23948sdkhjf

Få styr på afgifterne i salgskontrakten

| Af Ida Nynne Daarbak Jensen | Tip redaktionen om en historie

Nye krav fra Motorstyrelsen gør det nødvendigt at tydeliggøre afgifterne på alle salgskontrakter - ellers vanker der bøder.

KONTRAKTER AutoBranchen Danmark oplever i øjeblikket stor usikkerhed blandt vores medlemmer efter en lovændring for købs- og salgskontrakter.

Lovændringen trådte i kraft 1. januar 2020, og betyder, at Motorstyrelsen fremadrettet kræver, at der foreligger en kontrakt ved køb og salg af alle biler, hvor en dansk virksomhed indgår i handlen. Samtidig udvides Motorstyrelsens mulighed for at føre kontrol og uddele tvangsbøder.



Folketinget ændrede 19. november 2019 registreringsafgiftsloven og skærpede kravene til virksomheders salg og køb af køretøjer. Tidligere var det kun registrerede virksomheder hos skatteforvaltningen, fx selvanmeldere, der skulle overholde reglerne om en detaljeret kontrakt på hvert enkelt køretøj, der skal købes eller sælges af en dansk virksomhed.

De nye kontrakter skal indeholde oplysninger om køretøjets stand (fx kørte antal kilometer og evt. tidligere skader og anvendelse ved overlevering), identifikation af køretøjet, info om køber og sælger samt oplysninger om køretøjets pris med og uden registreringsafgift. Hvis der ikke er noget afgiftsindhold i bilen, eller den hverken skal registreres eller afmeldes i Danmark, kan oplysningerne om afgift udelades.

Dette bør du skriver ind i kontrakten
Udfordringen ved lovændringen er, at man som forhandler ikke altid med sikkerhed kan sige, hvad afgiften bliver på en brugt bil, der i forbindelse med salget skal afgiftsberigtiges.

Dertil skal det dog siges, at det ikke er noget nyt, at afgiften på brugte biler skal udspecificeres på salgskontrakter, det nye er, at det nu gælder alle virksomheder og også på købskontrakter.

Læs også: Undgå tvangsopløsning af firmaet

Uanset nye eller gamle regler, så råder vi i AutoBranchen Danmark til, at man tager et forbehold i kontrakten for, at registreringsafgiften er et umiddelbart skøn med henvisning til registreringsafgiftslovens § 10, og at det endelige registreringsafgiftsbeløb først er kendt, når køretøjet er indregistreret.

Ydermere skal der tages forbehold for at der kan ske regulering af registreringsafgiften i både op- som nedadgående retning. Konkret anbefaler AutoBranchen Danmark, at man i kontrakten skriver:

‘Der tages forbehold for, at registreringsafgiften er et umiddelbart skøn, jf. registreringsafgiftslovens § 10, og at det endelige afgiftsbeløb først er kendt, når køretøjet er indregistreret. Der tages i forlængelse heraf forbehold for regulering af registreringsafgiftsbeløbet i op- og nedadgående retning, men at der ikke vil ske regulering over for kunden.’

Det endelige registreringsafgiftsbeløb skal fremgå af den færdige faktura/kontrakt, der indsendes til Motorstyrelsen. Det er denne, der er den endelige aftale og bindende over for Motorstyrelsen.

Læs også: JURA: Pas på med blot at angive "service OK"

Denne skal være underskrevet af begge parter. Hvis man derfor tidligere blot handlede direkte på en faktura, der ikke var udspecificeret, som eneste kontrakt, vil dette ikke længere være lovligt.

Det mest sikre vil efter min overbevisning, og efter drøftelse med Motorstyrelsen, at tilføje, at der er tale om en foreløbig kontrakt/prisoverslag, og at den endelige kontrakt vil blive udarbejdet, når afgiftsbeløbet er endeligt kendt.

Tal med kunden om forbehold
Hvis man eksempelvis aftaler med en kunde, at en bil skal importeres hjem fra udlandet, og der i denne forbindelse aftales en pris, oplyser Motorstyrelsen, at denne aftale ikke nødvendigvis vil være at anse som en slutseddel, men som et prisoverslag, der vil blive præciseret i den endelige kontrakt/faktura.

Forhandlere kan benytte fakturaen som kontrakt, hvis den indeholder alle oplysninger om bilen og dens pris, som er oplistet i registreringsafgiftslovens § 21.

Læs også: Hvornår må man bortvise en medarbejder?

Det er AutoBranchen Danmarks og vores eksterne advokaters opfattelse, at hvis man indsætter dette forbehold i kontrakten, vil man fortsat kunne sælge fx importerede biler til en samlet pris som er aftalt inden købet.

Hvis dette forbehold indsættes, har man som forhandler sikret sig mod eventuelle krav på afgiftsdifference fra kunder.

Men jeg vil råde til, at man taler med sine kunder om forbeholdene, så de forstår hvorfor de er indsat. Og hvis de efterfølgende ser differencer på DMR og slutsedlen, er det ikke fordi de er blevet snydt eller har penge til gode.

Tvangsbøder som konsekvens
En anden del af lovændringen er, at Motorstyrelsen fremover kan føre kontrol med virksomheder, der erhvervsmæssigt udlejer køretøjer. Det gælder bl.a. leasingselskaber og virksomheder, der leaser køretøjer.

Læs også: Status med klage efter klage - et årti med forbrugerklager

Hvis en virksomhed ikke gør de nødvendige oplysninger tilgængelige for skattemyndighederne, vil de have mulighed for at udstede tvangsbøder bl.a. i form af dagbøder.

Motorstyrelsen har oplyst til AutoBranchen Danmark, at størrelsen af dagbøderne vil være baseret på et skøn, men mindst vil være på 1000 kr. og må ikke være uforholdsmæssig i forhold til forseelsen og virksomhedens økonomi.

Mere om: juraklumme
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fejlskud fra Motorstyrelsen

Plus

Sydsjællandsk bilhus udvider og vil fordoble salg

2020 bliver et travlt år præget af vækst med nye bilmærker og nybyggeri hos Henrik Hansen Automobiler i Næstved og Vordingborg. Året byder også på et generationsskifte med glidende overgang.

Plus

Hvor meget salg er der i hjemmesider når alt kommer til alt

Semler med Volkswagen, Skoda og andre mærker er mestre i at sælge biler – men er de også mestre i markedsføring via hjemmesider? Vi undersøger de førende bilmærkers hjemmesider.

Plus

Nissan sætter ny rekord med selvkørende bil

Plus

Flere konkurser i autobranchen i januar

Nyhedsbrev

8.347 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Ny direktør hos Skorstensgaard

Ny i direktionen på Skorstensgaard-værksted - ændringer i ledelsen hos Andersen Motors, Goodyear Danmark og Suzuki Bilimport Danmark.

Online Avis Arkiv
Plus

Interdan i samarbejde med FCA Capital

Undgå tvangsopløsning af firmaet

Plus

Bilforhandlere tjente tæt på en milliard kroner

De danske bilforhandlere havde et flot 2018, mens importørerne satte indtjeningsrekord, viser ny brancheanalyse.

Samtykke.Net runder en million samtykker

Løsningen fra Auto IT sikrer, at kunderne kan kontaktes, uden at firmaerne risikerer bøder og fængselsstraffe.

Plus

Gigantisk nedtur på vej i bilindustrien

ANALYSE: Den europæiske bilindustri står foran store forandringer, som vil give genlyd i hele branchen - også hos grossister og på værkstederne.

Plus

Lad os nu beholde forbrændingsmotoren

Plus

Volkswagen-forhandler konkurs

Vulcan i Silkeborg har drejet nøglen om, efter deres forhandlerkontrakt er blevet annulleret. Uggerhøj overtager forhandlingen af Volkswagen og Skoda i Silkeborg.

Plus

Puma på jagt i Danmark

Fords nye strategi er at jage Tesla. Den nyeste bil hertil er den lille SUV med navnet Puma. Den passer til det danske marked fortæller to af udviklerne fra Ford-Köln.

Plus

Slut med biludstilling i Frankfurt

Plus

Coronavirus udsætter F1-løb

Årets tredje F1-løb i Shanghai i Kina 19. april er blevet udsat grundet den smitsomme coronavirus.

Plus

Ny dato: DAB+ skal være i alle nye biler

Plus

Fuldvoksen Porsche bygget i Lego

V og R vil gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil

Billig eller gratis passage over Storebælt og lave afgifter skal ifølge V og R fremme grøn transport.

Disse kunder pønser på bil nr. 2

Seat-kunder først og fremmest og dernæst Volkswagen-ejere er mest tilbøjelige til at overveje en ekstra bil i carporten, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Virus truer med at lamme bilproduktion

Bilhus udskifter ledelse og bestyrelse

Plus

Han vil gøre grøn brint til det nye sort

Power2X - eller bare P2X - er på manges læber; politisk og i forskerkredse samt i transportbranchen. Vi har taget en snak med Brintbranchens direktør Tejs Laustsen Jensen om udsigten til, at erhvervsbiler skal bane vejen for private brintbiler.

Lukusbilhus udvider på Fyn

Plus

JURA: Pas på med blot at angive "service OK"

Plus

UGENS LEDER - ...om nye penge i elbiler

Få styr på afgifterne i salgskontrakten

Plus

Renault: Autouncles leadhåndtering betyder alt

Plus

Hvornår må man bortvise en medarbejder?

Plus

Ford-forhandler overtages af Bin2Bil

FTZ tilbyder bedre bilteknisk support

VW-koncernchef: Den klassiske bilfabriks tid er slut

Plus

Godt for elbilerne - two more years på billig strøm

Plus

Når en kunde kræver afgiftspenge tilbage

Plus

Årtiet der gik - 2010-2019
Et solidt tiår med opkøb på stribe

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliver dine kabler, nøgler og dokumenter altid væk?

Forbilleder til fremtidens køkkener

Kombiner 4-hjulsudmåling med ADAS kalibreringsudstyr

Overvejer du at lave en Laudrup?

Det dyre cirkus kan lave penge

To nye akku hotmelt limpistoler

Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring

Støvreducerende bremseklodser (rd:z) fra Zimmermann.

Kør-selv-vinterferie – her er de fire bud

Turboladere til hele bilparken!

Oplever du udfordringer med lakering af Mazda 46G Grey?

Hvor langt på literen kører bilen? Forstå bilens fabrikstal

Skal du et smut på tanken efter brændstof?

Vi ser frem til et spændende 2020

b-tec professionel batteridreven limpistol

Høj fart er skyld i kedelig rekord for 2019 – ikke unge

Ved du, hvad en EX-zone er?

7 skuffers værkstedsvogn med værktøj til KUN kr. 3498,-

WashTec ønsker Shell i Tikøb tillykke med ny bilvaskemaskine

Den praktiske Ford med det forkerte navn – Ford Puma

Rullevogn til kun kr. 545,-

Kia Stinger skjult aftageligt anhængertræk T60

Lydløs luksus – Mercedes EQC

Hvad skal din chefs penge gå til i det nye år?

Skal du med bott på byggerimesse?

Send til en kollega

0.172