23948sdkhjf

Undgå tvangsopløsning af firmaet

| Af Ida Nynne Daarbak Jensen | Tip redaktionen om en historie

Mangelfuld angivelse af reelle ejere til myndighederne kan betyde tvangsopløsning af dit firma. Men der er indført flere nye regler for virksomhederne. Læs om dem her i ugens juraklumme

JURA En lovændringen viderefører og skærper reglerne om virksomheders pligt til at indhente, opbevare og registrerer oplysninger om deres reelle ejere. Samtidig med stramningen har Erhvervsstyrelsen fået endnu større mulighed for at tvangsopløsning af selskaber med begrænset ansvar.

Det sker efter en række lovændringer, der skærper kravene til registrering af reelle ejere i kapitalselskaber. Lovændringen trådte i kraft 10. januar 2020.



Risiko for tvangsopløsning
Med lovændringen får Erhvervsstyrelsen nu i højere grad mulighed for at tvangsopløse kapitalselskaber (A/S, ApS og IVS), der har en mangelfuld registrering af reelle ejere - ikke blot ved manglende registrering, men også hvis den ikke er opdateret eller på anden vis mangelfuld.

De seneste måneder har vist, at der ikke er tale om tomme trusler, og at styrelsen rent faktisk udnytter sine beføjelser ved at have sendt flere selskaber til tvangsopløsning.

Tilbage i 2017 blev første stramning indført, hvorefter der blev indført pligt til at registrere reelle ejere af selskabet.

Siden denne stramning er en række selskaber blevet begæret tvangsopløst grundet manglende registrering af reelle ejere.

Læs også: JURA: Pas på med blot at angive "service OK"

Dette har selvsagt givet de pågældende selskaber store udfordringer i forhold til den fremadrettede drift, og flere selskaber er endt med reelt set at blive opløst.

Ved en tvangsopløsning skal man, for at sikre den fremtidige drift, enten beslutte sig for en genoptagelse af selskabers aktiviteter efter givne regler - og hvis dette ikke er muligt, så enten overdrage aktiver og aktiviteter eller fusionere med en anden enhed.

IVS-ordning lukkes ned
Det er også blevet en del mere besværligt og dyrt at fusionere som følge af Folketingets beslutning om at lukke ned for iværksætterselskaberne og stille krav om, at allerede stiftede IVS’er inden for en 2-årig periode (senest 15. april 2021) skal omdannes til minimum et ApS med en minimumskapital på 40.000 kr.

I forlængelse af disse skærpelser i fusionsmulighederne er der endnu større grund til at være særlig opmærksom på, at overholde reglerne vedrørende dokumentation for kapitalselskabers reelle ejerforhold.

Læs også: Få styr på afgifterne i salgskontrakten

Hvad medfører de skærpede regler?
De skærpede regler medfører, at enhver som er direkte eller indirekte ejer et kapitalselskab eller kontrollerer dette, har pligt til efter selskabets anmodning at forsyne selskabet med de oplysninger om ejerforholdet, der er nødvendige for selskabets identifikation af reelle ejere og deres rettigheder.

Herudover er der indført en retlig pligt for selskaberne til at foretage undersøgelse af, om der er ændringer til de registrerede oplysninger om selskabets reelle ejere mindst én gang årligt.

Fremadrettet er det også en pligt, at resultatet af denne undersøgelse fremlægges på et møde, hvor det centrale ledelsesorgan godkender årsrapporten.

Man kan eventuelt sikre dette ved at ændre vedtægterne sådan, at det sættes på dagsordenen for den ordinære generalforsamling.

Læs også: Hvornår må man bortvise en medarbejder?

Så er der hvidvask-loven
Finansielle virksomheder omfattet af hvidvaskloven har ligeledes en pligt til at udføre kundekendskabsprocedurer.

Det betyder, at hvis tilsynsmyndigheden fremsætter anmodning om det over for selskabet, skal det udlevere oplysninger om selskabets ejerforhold.

Loven indfører ydermere en forpligtelse hos den, der gennemfører kundekendskabsprocedure, til at indberette eventuelle uoverensstemmelser, hvis de indhentede oplysninger om reelle ejere ikke stemmer overens med de oplysninger om reelle ejere, der er registreret i Erhvervsstyrelsens IT-system.

Jeg råder derfor til at man som kapitalselskab for at undgå tvangsopløsning og de efterfølgende gener, til at foretage et tjek af ens ejerregister, og de registreringer, der er foretaget i Erhvervsstyrelsens IT-system, for at tjekke om de er korrekte.

Ydermere anbefaler jeg, at man foretager de nødvendige ændringer i blandt andet ejerbøger, vedtægter og forretningsordner for at undgå truslen om tvangsopløsning.

Mere om: juraklumme
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Udbrydere står bag ny indkøbsforening

Ti opsagte Seat-forhandlere har forladt Vass-Point og dannet Autoleader, som er åben for alle uanset bilmærke.

Forhandler tvunget til at stoppe bilsalg langs vejen

Autohuset Fredensborg må fortsætte som værksted. Kommunen vil ikke forny landzonetilladelse. Ejeren er utilfreds med beslutningen.

Plus

Nye tal: Bilforhandlere forventer større grønt bilsalg

Undersøgelse konkluderer, at der er udsigt til salg af langt flere grønne biler i 2020 - men ikke nok til at nå milepæl.

Plus

Bilforhandlere forsømmer onlinehandel

Tesla får grønt lys for kæmpefabrik

Nyhedsbrev

8.354 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Storsvindel med leasingbiler fører til konkurs

Efter en række konkurser er en bilforhandler fra Kolding mistænkt for svindel for mindst 50 millioner kroner med luksusbiler

Online Avis Arkiv

Forhandlinger om flere ladestandere går i gang

Miljøstrid skaber usikkerhed om Teslas kæmpefabrik ved Berlin

Plus

Sydsjællandsk bilhus udvider og vil fordoble salg

2020 bliver et travlt år præget af vækst med nye bilmærker og nybyggeri hos Henrik Hansen Automobiler i Næstved og Vordingborg. Året byder også på et generationsskifte med glidende overgang.

Plus

Flere konkurser i autobranchen i januar

Plus

Andersen Biler: Vi skal væk fra oldschool bilsalg

Andersen Bilers HR-ansvarlige, Line Andersen, står klar med unge kandidater til den nye servicerådgiver-uddannelse og vil bruge tiltaget aktivt i sin rekruttering.

Plus

Kevin på asfalt i ny racer - inkl. alle data

Årets første testkørsel er i gang. Kevin Magnussen er på asfalt med den nye VF-20 racer - her er den tekniske gennemgang.

Plus

Nissan sætter ny rekord med selvkørende bil

3

Fejlskud fra Motorstyrelsen

Plus

Ny direktør hos Skorstensgaard

Ny i direktionen på Skorstensgaard-værksted - ændringer i ledelsen hos Andersen Motors, Goodyear Danmark og Suzuki Bilimport Danmark.

Plus

Interdan i samarbejde med FCA Capital

Plus

Hvor meget salg er der i hjemmesider når alt kommer til alt

Semler med Volkswagen, Skoda og andre mærker er mestre i at sælge biler – men er de også mestre i markedsføring via hjemmesider? Vi undersøger de førende bilmærkers hjemmesider.

Plus

Bilforhandlere tjente tæt på en milliard kroner

De danske bilforhandlere havde et flot 2018, mens importørerne satte indtjeningsrekord, viser ny brancheanalyse.

Plus

Gigantisk nedtur på vej i bilindustrien

ANALYSE: Den europæiske bilindustri står foran store forandringer, som vil give genlyd i hele branchen - også hos grossister og på værkstederne.

Undgå tvangsopløsning af firmaet

Plus

Slut med biludstilling i Frankfurt

Samtykke.Net runder en million samtykker

Løsningen fra Auto IT sikrer, at kunderne kan kontaktes, uden at firmaerne risikerer bøder og fængselsstraffe.

Plus

Lad os nu beholde forbrændingsmotoren

Plus

Puma på jagt i Danmark

Fords nye strategi er at jage Tesla. Den nyeste bil hertil er den lille SUV med navnet Puma. Den passer til det danske marked fortæller to af udviklerne fra Ford-Köln.

Lukusbilhus udvider på Fyn

Plus

JURA: Pas på med blot at angive "service OK"

Plus

UGENS LEDER - ...om nye penge i elbiler

Få styr på afgifterne i salgskontrakten

Plus

Renault: Autouncles leadhåndtering betyder alt

Plus

Hvornår må man bortvise en medarbejder?

Plus

Ford-forhandler overtages af Bin2Bil

FTZ tilbyder bedre bilteknisk support

VW-koncernchef: Den klassiske bilfabriks tid er slut

Plus

Godt for elbilerne - two more years på billig strøm

Plus

Når en kunde kræver afgiftspenge tilbage

Plus

Årtiet der gik - 2010-2019
Et solidt tiår med opkøb på stribe

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hyundais nye i20 får Polo til at ryste i bukserne

Skoda fylder 125 år – deler gaver ud til dig

Hvad er farlige kemikaliers største skræk?

Med få skridt kan du gøre en forskel

Dobbelt så stærk, dobbelte lameller for dobbelt styrke

Nem montering af lovligt parvis fjernlys

Skodas elektriske SUV er på vej – navnet bliver Enyaq

Inverter fra SmartVan - Tips og gode råd

Fem billige brugte biler til under 50.000 kroner

Bliver dine kabler, nøgler og dokumenter altid væk?

Forbilleder til fremtidens køkkener

Kombiner 4-hjulsudmåling med ADAS kalibreringsudstyr

Overvejer du at lave en Laudrup?

Det dyre cirkus kan lave penge

To nye akku hotmelt limpistoler

Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring

Støvreducerende bremseklodser (rd:z) fra Zimmermann.

Kør-selv-vinterferie – her er de fire bud

Turboladere til hele bilparken!

Oplever du udfordringer med lakering af Mazda 46G Grey?

Hvor langt på literen kører bilen? Forstå bilens fabrikstal

Skal du et smut på tanken efter brændstof?

Vi ser frem til et spændende 2020

b-tec professionel batteridreven limpistol

Høj fart er skyld i kedelig rekord for 2019 – ikke unge

Send til en kollega

0.187