POLITIK Afgiften af elbiler ligger fast frem til årets slutning - og ikke længere. Afklaringen om næste års elbilpriser kommer først i finanslovaftalen for 2021, der indgås i november-december.
Det står klar efter to debatter i Folketinget om elbilafgifter.
Regeringens lovforslag om uændret videreførelse af 2019-afgifter i 2020 bliver vedtaget den 30. januar og gælder fra 1. januar 2020. Det er en del af finanslovaftalen fra 2. december og betyder, at for meget opkrævet afgift af el- og hybridbiler siden nytår skal tilbagebetales.
Derimod lider oppositionsforslaget om en videreførelse i 2021 skibbrud. Det forslag er fremsat af Venstre, Dansk Folkeparti, Det konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal Alliance.
De politiske meldinger om et nyt afgiftssystem er svære at tage pejling af. Regeringen og dens støttepartier afventer den grønne transportkommission/bilkommissionen/Eldrup-kommissionens anbefalinger, der ifølge finanslovaftalen kommer medio 2020. Oprindeligt skulle delkonklusioner leveres i slutningen af 2019, men det er ikke sket.
Kommer der en løsning i år?
Situationen tegnes op af to politikere fra hver sin fløj - en utålmodig blå og en fortrøstningsfuld rød.
Erhvervsskatordfører Marie Bjerre (V):
- Hvis vi ikke finder en løsning, betyder det, at bundfradraget for biler med lav afgift er fuldstændig væk fra årsskiftet, og at den generelle afgift vil stige fra 20 til 40 procent.
Skatteordfører Rune Lund (EL): -
Der er lagt en plan, og den betyder, at reglerne bliver ændret fra den 1. januar 2021.
Bilkommissionen er på vej
Skatteminister Morten Bødskov (S) afventer bilkommissionen.
- Det er forventningen, at den kommission vil levere sine anbefalinger i 2020, så der kan forhandles et nyt afgiftsregime på bilområdet i forbindelse med finansloven for 2021, erklærer Morten Bødskov.
Skatteordfører Kathrine Olldag (R) siger på, at der er indgået en aftale under efterårets finanslovforhandlinger om, at afgifterne ikke stiger, før det nye afgiftssystem er klar.
Hun stoler på, at der ikke indtræffer et gevaldigt afgiftshug den 1. januar 2021 for elbiler under 400.000 kroner, fordi man vender tilbage til den oprindelige lovs indfasning.
Det er langtfra tilstrækkeligt for Marie Bjerre. Videreførelsen alene i 2020 skaber ikke ro om afgifterne, for importørerne er allerede i gang med at bestille biler hjem til næste år, fremhæver Venstres ordfører.
Koster over 800 mio. kr.
Det vil koste 800-850 millioner kroner i mistede afgifter at fastholde 2019-reglerne ind i 2021, skønner Morten Bødskov.
- Det er en dyr omgang, siger skatteministeren.
Venstre er klar til at bruge af råderummet for at finansiere den grønne omstilling, svarer Marie Bjerre.
Skatteordfører Ole Birk Olesen (LA) mistænker regeringen for at pønse på at hæve afgiften på elbiler næste år, siden den ikke melder klart ud.
-Det ville være bedst for Danmark og for markedet for elbiler, hvis vi allerede i dag vidste, hvilke afgifter der ville blive pålagt elbiler i 2021.
2020-deadline fastholdes
Bilkommissionens formand, Anders Eldrups egen tidsplan lød sådan i december for arbejdet med registreringsafgiften og grøn omstilling:
- Vi har fået hele 2020 til at tænke over dette komplicerede spørgsmål. Men vi skal inden da aflevere en delrapport - og det håber jeg, vi kan nå, lyder det fra Anders Eldrup.
Usikkerhed om bilafgifter er udsat til november
Oppositionen ønsker forlængelse af lav afgift for elbiler i 2021. Regeringsblokken regner med forhandlinger til efteråret om et nyt afgiftssystem for elbiler.