23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilsalg i ti år: Vindere og tabere i 2010’erne

Se lig for et øjeblik bort fra Nissan Qashqai - herefter er de 15 mest solgte biler i 2010’erne mikro- og minibiler. Og hvis vi herefter lige springer Volkswagen Passat over, er de 24 mest solgte biler i det foregående årti biler af kategori A og B.

BILSALG Set under ét, vurderer direktør hos Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen, bilsalget i 2010’erne sådan her:

- Først og fremmest hæfter jeg mig ved, at fra 2010 til 2020 er efterspørgslen steget fra 154.614 til 225.592 pr. år. Dernæst at den samlede bilpark for personbiler er vokset med 25,3 procent fra 2.114.652 til 2.650.200 personbiler. Og at leasingandelen (privat- og erhvervsleasing) er i perioden streget fra 47.754 (31 procent af salget) til dagens 97.967 (43 procent af salget).

- Videre har udviklingen mod lidt større biler været tydelig i 10-året: Således steg mikrobilerne fra ca. 20 til 33 procent, hvorefter de igen faldt til ca. 10 procent.

- Og SUV’er eller måske nærmere Cross Overs steg markant fra ca. 5 procent i 2010 til ca. 25 procent ved indgangen til 2020.

- Vi ser en spændende udvikling i danskernes bilvalg, fortsætter direktøren. For nogle år tilbage havde mikrobilerne højsæson, men forbrugerne valgte nok hovedsageligt dette segment af økonomiske årsager, fremfor at vælge et bilsegment som passede til deres kørselsbehov.

- De seneste tre afgiftslettelser har været med til at forbrugerne nu i højere grad kan vælge en bil som passer til dem.

- Danskerne køber dog fortsat mindre biler end andre europæiske lande. I den seneste årrække er SUV-segmentet blevet et meget populært valg og det samme gælder biler i B-segmentet (lille). Det er dog værd at bemærke, at en høj procentdel af de SUV’er, som er blevet solgt, er i segmentet små og mellemstor, hvilket betyder, at SUV er samme størrelse som en almindelig familiebil, blot lidt højere.

Vi ser en positiv udvikling i bilsalget. 2019 var femte år i træk hvor antallet af nyregistrerede biler oversteg 200.000. Folk køber biler fordi de har et behov for mobilitet, derudover har reallønsfremgangen og den høje forbrugertillid, som vi har set de seneste år, en væsentlig betydning for fremgangen i bilsalget uddyber Gunni Mikkelsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095