister, og de registreringer, der er foretaget i Erhvervsstyrelsens IT-system, for at tjekke om de er korrekte.

Ydermere anbefaler jeg, at man foretager de nødvendige ændringer i blandt andet ejerbøger, vedtægter og forretningsordner for at undgå truslen om tvangsopløsning.

Mere om: juraklumme
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Håndsrækning til fyrede bilsælgere

Hold dig i form under hjemsendelse eller fyring her under coronakrisen, opfordrer en række aktører i autobranchen. Uddannelsen Bilrådgiver 2.0 er deres lyn-udspil.

Plus

Corona og konsekvenserne
Sådan ser bilbranchen ud efter corona-krisen

KRONIK: Den danske bilbranchen møder en ny hverdag efter corona-krisen. Analytikeren René Tønder giver her sine bud på de store udfordringer værksteder, forhandlere og importører står over for – og hvordan de kan løses.

Plus

Ny direktør hos Bilhuset Elmer

Plus

Ny topdirektør hos Via Biler

Annemarie Rasmussen er adm. direktør for Cars og Via Biler Gruppen.

Kia udpeger europæisk præsident

Won-Jeong Jeong skal stå i spidsen for Kias transformation fra forbrændingsbiler til elbiler.

Nyhedsbrev

8.380 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Corona og konsekvenserne
Vent bare med regnskabet

Plus

AutoDesktop rammer ny milepæl

Plus

Konkurrence: Vind ’Le Mans 66”

Sådan vinder du en DVD med den Oscar-belønnede storfilm Le Mans 66. Motor-magasinet udlodder tre eksemplarer.

Plus

Corona og konsekvenserne
Nu kommer corona-fyringerne

Regeringens hjælpepakker og forslag til at lette likviditets-problemerne til trods – fyringer i autobranchen er en realitet, viser en rundspørge blandt en række af branchens førende firmaer. Men uanset hvor tungt det måtte se ud lige nu, er der et lys for enden af corona-tunnelen. Her er giver vi øjeblikkets status og ridser fremtidens muligheder op.

Pirelli vil bremse Brembos frieri

Den italienske dækproducent afviser at være på vej i armene af den ligeledes italienske bremsegigant, der har købt en aktieandel i Pirelli.

Corona og konsekvenserne
Flere klik på brugte biler

Corona og konsekvenserne
Samlet autobranche beder EU-Kommissionen om hjælp

Den europæiske bilbranche ønsker lempelse af regler for at undgå afbøde skadevirkningerne af corona-krisen.

Corona og konsekvenserne
Disse mærker får flest tæsk

Coronakrisen sætter også sit præg på, hvilke bilmærker danskernes efterspørger.

Plus

Corona og konsekvenserne
Rabat på data som corona-hjælp

Plus

Corona og konsekvenserne
Danmark kan "genåbne" efter påsken

Danmark kan påbegynde en gradvis genåbning efter påske. Det siger statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde mandag kl. 17.30 i Spejlsalen.

Plus

Corona og konsekvenserne
Bilsalg kollapser i Frankrig og Italien

Corona og konsekvenserne
Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Plus

Corona og konsekvenserne
Corona-opråb fra fire værkstedskæder

Plus

Corona og konsekvenserne
Juridiske corona-guide: Få styr på hjemsendelser, fyringer etc.

Få styr på reglerne for hjemsendelse, fyring, arbejdsfordeling og lønkompensation.

Plus

Corona og konsekvenserne
Et meget stille marked for brugte biler

Karl-Ove Pedersen fortæller her om corona-konsekvenserne for DBFU’s medlemmer.

Corona og konsekvenserne
Ford lover at have 50.000 respiratorer klar om 100 dage

Corona og konsekvenserne
Strandede danskere får lov at køre hjem i udenlandske biler

Plus

Rekordstort antal bilklager

I 2019 modtog Ankenævn for biler 681 klager - det største antal nogensinde. Forbrugerne fik medhold i godt 40 procent af sagerne.

Plus

Den danske bilpark bliver stadigt yngre

Corona og konsekvenserne
Trump beordrer bilgigant til at fremstille respiratorer

Plus

Ny direktør for Cars

Ny chef for Nordania Leasing

Plus

Direktørskifte hos Mercedes-Benz Danmark

Corona-virus lukker adgang til Fiat fabrikker

Corona og konsekvenserne
Corona-konsekvenser i noter

Corona og konsekvenserne
Formel 1 vil droppe op til syv grandprixer i 2020

Ny dansk importør af Kumho-dæk

Plus

Ny direktør for Brenderup

Derfor hæfter sælgere for fejl i bilannoncer

Plus

60 års mc-historie under hammeren

Plus

Flere konkurser i autobranchen i januar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny rekord i AutoDesktop

Online opkvalificering med godtgørelse

SFVF har netop indgået total aftale med Digital-servicebook

Ny vaskemaskine hos Shell 7-eleven Vodskov

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

Ty til din kobberhammer og få ingen jammer

Græstrimmer eller Buskrydder

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

SsangYong Musso Sports II Fast anhængertræk fast

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

Flådestyring og fra SmartVan - Tips og gode råd

Ikke en aprilsnar: Gratis at annoncere fabriksnye biler

Løwener overtager importen af MAHA og Hofmann

Forfalskade tændrør!

BMW vil satse på brint

Skal vi linke op på LinkedIn?

Fremtidsscenariet for reservedelsgrossister

Hold afstand – bare ikke når det gælder dialog og ledelse

Eibach, Bilstein, Lowtec undervogne!

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Værkstedsvogn (2 delt) 6 skuffer

Hvornår skal min bil til syn? Her er de vigtigste tips

Undervogne fra Lowtec!

Service og vedligehold på ventilationsanlæg.

Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv

Send til en kollega

0.218