KLIMASKAM Det er ikke så lidt, man skal stå model til i bilbranchen. Det overgås vel kun af de tæv rejsebranchen får - altså dem der sender folk med fly i stedet for tog. Når det brænder i Australien og Californien, når gletsjerne på Grønland kælver, når vandreservoirer i Indien løber tør for vand, når de afrikanske floder tørrer ud, og når højvande rammer Venedig, så er konklusionen klar. Det er vores livsstil, den er gal med. Eksemplificeret ved CO2 fra biler og fly. Så kan enhver jo forstå, at forbrændingsmotoren må ofres for verdens overlevelse.
At intet af dette har ret meget med menneskeskabte klimaforandringer at gøre er en anden historie. Vi er nu kommet så langt ud af det spor, at stort set samtlige partier på Christiansborg, NGO’er og erhvervsorganisationer fra alle grene af samfundet vil af med benzin- og dieselbilerne. Der skal låg på salget af nye biler med forbrændingsmotor senest i 2030.
Man sidder tilbage med en følelse af afmagt. Hvad var det lige, der skete? Skal der virkelig ikke mere til end en 16-årig svensk pige og et par berømte skuespillere fra Hollywood, hvis viden om atmosfærefysik, drivhusgasser og historiske klimaforandringer kan være i en tændstikæske. Sekunderet af helt ukritiske aviser og TV-stationer der har valgt side og beskriver alt ud fra et katastrofescenarie.
Biler til alle
Noget tyder på, at de politikere, vi har valg ind på Christiansborg, ikke regner med at blive hængende så længe, at de skal stå til ansvar for en beslutning om at forbyde salget af nye diesel- og benzinbiler efter 2030. Sikkert er det i hvert fald, at det bliver et eksperiment, ingen kender resultatet af. Vi skal nok ned på et enkelt ciffer på rouletten for at få de rigtige odds for en succes. Og jeg vil allerede nu vove pelsen og påstå, at det ikke kan lade sig gøre.
At det er en dårlig beslutning rent økonomisk og klimamæssigt, ved vi allerede. Den liberalistiske tænketank CEPOS har regnet ud, at elektrificering af bilparken er den dyreste måde at mindske danske CO2 emissioner på.
Hvad værre er, så ser det ud til at drømmen om billigere elbiler, efterhånden som masseproduktionen kommer i omdrejninger, måske heller ikke går i opfyldelse som håbet. Tidsskriftet Automotive News har for nylig bragt et interview med chefen for BMW’s forsknings- og udviklingscenter, Klaus Frölich, der rejser tvivl om, hvorvidt elbilerne nu også bliver så billige, at de på et tidspunkt når niveauet for benzin- og dieselbiler. Han siger til Automotive News: "Elbiler koster mere på grund af de råmaterialer, der bruges i batterierne. Det vil ikke ændre sig. Priserne kan endda stige som følge af den øgede efterspørgsel." Ja, der er jo tale om sjældne jordmetaller, så prisstigninger virker ikke helt usandsynlige med tanke på den velkendte sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel. Vi har altså en situation, hvor vores klimaminister rejser til EU for at få lov til at forbyde nye benzin- og dieselbiler fra 2030 vel vidende, at det økonomisk er en dårlig ide, at det med sikkerhed vil give mange danskere praktiske problemer med at lade en elbil, med at køre langture, med at køre med anhænger og vigtigst af alt gøre det endnu vanskeligere for almindelige danskere at få råd til den bil, de har brug for.
Halvdelen med forbrændingsmotor
Og så gentager BMW chefen det, som vel heller ikke er helt ukendt, nemlig at elbilerne helst skal oplades i sneglefart og ikke bør hurtiglades mere end ved hver 20. opladning for at skåne batterierne.
Det er muligvis ikke noget problem for dem, der bor i eget hus, men for alle andre, der bliver afhængige af offentlige ladestandere, så må vi håbe, der er et hyggeligt venteværelse i nærheden af ladestanderen.
Måske af disse grunde og sikkert af mange andre spår Klaus Frölich, at halvdelen af alle nye BMW’er vil blive solgt med traditionel forbrændingsmotor i 2030, og 25 procent vil være plug-in hybrider med dobbelt så lang elektrisk rækkevidde som i dag. De sidste 25 procent vil være traditionelle elbiler med batteri. Og det var meldingen fra en producent af biler til det mest købedygtige segment i Europa. Hvordan bliver det ikke for de mere folkelige og prisfølsomme mærker?
Verden er blevet tosset
Usikkerheden ved at samfundet går all-in på elbiler har været udtrykt flere gange af industrien. For eksempel af den tidligere formand for de europæiske bilfabrikkers interesseorganisation, ACEA, der frem til i år hed Carlos Tavares.
Han luftede i 2017 sin frustration på et pressemøde under Frankfurt biludstillingen: "Hvem har overblik over mobilitet på globalt plan? Hvem sikrer, at CO2 aftrykket fra produktionen af batterier ikke udvikler sig til en økologisk katastrofe, og hvad med batterierne når de skal genbruges? Findes der i det hele taget nok af de sjældne metaller til brug i elbilerne? Hvem er i stand til at komme med betryggende svar på de spørgsmål? Ja, jeg er ikke. Som repræsentant for bilindustrien bliver jeg overhovedet ikke hørt. På pressemødet i Frankfurt sluttede han af med bemærkningen: "We are clean, the world is crazy, and it’s going to backfire on the citizen".
Det her kan jo nemt få en til at tvivle på, om politikerne vitterlig selv tror på det projekt. Men hvad transport og trafik angår, virker det som om, der er større afstand mellem Christiansborg og virkeligheden end på de fleste andre områder.
Forleden hørte jeg en politiker fra SF tale om, at vejgodset bare skal over på skinner, så bliver alt godt. Uden at have gjort sig de mindste tanker om de investeringer det vil kræve i nye skinner og tog eller de praktiske problemer, det vil give med leveringstider i vores just-in-time tider.
Kineserne bygger masser af kulkraft
Danmarks mulighed for at påvirke noget som helst, hvad klima angår, bliver sat i relief af kinesiske planer om at opføre nye kulfyrede kraftværker.
Ifølge websitet carbonbrief.org er kineserne i gang med at opføre nye kulkraftværker svarende til en kapacitet, der overgår summen af samtlige USA’s kulfyrede kraftværker. Internationalt nævnes der tal fra 700 helt op til 1600 nye kulfyrede kinesiske kraftværker, der opføres hjemme i Kina, men også i andre dele af Asien og Afrika. De fattige lande skal ikke snydes for verdens billigste og mest pålidelig energiform, så kul bliver brugt som en effektiv strategi for kineserne til at få foden indenfor på nye markeder og påvirke kulturen og økonomien i nye områder af verden.
På den baggrund er det altså svært at udvikle bilskam over at fortsætte med forbrændingsmotoren ud over 2030 - i hvert fald indtil de nye teknologier har bevist, at de ikke giver andre problemer, som vi så skal slås med til den tid.
Det er bestemt en god ide at se sig om efter alternativer til olie til vores biler, og elbiler kan sikkert være en god løsning for mange. Men det må godt ske på en måde, så vi ikke skyder os selv i foden, fordi vi lader følelserne eller politisk opportunisme styre beslutningerne. Det bliver som regel de dyreste og dårligste beslutninger, der kommer ud af den slags. Lad os beholde forbrændingsmotoren indtil vi har troværdigt alternativ til alles pengepung og behov. Og lad os bede EU holde igen med yderligere stramninger af CO2 kravene til bilparken. Det vil give god mening.
Erik Morsing er tidligere PR-ansvarlig for Opel Danmark. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Lad os nu beholde forbrændingsmotoren
DEBAT: Det er jo gået meget godt i mere end hundrede år, så hvorfor gå i panik og forbyde forbrændingsmotoren? Navnlig når der ikke er et troværdigt alternativ, og vi uden problemer kan køre på benzin og diesel mange år endnu, mener Erik Mossing i dette debatindlæg