23948sdkhjf

Få styr på afgifterne i salgskontrakten

| Af Ida Nynne Daarbak Jensen | Tip redaktionen om en historie

Nye krav fra Motorstyrelsen gør det nødvendigt at tydeliggøre afgifterne på alle salgskontrakter - ellers vanker der bøder.

KONTRAKTER AutoBranchen Danmark oplever i øjeblikket stor usikkerhed blandt vores medlemmer efter en lovændring for købs- og salgskontrakter.

Lovændringen trådte i kraft 1. januar 2020, og betyder, at Motorstyrelsen fremadrettet kræver, at der foreligger en kontrakt ved køb og salg af alle biler, hvor en dansk virksomhed indgår i handlen. Samtidig udvides Motorstyrelsens mulighed for at føre kontrol og uddele tvangsbøder.



Folketinget ændrede 19. november 2019 registreringsafgiftsloven og skærpede kravene til virksomheders salg og køb af køretøjer. Tidligere var det kun registrerede virksomheder hos skatteforvaltningen, fx selvanmeldere, der skulle overholde reglerne om en detaljeret kontrakt på hvert enkelt køretøj, der skal købes eller sælges af en dansk virksomhed.

De nye kontrakter skal indeholde oplysninger om køretøjets stand (fx kørte antal kilometer og evt. tidligere skader og anvendelse ved overlevering), identifikation af køretøjet, info om køber og sælger samt oplysninger om køretøjets pris med og uden registreringsafgift. Hvis der ikke er noget afgiftsindhold i bilen, eller den hverken skal registreres eller afmeldes i Danmark, kan oplysningerne om afgift udelades.

Dette bør du skriver ind i kontrakten
Udfordringen ved lovændringen er, at man som forhandler ikke altid med sikkerhed kan sige, hvad afgiften bliver på en brugt bil, der i forbindelse med salget skal afgiftsberigtiges.

Dertil skal det dog siges, at det ikke er noget nyt, at afgiften på brugte biler skal udspecificeres på salgskontrakter, det nye er, at det nu gælder alle virksomheder og også på købskontrakter.

Læs også: Skal ekstraudstyr altid være originalt?

Uanset nye eller gamle regler, så råder vi i AutoBranchen Danmark til, at man tager et forbehold i kontrakten for, at registreringsafgiften er et umiddelbart skøn med henvisning til registreringsafgiftslovens § 10, og at det endelige registreringsafgiftsbeløb først er kendt, når køretøjet er indregistreret.

Ydermere skal der tages forbehold for at der kan ske regulering af registreringsafgiften i både op- som nedadgående retning. Konkret anbefaler AutoBranchen Danmark, at man i kontrakten skriver:

‘Der tages forbehold for, at registreringsafgiften er et umiddelbart skøn, jf. registreringsafgiftslovens § 10, og at det endelige afgiftsbeløb først er kendt, når køretøjet er indregistreret. Der tages i forlængelse heraf forbehold for regulering af registreringsafgiftsbeløbet i op- og nedadgående retning, men at der ikke vil ske regulering over for kunden.’

Det endelige registreringsafgiftsbeløb skal fremgå af den færdige faktura/kontrakt, der indsendes til Motorstyrelsen. Det er denne, der er den endelige aftale og bindende over for Motorstyrelsen.

Læs også: Juridiske corona-guide: Få styr på hjemsendelser, fyringer etc.

Denne skal være underskrevet af begge parter. Hvis man derfor tidligere blot handlede direkte på en faktura, der ikke var udspecificeret, som eneste kontrakt, vil dette ikke længere være lovligt.

Det mest sikre vil efter min overbevisning, og efter drøftelse med Motorstyrelsen, at tilføje, at der er tale om en foreløbig kontrakt/prisoverslag, og at den endelige kontrakt vil blive udarbejdet, når afgiftsbeløbet er endeligt kendt.

Tal med kunden om forbehold
Hvis man eksempelvis aftaler med en kunde, at en bil skal importeres hjem fra udlandet, og der i denne forbindelse aftales en pris, oplyser Motorstyrelsen, at denne aftale ikke nødvendigvis vil være at anse som en slutseddel, men som et prisoverslag, der vil blive præciseret i den endelige kontrakt/faktura.

Forhandlere kan benytte fakturaen som kontrakt, hvis den indeholder alle oplysninger om bilen og dens pris, som er oplistet i registreringsafgiftslovens § 21.

Læs også: Corona-smitte sætter firmaer i dilemma

Det er AutoBranchen Danmarks og vores eksterne advokaters opfattelse, at hvis man indsætter dette forbehold i kontrakten, vil man fortsat kunne sælge fx importerede biler til en samlet pris som er aftalt inden købet.

Hvis dette forbehold indsættes, har man som forhandler sikret sig mod eventuelle krav på afgiftsdifference fra kunder.

Men jeg vil råde til, at man taler med sine kunder om forbeholdene, så de forstår hvorfor de er indsat. Og hvis de efterfølgende ser differencer på DMR og slutsedlen, er det ikke fordi de er blevet snydt eller har penge til gode.

Tvangsbøder som konsekvens
En anden del af lovændringen er, at Motorstyrelsen fremover kan føre kontrol med virksomheder, der erhvervsmæssigt udlejer køretøjer. Det gælder bl.a. leasingselskaber og virksomheder, der leaser køretøjer.

Læs også: Derfor hæfter sælgere for fejl i bilannoncer

Hvis en virksomhed ikke gør de nødvendige oplysninger tilgængelige for skattemyndighederne, vil de have mulighed for at udstede tvangsbøder bl.a. i form af dagbøder.

Motorstyrelsen har oplyst til AutoBranchen Danmark, at størrelsen af dagbøderne vil være baseret på et skøn, men mindst vil være på 1000 kr. og må ikke være uforholdsmæssig i forhold til forseelsen og virksomhedens økonomi.

Mere om: juraklumme
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

AutoUncle i samarbejde med Facebook

AutoUncles prisvurdering vises nu på Facebook Marketplace i Tyskland for at hjælpe med at levere brugerne prissammenligning på brugte biler. Samarbejdet kan være på vej til Danmark.

Plus

Skal ekstraudstyr altid være originalt?

JURA: Vælger en sælger at tilbyde ekstraudstyr, er det vigtigt at anføre, hvis der er tale om uoriginale dele.

Plus

Ny topdirektør hos Via Biler

Annemarie Rasmussen er adm. direktør for Cars og Via Biler Gruppen.

Håndsrækning til fyrede bilsælgere

Hold dig i form under hjemsendelse eller fyring her under coronakrisen, opfordrer en række aktører i autobranchen. Uddannelsen Bilrådgiver 2.0 er deres lyn-udspil.

Plus

Ny direktør hos Bilhuset Elmer

Nyhedsbrev

8.382 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus 1

Corona og konsekvenserne
Sådan ser bilbranchen ud efter corona-krisen

KRONIK: Den danske bilbranchen møder en ny hverdag efter corona-krisen. Analytikeren René Tønder giver her sine bud på de store udfordringer værksteder, forhandlere og importører står over for – og hvordan de kan løses.

Kia udpeger europæisk præsident

Won-Jeong Jeong skal stå i spidsen for Kias transformation fra forbrændingsbiler til elbiler.

Plus

Corona og konsekvenserne
Vent bare med regnskabet

Plus

Corona og konsekvenserne
Nu kommer corona-fyringerne

Regeringens hjælpepakker og forslag til at lette likviditets-problemerne til trods – fyringer i autobranchen er en realitet, viser en rundspørge blandt en række af branchens førende firmaer. Men uanset hvor tungt det måtte se ud lige nu, er der et lys for enden af corona-tunnelen. Her er giver vi øjeblikkets status og ridser fremtidens muligheder op.

Plus

Konkurrence: Vind ’Le Mans 66”

Sådan vinder du en DVD med den Oscar-belønnede storfilm Le Mans 66. Motor-magasinet udlodder tre eksemplarer.

Plus

Corona og konsekvenserne
Danmark kan "genåbne" efter påsken

Danmark kan påbegynde en gradvis genåbning efter påske. Det siger statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde mandag kl. 17.30 i Spejlsalen.

Plus

AutoDesktop rammer ny milepæl

Plus

Corona og konsekvenserne
Et meget stille marked for brugte biler

Karl-Ove Pedersen fortæller her om corona-konsekvenserne for DBFU’s medlemmer.

Plus 1

Klimarådet: 1,5 mio. elbiler i 2030

Benzinpriserne skal stige med 4-5 kroner, og der skal køre 1,5 millioner elbiler på vejene i 2030. Det fremgår af Klimarådets rapport, der blev offentliggjort mandag.

Corona og konsekvenserne
Samlet autobranche beder EU-Kommissionen om hjælp

Den europæiske bilbranche ønsker lempelse af regler for at undgå afbøde skadevirkningerne af corona-krisen.

Corona og konsekvenserne
Flere klik på brugte biler

Corona og konsekvenserne
Disse mærker får flest tæsk

Coronakrisen sætter også sit præg på, hvilke bilmærker danskernes efterspørger.

Pirelli vil bremse Brembos frieri

Den italienske dækproducent afviser at være på vej i armene af den ligeledes italienske bremsegigant, der har købt en aktieandel i Pirelli.

Plus

Corona og konsekvenserne
Corona-opråb fra fire værkstedskæder

Plus

Corona og konsekvenserne
Rabat på data som corona-hjælp

Plus

Corona og konsekvenserne
Juridiske corona-guide: Få styr på hjemsendelser, fyringer etc.

Få styr på reglerne for hjemsendelse, fyring, arbejdsfordeling og lønkompensation.

Plus

Corona og konsekvenserne
Bilsalg kollapser i Frankrig og Italien

Corona og konsekvenserne
Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Plus

Rekordstort antal bilklager

I 2019 modtog Ankenævn for biler 681 klager - det største antal nogensinde. Forbrugerne fik medhold i godt 40 procent af sagerne.

Corona og konsekvenserne
Ford lover at have 50.000 respiratorer klar om 100 dage

Corona-virus lukker adgang til Fiat fabrikker

Plus

Ny direktør for Cars

Corona og konsekvenserne
Trump beordrer bilgigant til at fremstille respiratorer

Plus

Direktørskifte hos Mercedes-Benz Danmark

Ny chef for Nordania Leasing

Corona og konsekvenserne
Corona-konsekvenser i noter

Corona og konsekvenserne
Formel 1 vil droppe op til syv grandprixer i 2020

Ny dansk importør af Kumho-dæk

Plus

Ny direktør for Brenderup

Derfor hæfter sælgere for fejl i bilannoncer

Plus

60 års mc-historie under hammeren

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis undervisning mens vi venter på at Danmark åbner op

Ny håndholdt UV-GUN til ekstremt hurtigt UV-hærdning

Mere og mere trafik på de danske veje...

Sådan skal du som selvstændig forholde dig til coronavirus

Træt af horisontale brandsikre skabe?

Ny forsendelse af iPad Pro - Den perfekte arbejdstablet

Vandpumpe til VAG 1.4 benzinmotorer i forbedret design

Bilteknisk hotline er åben for alle hos Hella Gutmann

Ny rekord i AutoDesktop

Online opkvalificering med godtgørelse

SFVF har netop indgået total aftale med Digital-servicebook

Ny vaskemaskine hos Shell 7-eleven Vodskov

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

Ty til din kobberhammer og få ingen jammer

Græstrimmer eller Buskrydder

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

SsangYong Musso Sports II Fast anhængertræk fast

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

Flådestyring og fra SmartVan - Tips og gode råd

Ikke en aprilsnar: Gratis at annoncere fabriksnye biler

Løwener overtager importen af MAHA og Hofmann

Forfalskade tændrør!

BMW vil satse på brint

Skal vi linke op på LinkedIn?

Fremtidsscenariet for reservedelsgrossister

Send til en kollega

0.204