23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mere sikkerhed åbner nye muligheder

Autobranchens leverandører er forberedt på de kommende års nye markedsvilkår.

AUTIG Det danske bilmarked har i de seneste mange år været kendetegnet af et stabilt, højt salg af nye køretøjer, og i 2019 blev der igen sat en ny rekord. For femte år i træk kom der over 200.000 nye personbiler på vejene, og det er gennem de seneste 10 år blevet til en forøgelse af bilparken på omkring 400.000 biler.



Salget af elbiler blev i 2019 også rekordhøjt, men der er fortsat tale om ganske små tal, som ikke har nogen synderlig effekt på reparationsmarkedet - eller på klimaet for den sags skyld.



De mere langsigtede effekter af den teknologiske udvikling er til gengæld mindre entydige, og ingen ved, hvilke teknologier der sejrer. Det samme gør sig gældende for den fremtidige klimabeskyttelse, hvor det har vist sig uhyre vanskeligt at opnå international enighed om den politiske prioritering.



Blandede udsigter



Ser man bort fra de danske bilimportørers flotte resultater, har det forløbne år ikke været prangende for store dele af branchen og slet ikke for reparationsmarkedet, der blandt andet lider under, at alt for mange nyere biler eksporteres ud af landet efter den første leasingperiode. Det suger vedligeholdelsesopgaver ud af værkstederne, som i forvejen er påvirket af bilernes forbedrede holdbarhed i drift.



På plussiden skal det uafhængige eftermarked i år høste de gevinster, som en ny typegodkendelsesforordning kaster af sig. Den træder i kraft 1. september 2020 og vil blandt andet gøre adgang til information fra og om bilerne nemmere. Året skulle også gerne bringe lovgivning omkring de internetforbundne biler meget nærmere til lige konkurrencevilkår.



Kalibrering vokser



I de efterfølgende år vil flere typer af nyt sikkerhedsudstyr blive obligatorisk for at opnå typegodkendelse i EU - et mærkbart spring kommer i 2022, hvor ikke mindre end ti nye tekniske hjælpemidler bliver standardkrav. Udstyret skal alt andet lige vedligeholdes, og eksempelvis bliver kalibrering en voksende opgave, som kan medvirke til at begrænse værkstedernes faldende arbejde med udskiftning af mere traditionelle sliddele, som enten ikke findes i elbiler eller dele, som slides meget mindre end i fossile køretøjer. I et marked, der vil blive oplevet som stagnerende, skal der tænkes i nye serviceopgaver og produkter, og der bliver allerede lagt mange kræfter i at tilpasse forretningsmodellerne.



Vigtig ny gruppefritagelse



På det konkurrencemæssige område vil der også komme udfordringer. I maj 2023 udløber den nuværende gruppefritagelse for autobranchen og det står åbent, om den skal løbe videre, ændres eller helt bortfalde.



Gruppefritagelsen har hidtil været et vigtigt redskab for at sikre fair konkurrencevilkår for det uafhængige eftermarked i forhold til bilfabrikkernes dominerende position og AUTIG vil arbejde for, at gruppefritagelsen bevares og moderniseres, således at der bliver taget bedre højde for den teknologiske udvikling ikke mindst omkring data fra biler.







Godt nytår!



Frank R. Hansen, direktør i AUTIG, Autobranchens Handels- & Industriforening i Danmark

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11