23948sdkhjf

Milliardbøder på vej til bilproducenterne

Analyse fra konsulentfirmaet PA Consulting viser, at top-bilproducenterne vil blive pålagt bøder på op til 14,5 mia. euro for ikke at leve op til EU’s CO2-emissionsmål

STRAF Europas 13 øverste bilfabrikanter når ikke deres 2021-mål og vil blive pålagt bøder på over 14,5 mia. euro. Det fremgår af en analyse fra konsulentfirmaet PA Consulting

Efter fire års konstant fremgang afslører PA’s rapport nu, at producenterne er gået et skridt baglæns. Emissionerne er steget overalt, hovedsageligt på grund af, at kunder køber de tungere og mindre effektive SUV’er,

Nogle bilproducenter vil betragte sanktionerne som så høje, at de vil have en væsentlig indflydelse på deres rentabilitet og omdømme. Volkswagen kan risikere en bøde på over fire milliarder euro Ligeledes ser tidligere top-performere som Renault-Nissan-Mitsubishi, Volvo og Jaguar Land Rover ud til at komme til kort.

Selv japanske Toyota, markedsledende inden for hybridbiler, forventes ikke at kunne nå sine mål. Jaguar Land Rover står over for den største virkning af bøder baseret på EBIT (93 millioner euro, hvilket repræsenterer 400 procent af sit overskud i 2018).

- På trods af denne "fire skridt fremad, et skridt tilbage" -situation, er den gode nyhed, at der er mange gode muligheder for bilproducenter til at reducere emissioner og minimere fremtidige bøder. Men situationens presserende karakter betyder, at de er nødt til at handle hurtigt, siger Michael Schweikl, bilekspert hos PA Consulting. Han fortsætter:

- Bilproducenter løber tør for tid til at forbedre ydelsen hurtigt nok til at undgå bøder. Markedsføring, salg og prisstrategier, der øger udnyttelsen af køretøjer med lave emissioner, vil være afgørende for at få producenterne nærmere målene.

Toyota er duksen
PA rangerer hver producent efter deres CO₂-præstationsprognose for 2021. Toyota er fortsat den bedste spiller, PSA er nu nummer to, der overhaler Renault-Nissan-Mitsubishi. Volvo, Volkswagen, Daimler og BMW er længere væk fra deres mål end sidste år. Jaguar Land Rover har stadig de højeste CO₂-emissioner og står nu i fare for at gå glip af sine specifikke mål.

Omfanget af den udfordring, som bilproducenterne står overfor, er klar. PA’s analyse viser, at de bliver nødt til at sælge mere end 2,5 millioner ekstra elbiler for at have nogen form for chance for at nå deres mål, en stigning på 1.280% i 2021.

Begrænsninger i produktionskapaciteten gør dette næsten umuligt - Volkswagens nye produktionslinjer til ID3, for har f.eks. kapacitet til at producere 100.000 enheder i 2020.

Norge og Holland topper
Fra et lands perspektiv afslører rapporten, at alle undtagen Norge og Nederlandene oplevede en forværring af deres samlede tal. Norge har reduceret emissionerne fra 83,7 g CO₂ / km i 2017 til 72,3 g CO₂ / km i 2018, og salget af elektriske køretøjer tegnede sig for 31,2 procent af salget af nye biler.

Holland var den næstbedste udøver, men langt bagefter Norge med emissioner på 106 g CO₂ / km og salg af fuldt elektriske køretøjer, der udgør seks procent af det samlede beløb.

Storbritannien oplevede et fald i emissioner fra 120,8 CO₂ / km til 125,1 CO₂ / km, men en stigning i salget af elektriske køretøjer til 0,7 procent af alle nye registreringer. Tyskland oplevede også en stigning i emissionerne fra 126,2 g CO₂ / km til 129,1g CO₂ / km sammen med en mindre stigning i salget af elbiler (fra 0,7% til 1,1%).

I en verden, hvor emissionskravene kun bliver sværere, konkluderer Michael Schweikl, at det er en udfordring at arbejdshandskerne skal på hos producenterne i en farlig fart.

- Bilproducenter skal tilpasse sig en enorm ændring i, hvad de gør, når de flytter teknologien fra forbrændingsmotorer til elektriske køretøjer med lav emission. Selvom der allerede er i gang en meget spændende teknologisk udvikling, kan producenterne ikke undervurdere den krævede kompleksitet, omkostningerne eller de kulturelle ændringer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172