FAGMESSE Nordens største fagmesse inden for vores branche er Svenska Mässan i Göteborg - i år med over 270 udstillere og udsigt til 17.000 besøgende. En række af udstillerne var faktisk danske. Hvorfor spørger vi bl.a. Klokkerholm Karrosseridele og Dansk Anhængertræk.
En af de adskillige danske udstillere var salgschef Kim Holst fra netop Dansk Anhængertræk GDW A/S:
Hvorfor er Dansk Anhængertræk GDW med på messen her i Göteborg?
- Vi er på den skandinaviske messe her i Göteborg, fordi vi prøver at komme ind på det svenske marked. Vi søger en samhandelsaftale med en stor svensk grossist. Ideelt set vil vi finde en svensk grossist, der vil tage vores varer med i deres katalog. Alternativet er jo en webshop.
Hvordan ser du forskellen på det danske og det svenske eftermarked?
- Danmark og Sverige ligner hinanden meget. Dog er der én stor forskel, nemlig afgiften på biler i Danmark. Derefter er det i Danmark mere fornuftigt at eftermonterer udstyr som f.eks. anhængertræk. I Sverige er det billigere at købe en ny bil med træk, men det er stadig et stort marked. Husk på, at der er cirka 1,2 millioner anhængere i Sverige.
- I øvrigt har vi jo også en produktion af specialtræk - f.eks. træk til elbiler og til amerikanerbiler. Det er jo klart en niche, måske handler det "kun" om en serie på 10, 20, 50 - måske 100 træk. Men dem kan vi levere, og vi kan levere hurtigt.
- Ydermere har vi en fra GDW en ny serie af over 100 nye aftagelige træk. Også dem søger vi at komme ind på det svenske marked med.
Konkurrenten Westfalia-Automotive Denmark havde også en stand i hallen i Göteborg og dermed et vindue til Sverige.
Hvorfor er I på messe i Sverige, Bjarke Andersen, nordisk direktør?
- Et godt spørgsmål, men svaret er, at vi er her, fordi det er den bedste måde at fortælle om os. Man kan sige, at vi får mest muligt ud til flest mulige på den korteste tid. Derfor er vi her - og i øvrigt er det første gang vi er med her i Sverige.
Har du opnået et godt resultat her på messen?
- Ja, det har været rigtigt godt. Der har været mange gode dialoger med mulige kunder.
Hvad er forskellen på det danske og det svenske marked?
- Danmark rent teknisk er længere fremme - altså når det gælder den tekniske forståelse af produkterne.
- De svenske mekanikere tænker mere på, at det skal være let at montere.
Også Klokkerholm Karrosseridele er med på en messe i Sverige? Vi spørger salgsdirektør Michael Nolsø hvorfor?
- I og med vi dækker hele Skandinavien, er det naturligt at være her i Göteborg. Det skyldes ikke mindst, at de fleste svenske grossister er med her på messen. Det er jo specielt ved denne svenske messe til forskel fra de to store danske; at alle grossisterne er her. Derfor er det naturligt for os at være med her.
Hvad er de største forskelle på Danmark og Sverige?
- Der er ikke den store forskel! Vores produkter er jo de samme, men logistisk er der forskelle. Men hvis du har et godt produkt, kan du klare dig godt i begge lande. Jeg synes, at begge lande er meget dygtige, at kunderne er meget behagelige.
Danske firmaer angriber det svenske eftermarked
Nordens største firehjulede fagmesse har netop kørt i Göteborg; en række danske firmaer var med på jagten på en større forretning på den anden side af sundet.