23948sdkhjf

Få styr på afgifterne i salgskontrakten

Nye krav fra Motorstyrelsen gør det nødvendigt at tydeliggøre afgifterne på alle salgskontrakter - ellers vanker der bøder.

KONTRAKTER AutoBranchen Danmark oplever i øjeblikket stor usikkerhed blandt vores medlemmer efter en lovændring for købs- og salgskontrakter.

Lovændringen trådte i kraft 1. januar 2020, og betyder, at Motorstyrelsen fremadrettet kræver, at der foreligger en kontrakt ved køb og salg af alle biler, hvor en dansk virksomhed indgår i handlen. Samtidig udvides Motorstyrelsens mulighed for at føre kontrol og uddele tvangsbøder.

Folketinget ændrede 19. november 2019 registreringsafgiftsloven og skærpede kravene til virksomheders salg og køb af køretøjer. Tidligere var det kun registrerede virksomheder hos skatteforvaltningen, fx selvanmeldere, der skulle overholde reglerne om en detaljeret kontrakt på hvert enkelt køretøj, der skal købes eller sælges af en dansk virksomhed.

De nye kontrakter skal indeholde oplysninger om køretøjets stand (fx kørte antal kilometer og evt. tidligere skader og anvendelse ved overlevering), identifikation af køretøjet, info om køber og sælger samt oplysninger om køretøjets pris med og uden registreringsafgift. Hvis der ikke er noget afgiftsindhold i bilen, eller den hverken skal registreres eller afmeldes i Danmark, kan oplysningerne om afgift udelades.

Dette bør du skriver ind i kontrakten
Udfordringen ved lovændringen er, at man som forhandler ikke altid med sikkerhed kan sige, hvad afgiften bliver på en brugt bil, der i forbindelse med salget skal afgiftsberigtiges.

Dertil skal det dog siges, at det ikke er noget nyt, at afgiften på brugte biler skal udspecificeres på salgskontrakter, det nye er, at det nu gælder alle virksomheder og også på købskontrakter.

Uanset nye eller gamle regler, så råder vi i AutoBranchen Danmark til, at man tager et forbehold i kontrakten for, at registreringsafgiften er et umiddelbart skøn med henvisning til registreringsafgiftslovens § 10, og at det endelige registreringsafgiftsbeløb først er kendt, når køretøjet er indregistreret.

Ydermere skal der tages forbehold for at der kan ske regulering af registreringsafgiften i både op- som nedadgående retning. Konkret anbefaler AutoBranchen Danmark, at man i kontrakten skriver:

‘Der tages forbehold for, at registreringsafgiften er et umiddelbart skøn, jf. registreringsafgiftslovens § 10, og at det endelige afgiftsbeløb først er kendt, når køretøjet er indregistreret. Der tages i forlængelse heraf forbehold for regulering af registreringsafgiftsbeløbet i op- og nedadgående retning, men at der ikke vil ske regulering over for kunden.’

Det endelige registreringsafgiftsbeløb skal fremgå af den færdige faktura/kontrakt, der indsendes til Motorstyrelsen. Det er denne, der er den endelige aftale og bindende over for Motorstyrelsen.

Denne skal være underskrevet af begge parter. Hvis man derfor tidligere blot handlede direkte på en faktura, der ikke var udspecificeret, som eneste kontrakt, vil dette ikke længere være lovligt.

Det mest sikre vil efter min overbevisning, og efter drøftelse med Motorstyrelsen, at tilføje, at der er tale om en foreløbig kontrakt/prisoverslag, og at den endelige kontrakt vil blive udarbejdet, når afgiftsbeløbet er endeligt kendt.

Tal med kunden om forbehold
Hvis man eksempelvis aftaler med en kunde, at en bil skal importeres hjem fra udlandet, og der i denne forbindelse aftales en pris, oplyser Motorstyrelsen, at denne aftale ikke nødvendigvis vil være at anse som en slutseddel, men som et prisoverslag, der vil blive præciseret i den endelige kontrakt/faktura.

Forhandlere kan benytte fakturaen som kontrakt, hvis den indeholder alle oplysninger om bilen og dens pris, som er oplistet i registreringsafgiftslovens § 21.

Det er AutoBranchen Danmarks og vores eksterne advokaters opfattelse, at hvis man indsætter dette forbehold i kontrakten, vil man fortsat kunne sælge fx importerede biler til en samlet pris som er aftalt inden købet.

Hvis dette forbehold indsættes, har man som forhandler sikret sig mod eventuelle krav på afgiftsdifference fra kunder.

Men jeg vil råde til, at man taler med sine kunder om forbeholdene, så de forstår hvorfor de er indsat. Og hvis de efterfølgende ser differencer på DMR og slutsedlen, er det ikke fordi de er blevet snydt eller har penge til gode.

Tvangsbøder som konsekvens
En anden del af lovændringen er, at Motorstyrelsen fremover kan føre kontrol med virksomheder, der erhvervsmæssigt udlejer køretøjer. Det gælder bl.a. leasingselskaber og virksomheder, der leaser køretøjer.

Hvis en virksomhed ikke gør de nødvendige oplysninger tilgængelige for skattemyndighederne, vil de have mulighed for at udstede tvangsbøder bl.a. i form af dagbøder.

Motorstyrelsen har oplyst til AutoBranchen Danmark, at størrelsen af dagbøderne vil være baseret på et skøn, men mindst vil være på 1000 kr. og må ikke være uforholdsmæssig i forhold til forseelsen og virksomhedens økonomi.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125