FORHANDLERE Salgstallene taler deres eget tydelige sprog: 2019 har ikke været voldsomt let for Opel i Danmark. Flere modeller udgik af programmet, og de, der var tilbage, var ofte i restordre. Måske var det også med til at skubbe salget til det laveste niveau siden 2014.
Opel var desuden ramt af, at samtlige forhandlere var blevet opsagt i en kollektiv opsigelse, da PSA købte Opel i 2017.
Opsigelsen var allerede en realitet, da Interdan overtog importen af Opel i december 2018. Opsigelsen trådte i kraft ved årsskiftet, men Interdan, som altså importerer Opel i Danmark, har haft som mål at fastholde de mange forhandlere så vidt det lade sig gøre.
Status er, at 55 forhandlere i Danmark plus en enkelt på Færøerne sælger Opel. Og det må gerne blive til flere i et ambitiøst mål 2020, hvor Opel blandt andet introducerer den nye Corsa som benzin, diesel og elbil.
Det siger Lasse Arildslund, der er nytiltrådt direktør for Opel Danmark hos Interdan til Motor-magasinet.
- Vi går meget op i, at vi kan sælge til folk flest. Vi skal have en produktportefølje, som kan dække de fleste danskeres behov. Det skal vores forhandlere kunne håndtere og levere salget med til det meste af Danmark, siger han om udgangspunktet for at være forhandler i Danmark.
Interdan er også importør af Mitsubishi, DS, Peugeot og Citroën. Det betyder, at huset kender netop de mærkeforhandlere rigtig godt. Blandt de 55 Opel-forhandlere har 80 procent også nyvognssalg af andre mærker, og det gør ikke Lasse Arildslund noget.
- Vores strategi er ikke at forcere nogle ændringer igennem. Hvis vi har nogle gode forhandlere, som performer, så kan det sagtens være, at de også har Citroën- og Peugeot - eller andre mærker. Vi vil helst have, at dem, vi har bare fortsætter, fastslår han uden dog at sætte tal på, hvor mange forhandlere, der ikke fortsatte i 2019.
Alle forhandlere er privatejede
Opel-Danmark ejer ikke selv nogen forhandlere, og alle forhandlere er private. Der er umiddelbart heller ikke blevet lagt op til, at flere Opel-forhandlere skulle samles under ét tag. Det vil være et skridt i den forkerte retning.
- Interdan går lidt den modsatte vej. Hvis vi begynder at lukke i de mindre byer, så mister vi salg. Bilforhandlere er noget, man kender i byen, og man stoler på den, man køber biler hos. Kunder kører ikke bare 30 km væk, fordi den næste Opel-forhandler ligger der.
- Vi vil gerne bevare den geografiske spredning, vi har nu. Er der dog en mindre by, hvor der ligger tre selvstændige forhandlere, og nogle af dem fornemmer, at man ikke har økonomi i det, så vil jeg overveje at tale med dem om, hvorvidt man skal flytte sammen. Men det er en prioritet at være til stede i mindre byer, fastslår Lasse Arildslund.
Krav fra fabrikken
Men i hjørnerne kan der være krav om, at man følger en vis stil, hvis man gerne vil sælge Opel.
Det kan være en ganske hård investering for især mindre forhandlere. Det er man klar over hos Interdan.
- I Danmark er der mange ting, som vi forhandler os ud af med fabrikken. Det giver ikke mening herhjemme, for vi har ikke de store, strømlinede kæmpebutikker. Vi bliver nødt at have lidt mere lempelige vilkår for de små forhandlere.
- De skal ikke investere i alt muligt, men vi videregiver de krav, som vi er nødt til at videregive. Det kan f.eks. være sådan noget som gulve, specifikke møbler og antallet af kvadratmeter, siger branddirektøren.
Flere forhandlere i 2020
Lasse Arilslund ser dog frem mod et godt 2020, hvor han satser på, at flere Opel-forhandlere kan slå dørerne op.
- I slutningen af 2020 skal vi have fået fem eller seks nye forhandlere. Vi har allerede en ret bred tilstedeværelse, det handler bare om at fylde op de steder, hvor der er længst til en forhandler. Og her er alt i spil. Hvis det er et sted, hvor der allerede ligger en Peugeot- eller Citroën-forhandler, som sælger godt, så spørger vi dem først. Ellers har vi nogle gode folk, som kender næsten alle forhandlere i Danmark, så de forhører sig om, hvilke muligheder, der er.
12 tidligere Opel-forhandlere ikke fik lavet en ny kontrakt med start i 2020. Samtlige deres kontrakter var allerede var opsagt før Interdan fik importen af det tyske mærke.
Ny direktør indgår 55 nye Opel-kontrakter
2020 markerer officielt en ny start for over 50 Opel-forhandlere - men en del har valgt at fortsætte, efter at PSA-koncernen købte Opel, og Interdan overtog importen fra Opel Danmark. Nu ser man fremad med helt ny direktør ved roret.