2020’ERNE Fremtiden. Fremtidens muligheder. Fremtidens problemer.
Og når vi lytter til de 21 formænd og direktører ser det ud til, at det foreløbig er fremtidens problemer, der fylder mest: Hele den grønne omstilling under ét. Og mere konkret behovet for nye registreringsafgifter. Og for at få flere lærlinge ind i branchen.
Dernæst problematikken om hvem, der får adgang til bilernes data. Og konsolideringen og onlinesalget og og og - og ikke lige at forglemme drømmen om, at det ville gi’ sig til at sne igen. Spørg lige den branche, der gerne vil sælge vinterdæk.
Alt dette taler de 21 organisationer om i deres ikke bare nytårs-, men hilsner for hele det nye årti.
Nogle af organisationernes topfolk taler helt konkret om den grønne omstilling og nævner den ved navn. Andre har allerede konstateret omstilling som et vilkår, og nævner følgevirkninger af omstillingen.
Vi venter på Eldrup
Et helt konkret spørgsmål, som en samlet branche higer efter at kende svaret på, er hvordan den kommende registreringsafgift bliver. Den styrer mere end nogen anden udviklingen af salget af biler og dermed senere af service og reparationer.
Således siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør, De Danske Bilimportører, blandt andet:
- Vi kan forbedre de biler, der bliver solgt. Med de rette rammevilkår kan vi være med til at sikre, at den danske bilpark i fremtiden bliver grønnere og mere miljøvenlig, men det kræver et stærkt samarbejde med politikere og relevante brancheorganisationer om et stabilt afgiftssystem.
- Det vil være første skridt for at sikre grøn omstilling, men der er stadig behov for langsigtede og stabile vilkår for at reducere transportsektorens udledning frem mod 2030. På den lange bane skal Eldrup-kommissionens arbejde sikre, at vi får et stabilt og gennemsigtigt afgiftssystem, der skaber incitament til at købe, udvikle og forhandle biler, der forurener mindre og udleder mindre CO2.
Fra værkstederne lyder det tilsvarende. Henrik Pedersen, landsformand for Dansk Bilbranche Råd siger således bl.a.:
- Vi kommer heller ikke udenom den omkalfatring af hele afgiftsstrukturen, som en samlet bilbranche i årevis har råbt og skreget på. Hverken bilkøbere eller statskassen har brug for en forældet registreringsafgift baseret på bilens værdi, men derimod en afgift, der i højere grad baserer sig på bilens tekniske egenskaber. Andre lande har gjort det, så det kan lade sig gøre. At skrue registreringsafgiften sammen på fornuftig vis er ikke et fatamorgana.
På mange værksteder ser man med bekymring på elbilernes kommen. Fra Norge rasler spøgelset om, at med de elektriske biler forsvinder 40 procent af indtjeningen på service og reparationer.
Seneste meldinger fra vores broderland mod nord er dog, at så slemt er det nok alligevel ikke - heller ikke selv om der jo ikke skal skiftes ret megen olie på en elbil.
En tendens fra Norge er, at flere at de opgaver, som værkstederne tidligere lagde ud ad huset, rudeskift fx, nu er på vej tilbage til værkstederne.
Frank R. Hansen, direktør i AUTIG, og adm. direktør Thomas Møller Thomsen, FDM, er blandt dem, der her og nu peger på nye forretningsmuligheder. Således siger Frank R. Hansen:
- I de efterfølgende år vil flere typer af nyt sikkerhedsudstyr blive obligatorisk for at opnå typegodkendelse i EU - et mærkbart spring kommer i 2022, hvor ikke mindre end ti nye tekniske hjælpemidler bliver standardkrav. Udstyret skal alt andet lige vedligeholdes, og eksempelvis bliver kalibrering en voksende opgave, som kan medvirke til at begrænse værkstedernes faldende arbejde med udskiftning af mere traditionelle sliddele, som enten ikke findes i elbiler eller dele, som slides meget mindre end i fossile køretøjer.
- I et marked, der vil blive oplevet som stagnerende, skal der tænkes i nye serviceopgaver og produkter, og der bliver allerede lagt mange kræfter i at tilpasse forretningsmodellerne.
FDM repræsenterer jo kunderne og er dermed en slags facitliste for den samlede firehjulede branche. Thomas Møller Thomsen er direktør for FDM - også han hæfter sig ved sikkerhedsudstyr og siger bl.a.:
- Skal bilkøberne have det fulde udbytte af de nye sikkerhedssystemer, er det dog vigtigt, at både forhandlere og værksteder har det nødvendige kendskab til dem, så de kan vejlede bilkøberne og servicere systemerne korrekt. Ellers risikerer vi, at bilkøberne kører rundt med systemer, der ikke virker, som de skal.
"Min bil, mine data!"
Nye sikkerhedssystemer og adgang til bilernes data hænger sammen. For bilfabrikkerne er det måske oplagt, at netop de har adgang til bilernes internetbårne informationer. Men det er der mildest talt ikke enighed om hele vejen rundt. Bl.a. de frie værksteder og FDM slås for, at data skal tilhøre bilejeren - "min bil, mine data!" Herom siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark bl.a. i sin udtalelse:
- Hvordan udspiller hele spørgsmålet om data sig? Sammen med Cecra, den europæiske interesseorganisation for forhandlere og værksteder, arbejder vi for, at forhandlere, værksteder og forbrugere får samme adgang til bilens data som producenterne har. Bilen vil være online-forbundet i en grad, som vi måske slet ikke kan forestille os endnu.
Og FDM’s Thomas Møller Thomsen:
- For FDM er det dog helt afgørende, at bilejerne får adgang til og råderet over bilens data. Ellers risikerer vi, at få producenter og importører sætter sig på adgangen til bilerne. Det vil svække konkurrencen og gå ud over det frie værkstedsvalg.
Genbrug for CO2-aftrykket
CO2-aftrykket efter at en bil kører længere inden den ryger til genbrug er mindre end at bygge en ny bil.
Det er den helt lille grundtanker, der kan komme tre dele af autobranchen til gode; værkstederne, brugtvognsforhandlerne og autogenbrugerne. Især to af udtalelserne understreger denne pointe: Søren Lundfold, formand for Dansk Autogenbrug gør sig af "grønne grunde" til talsmand for genbrug.
- Nu burde vejen vel være banet for det endelige opgør med en lovgivning, der lægger hindringer i vejen for en grønnere autobranche - i hvert fald hvad angår genbrug af autoreservedele, siger han for fortsætter:
- Men - næh nej. I finansloven har vi måttet spejde forgæves efter afskaffelsen af de mærkelige reparationsregler, der svækker forsikringsselskabernes og værkstedernes mulighed for at reparere biler med fine, originale genbrugsdele.
SMVdanmarks formand, Henrik Pedersen supplerer:
- I forbindelse med regeringens klimapartnerskaber, som SMVdanmark er en del af, arbejder vi på, at genbruget øges. Det er ikke kun miljømæssigt det rigtige at gøre, men også økonomisk fornuft.
21 topchefers vurdering af bildanmark i 2020'erne
En lille uge inde i det nyt år. Nytårsudtalelser. Henrik Pedersen, Dansk Bilbrancheråd, Gitte Seeberg, Autobranchen Danmark, Gunni Mikkelsen, bilimportørerne og Thomas Møller Thomsen, Bilbranchen DI. Plus 17 andre absolutte topfolk i de danske organisationer i den firehjulede branche tager en dyb indånding og kigger fremad; ikke bare ind i 2020, men ind i hele 2020’erne.