VÆRKSTEDSARBEJDE Vil du nøjes med at købe blot en sko, når de gamle er slidt? Nej vel - på samme måde skal man ikke blot købe en enkelt støddæmper; de skal skiftes parvis. Det bør især værksteder og synshaller huske at fortælle bilejerne, når de kan se, at støddæmperne trænger til udskiftning, minder den store støddæmper-aktør Monroe om.
I det hele taget skal støddæmperne skiftes i tide, så bilejeren kan undgå unødigt slid på mange andre komponenter, og så dæmpningsevnerne bibeholdes. Monroe advarer ligefrem om, at udskiftning af en enkelt støddæmper eller et fjederben kan medføre dårligere køreegenskaber.
Slidt efter 80.000 kilometer
Som andre komponenter slides støddæmpere gradvist, og virkningsgraden er ofte for dårlig efter blot 80.000 kilometer, så dæmperne bør skiftes, vurderer Monroe. For en støddæmper presses op og ned cirka 2800 gange for hver kilometer, der køres med bilen.
Ved udskiftning af en slidt eller beskadiget støddæmper er det vigtigt at udskifte modparten på den anden side af køretøjet på samme aksel for at opretholde en ensartet ydeevne og forhindre for tidligt slid.
- Støddæmpere har jo direkte indflydelse på flere vigtige områder af køretøjets ydeevne såsom bremselængden, styringsrespons, håndtering og hjulets evne til at holde sig i kontakt med vejbanen, siger Oscar Oskarsson, senior uddannelseschef for DRiV Aftermarket EMEA. Han tilføjer:
- Udskiftning af kun en enkelt slidt eller beskadiget støddæmper kan have negative virkninger for disse egenskaber. Det er kritisk, at værkstederne altid udskifter begge støddæmpere for at sikre en sikker og behagelig tur for deres kunder.
Ulige hårdt arbejde
En ny støddæmper, der parres med en gammel enhed, skaber ujævne dæmpningsegenskaber og kan ifølge Monroe forårsage, at den nye dæmper slides meget hurtigere end forventet, fordi denne enhed skal arbejde hårdere for at kompensere for sliddet på den gamle i modsat side. Ofte kan forskellen være tilstrækkelig til at forhindre, at bilen kan passere et syn.
Tjek dæk og styretøjet
Slidte og beskadigede støddæmpere kan have en betydelig indvirkning på førerens komfort og sikkerhed, fordi bilen og hjulet hopper, især i kritiske køresituationer, og dermed reducerer funktionen af ABS-systemet og øger bremselængden væsentligt. Af denne grund anbefaler Monroe, at mekanikere kontrollerer støddæmpere for slitage eller skade for hver 20.000 kilometer, og altid ved køretøjets serviceeftersyn.
Man skal se efter tegn på slitage og olie-utætheder på selve støddæmperne, og dækkene skal efterses, om de er skævt eller pletvis slidte. Derudover skal man tjekke for slitage på styretøj og bærekugler og prøvekøre bilen for at mærke, at alt fungerer som det skal.
Støddæmpere skal altid skiftes parvis
Monroe minder værksteder og bilejere om, at skift af en enkelt dæmper kan give ujævn og usikker kørsel.