23948sdkhjf

Få styr på afgifterne i salgskontrakten

| Af Ida Nynne Daarbak Jensen | Tip redaktionen om en historie

Nye krav fra Motorstyrelsen gør det nødvendigt at tydeliggøre afgifterne på alle salgskontrakter - ellers vanker der bøder.

KONTRAKTER AutoBranchen Danmark oplever i øjeblikket stor usikkerhed blandt vores medlemmer efter en lovændring for købs- og salgskontrakter.

Lovændringen trådte i kraft 1. januar 2020, og betyder, at Motorstyrelsen fremadrettet kræver, at der foreligger en kontrakt ved køb og salg af alle biler, hvor en dansk virksomhed indgår i handlen. Samtidig udvides Motorstyrelsens mulighed for at føre kontrol og uddele tvangsbøder.



Folketinget ændrede 19. november 2019 registreringsafgiftsloven og skærpede kravene til virksomheders salg og køb af køretøjer. Tidligere var det kun registrerede virksomheder hos skatteforvaltningen, fx selvanmeldere, der skulle overholde reglerne om en detaljeret kontrakt på hvert enkelt køretøj, der skal købes eller sælges af en dansk virksomhed.

De nye kontrakter skal indeholde oplysninger om køretøjets stand (fx kørte antal kilometer og evt. tidligere skader og anvendelse ved overlevering), identifikation af køretøjet, info om køber og sælger samt oplysninger om køretøjets pris med og uden registreringsafgift. Hvis der ikke er noget afgiftsindhold i bilen, eller den hverken skal registreres eller afmeldes i Danmark, kan oplysningerne om afgift udelades.

Dette bør du skriver ind i kontrakten
Udfordringen ved lovændringen er, at man som forhandler ikke altid med sikkerhed kan sige, hvad afgiften bliver på en brugt bil, der i forbindelse med salget skal afgiftsberigtiges.

Dertil skal det dog siges, at det ikke er noget nyt, at afgiften på brugte biler skal udspecificeres på salgskontrakter, det nye er, at det nu gælder alle virksomheder og også på købskontrakter.

Læs også: Juridiske corona-guide: Få styr på hjemsendelser, fyringer etc.

Uanset nye eller gamle regler, så råder vi i AutoBranchen Danmark til, at man tager et forbehold i kontrakten for, at registreringsafgiften er et umiddelbart skøn med henvisning til registreringsafgiftslovens § 10, og at det endelige registreringsafgiftsbeløb først er kendt, når køretøjet er indregistreret.

Ydermere skal der tages forbehold for at der kan ske regulering af registreringsafgiften i både op- som nedadgående retning. Konkret anbefaler AutoBranchen Danmark, at man i kontrakten skriver:

‘Der tages forbehold for, at registreringsafgiften er et umiddelbart skøn, jf. registreringsafgiftslovens § 10, og at det endelige afgiftsbeløb først er kendt, når køretøjet er indregistreret. Der tages i forlængelse heraf forbehold for regulering af registreringsafgiftsbeløbet i op- og nedadgående retning, men at der ikke vil ske regulering over for kunden.’

Det endelige registreringsafgiftsbeløb skal fremgå af den færdige faktura/kontrakt, der indsendes til Motorstyrelsen. Det er denne, der er den endelige aftale og bindende over for Motorstyrelsen.

Læs også: Corona-smitte sætter firmaer i dilemma

Denne skal være underskrevet af begge parter. Hvis man derfor tidligere blot handlede direkte på en faktura, der ikke var udspecificeret, som eneste kontrakt, vil dette ikke længere være lovligt.

Det mest sikre vil efter min overbevisning, og efter drøftelse med Motorstyrelsen, at tilføje, at der er tale om en foreløbig kontrakt/prisoverslag, og at den endelige kontrakt vil blive udarbejdet, når afgiftsbeløbet er endeligt kendt.

Tal med kunden om forbehold
Hvis man eksempelvis aftaler med en kunde, at en bil skal importeres hjem fra udlandet, og der i denne forbindelse aftales en pris, oplyser Motorstyrelsen, at denne aftale ikke nødvendigvis vil være at anse som en slutseddel, men som et prisoverslag, der vil blive præciseret i den endelige kontrakt/faktura.

Forhandlere kan benytte fakturaen som kontrakt, hvis den indeholder alle oplysninger om bilen og dens pris, som er oplistet i registreringsafgiftslovens § 21.

Læs også: Derfor hæfter sælgere for fejl i bilannoncer

Det er AutoBranchen Danmarks og vores eksterne advokaters opfattelse, at hvis man indsætter dette forbehold i kontrakten, vil man fortsat kunne sælge fx importerede biler til en samlet pris som er aftalt inden købet.

Hvis dette forbehold indsættes, har man som forhandler sikret sig mod eventuelle krav på afgiftsdifference fra kunder.

Men jeg vil råde til, at man taler med sine kunder om forbeholdene, så de forstår hvorfor de er indsat. Og hvis de efterfølgende ser differencer på DMR og slutsedlen, er det ikke fordi de er blevet snydt eller har penge til gode.

Tvangsbøder som konsekvens
En anden del af lovændringen er, at Motorstyrelsen fremover kan føre kontrol med virksomheder, der erhvervsmæssigt udlejer køretøjer. Det gælder bl.a. leasingselskaber og virksomheder, der leaser køretøjer.

Læs også: Nederlag til mærkeværksted

Hvis en virksomhed ikke gør de nødvendige oplysninger tilgængelige for skattemyndighederne, vil de have mulighed for at udstede tvangsbøder bl.a. i form af dagbøder.

Motorstyrelsen har oplyst til AutoBranchen Danmark, at størrelsen af dagbøderne vil være baseret på et skøn, men mindst vil være på 1000 kr. og må ikke være uforholdsmæssig i forhold til forseelsen og virksomhedens økonomi.

Mere om: juraklumme
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Corona og konsekvenserne
Juridiske corona-guide: Få styr på hjemsendelser, fyringer etc.

Få styr på reglerne for hjemsendelse, fyring, arbejdsfordeling og lønkompensation.

Plus

Rekordstort antal bilklager

I 2019 modtog Ankenævn for biler 681 klager - det største antal nogensinde. Forbrugerne fik medhold i godt 40 procent af sagerne.

Plus

Den danske bilpark bliver stadigt yngre

Corona og konsekvenserne
Coronavirus kan koste over 100.000 job i Tysklands bilindustri

Dalende tysk bilsalg, der forstærkes af coronakrisen, kan koste hundredtusinder af job, mener forsker.

Plus

Corona og konsekvenserne
Et meget stille marked for brugte biler

Karl-Ove Pedersen fortæller her om corona-konsekvenserne for DBFU’s medlemmer.

Nyhedsbrev

8.381 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Corona og konsekvenserne
Trump beordrer bilgigant til at fremstille respiratorer

Plus

Danskerne vil købe bil kontant

Den forventede finansiering af danskernes kommende bil ændres, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Corona og konsekvenserne
Omsætningen halveret hos de frie værksteder

Tre ud af fire af de bilsælgende medlemmer af Dansk Bilbrancheråd mærker en forværring i omsætningen, mens værkstederne stort set er på samme niveau.

Plus

Direktørskifte hos Mercedes-Benz Danmark

Plus

Ny direktør for Cars

Ny chef for Nordania Leasing

Plus 1

Klimarådet: 1,5 mio. elbiler i 2030

Benzinpriserne skal stige med 4-5 kroner, og der skal køre 1,5 millioner elbiler på vejene i 2030. Det fremgår af Klimarådets rapport, der blev offentliggjort mandag.

Corona og konsekvenserne
Biltorvet tilbyder gratis annoncering

Plus

Corona og konsekvenserne
Der er lys for enden af corona-tunnellen

Corona og konsekvenserne
Bilbranchen hårdt ramt af corona-krisen

Corona og konsekvenserne
Firmaer i kø for at søge lønkompensation

Onsdag den 25. marts kl. 12 åbnede Erhvervsstyrelsen for ansøgninger til lønkompensationsordningen, der kan være et alternativ til at afskedige medarbejdere.

Range Rover runder de 50

Fra den todørs terrængående todørs Range Rover i 1970 fra British Leyland til nutidens luksuriøse SUV'er.

Plus

Importør tror på elektrisk Fiat 500 comeback

Til efteråret lanceres en ny Fiat 500 med elmotor. Fiat-Danmark forventer at "50e la Prima" som den kommer til at hedde, kan køre den lille italiener tilbage i rollen som dansk storsælger.

Corona og konsekvenserne
Corona-konsekvenser i noter

Corona og konsekvenserne
Formel 1 vil droppe op til syv grandprixer i 2020

Corona og konsekvenserne
Erhvervsstyrelsen udskyder frist til årsrapport

Corona og konsekvenserne
Motorstyrelsen holder stadig lukket

Motorstyrelsen forlænger lukning for ekspeditioner til og med den 13. april.

Ny dansk importør af Kumho-dæk

Plus

Kvinde i spidsen for STS Biler

Hanne Juul Jensen afløser Ejgild Christensen som chef for jysk Toyota-forhandler.

Corona-virus lukker adgang til Fiat fabrikker

Plus

Ny direktør for Brenderup

Derfor hæfter sælgere for fejl i bilannoncer

Plus

60 års mc-historie under hammeren

Plus

Flere konkurser i autobranchen i januar

Corona og konsekvenserne
Arbejdet genoptages i nøgleindustrier i Wuhan i Kina

Nyt partnerskab om bilforsikring

Plus

Handicapvenlig bilvask og abonnementer hitter

2

Børste og vandslange hjemme dømt ude

Plus

Giv garanti med garanti

3

Fejlskud fra Motorstyrelsen

Undgå tvangsopløsning af firmaet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Værkstedsvogn (2 delt) 6 skuffer

Hvornår skal min bil til syn? Her er de vigtigste tips

Undervogne fra Lowtec!

Service og vedligehold på ventilationsanlæg.

Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Skal du have et mobilt laboratorium?

Nye ansigter hos bott

Trolley 3 delt incl. værktøjspakke (78 dele)

Hvad siger DENIOS til Covid-19?

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

DS3 Crossback – Avantgarde på godt og ondt

6 skuffers værkstedsvogn til billig penge.

SCANGRIP præsenterer ny opgraderet LITE-serie

Vælg Mazdas elbil og spar mange penge

Hvad skal du gøre med dine tromler og IBC palletanke?

COVID'19 hos bott bil - & værkstedsindretning

Motorolier til stærke priser!

Infotainmentsystemer påvirker bilister værre end cannabis

Værkstedsvogn med 7 skuffer fra AJ-Engros A/S

Forårsrengøring – sådan bliver du mester i bilvask

Overblik: Regeringens hjælpepakker 19. marts 2020

Undgå unødvendige stop på farten

Centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Send til en kollega

0.281