STRESSTEST Spiralfjederen i biler er, sammen med støddæmperen og fjederbenslejerne, en sikkerhedskomponent i fjederbenet. Derfor stilles der krav til, at spiralfjederen kan klare en vis belastning over tid. Særligt i vinterhalvåret er lave temperaturer ofte en medvirkende faktor til, at spiralfjedre knækker, og derfor er kvaliteten af spiralfjederen vigtig. Typisk stilles der OE-krav om, at sådanne fjedre skal kunne klare en million sammenpresninger.
Det viste sig dog langtfra at være tilfældet, da den danske reservedelsimportør Triscan af flere af selskabets kunder blev præsenteret for et konkurrerende produkt til en uhørt lav pris. Resultaterne af de gennemførte tests viste sig at være opsigtsvækkende.
Mistede form
De to udvalgte spiralfjedre passer til forakslen på udvalgte modeller af Citroën C4 og Peugeot 307 i årene 2000-2008, og de blev også efterfølgende udsat for to gængse tests.
Den første test havde til formål at efterprøve spiralfjederens konformitet - altså spiralfjederens evne til at bibeholde sin oprindelige form.
Testen blev udført ved at måle fjederens højde, hvorefter fjederen blev sammenpresset og højden igen blev målt. Opmålingen for de to testede fjedre afslørede, at højden var reduceret med 10 mm.
- Almindeligvis skal fjederen naturligvis vende tilbage til sit udgangspunkt og dermed have samme længde. Den manglende evne til at vende tilbage til udgangspunktet kan tilskrives anvendelsen af fjederstål af for ringe kvalitet, vurderer Lars Berthelsen, produktkoordinator hos Triscan A/S.
Holder bare ikke
Den anden test var en holdbarhedstest. Her viste især den ene spiralfjeder sig uheldigt frem. Under denne cykliske test bliver fjedrene kontinuerligt presset sammen en million gange, eller indtil fjederen knækker. Det var i dette tilfælde 180 mm sammenpresning fra et udgangspunkt på 875N-3833N.
Det blev langtfra til en million sammenpresninger. Allerede ved cirka 95.000 og 612.000 sammenpresninger knækkede de to fjedre.
- Den udførte holdbarhedstest underbygger, at der oftest er en klar sammenhæng mellem pris og kvalitet, fortæller Lars Berthelsen og fortsætter:
- Det gælder derfor også i særlig høj grad ved sikkerhedskomponenter om at sikre sig, at kvaliteten lever op til gældende standarder - det er helt afgørende og særligt vigtigt i de tilfælde, hvor svigt kan have meget store sikkerhedsmæssige konsekvenser.
De udførte tests blev foretaget ved 20 grader, og det er værd at bemærke, at sandsynligheden for brud på spiralfjedre øges, jo lavere omgivelsestemperaturen er. Ligesom under førstnævnte test kan fjedrenes manglende evne til at bestå testen tilskrives anvendelsen af fjederstål af for ringe kvalitet.
Triscan ønsker ikke at oplyse, hvilke mærker, der er tale om, men understreger, at det ikke er original kvalitet.
Er man i tvivl ved indkøb, kan man efterspørge dokumentation på, at fjedrene er testet til at overholde gængse krav, herunder om producenten er certificeret i henhold til IAFT 16949.
Spiralfjedre knækker hurtigt under stresstest
En test af spiralfjerdre foretaget for Triscan viste, at nogle af markedets billigste spiralfjedre knækkede rystende hurtigt. Triscan maner til forsigtighed.