23948sdkhjf

På el-kursus med ja-hatten på

Den nye El- og hybriduddannelse på FTZ Akademi er blevet en større succes end forventet. En af de første deltagere fortæller, hvorfor el- og hybriduddannelsen er vigtig.

UDDANNELSE Personalet fra Østergades Autoværksted i Egtved fik en forsmag på fremtiden, da de deltog på den nye el- og hybriduddannelse på FTZ Akademi.

- Her hvor vores værksted ligger, er der ikke mange el- og hybridbiler endnu, men pludselig kommer de, så vi er nødt til at være klar, og vi vil gerne være med fra start, siger John Skov, indehaver af fra Østergades Autoværksted i Egtved, som ligger mellem Kolding og Billund.

På El- og hybriduddannelsens allerførste hold deltager både indehaver John Skov, hans medindehaver og hustru Dorte Skov samt to af værkstedets mekanikere, der i dagligdagen vil være dem, der mest kommer til at servicere el- og hybridbilerne.

- Som indehaver er det begrænset, hvor meget jeg selv kommer til at skrue på bilerne, men jeg er nødt til at vide noget om dem for at kunne tale med kunderne. Min hustru er nysgerrig på de nye biltyper, og det er rart, vi alle kan tale sammen om den nye type biler.

Kontaktløs tænding
Værkstedet i Egtved har allerede serviceret de første el- og hybridbiler, fordi kunderne har haft tillid til John Skov, der har været ærlig om, at han og mekanikerne først er ved at lære håndtering af de nye biltyper.

- Fanden er malet på væggen så mange steder, så vi var alle spændte på, hvad det egentlig vil kræve af vores værksted at håndtere de nye biltyper - men det viste sig, at det kan vi jo sagtens. Med enkelte nye sikkerhedsforanstaltninger kan vores værksted fint fungere som hidtil, fortæller John Skov.

Der var alligevel flere øjenåbnere på uddannelsens første modul om sikkerhed, blandt andet det faktum at der altid skal være to til at servicere en el- eller hybridbil. For John og hans ansatte er det hele spændende, og generelt forstår han ikke frygt for fremtiden:

- For 30 år siden kom der kontaktløs tænding, og mange var bange for at blive arbejdsløse. Men der bliver jo ikke mindre arbejde, for som tiderne og teknologien ændrer sig, bliver det bare nye typer af opgaver. Mit råd er derfor altid at følge med, så godt du kan. Så skal du nok blive ved med at have travlt.

Ja tak til nye kunder
Den holdning præger flere værkstedsindehavere og mekanikere end forventet, og derfor er FTZ Akademi nu i gang med at udvide deres testværksted og mande op på undervisere.

En af dem er Lars Kjærgaard Thomasen, der også har været med til at udvikle den nye uddannelse:

- Det er jo en positiv udfordring ikke at have kapacitet nok til at imødekomme den store interesse, så nu er vi i gang med at sikre plads, til alle der ønsker at tage den nye El- og hybriduddannelse, lover han og fortsætter:

- Den store interesse viser sig også ved, at alle kursister virkelig har ja-hatten på. Ingen er længere i tvivl om, at el- og hybridbilerne snart ruller ind på værkstederne. De vil derfor gerne vise kunderne, at den frie del af autobranchen også er klar. Frem for alt vil værkstederne selvfølgelig gerne kunne sige JA til kunder med el- og hybridbiler.

Klar til fremtidens bilpark

Den nye El- og hybriduddannelse på FTZ Akademi gør værkstederne klar til at servicere og reparere el- og hybridbiler efter fabrikanternes forskrifter og garantibestemmelser.

Uddannelsen består af to trin med fire moduler, hvor kursisterne blandt andet lærer:
  • Grundkursus i sikkerhed
  • Service og inspektion
  • Reparation og opdatering
  • Fejlfinding
Hvert modul afsluttes med eksamen, og når alle moduler er bestået modtager kursisten et certifikat. Hvert år skal certifikatet fornyes, hvilket sker gennem det obligatoriske ajourføringskursus.

Værkstedet har også mulighed for at blive certificeret og kan dermed synliggøre for kunderne, at de har de kompetencer og udstyr, der skal til for at servicere og reparere el- og hybridbiler.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.171