BILBRANCHEN DI Efter en årrække med tilbagevendende politiske diskussioner om bilafgifter i offentligheden, fik vi i branchen med 2019 et relativt roligt år. Beskatningen af firmabiler og afgifterne på nul- og lav-emissionsbiler har givet lidt uro i salget i slutningen af året, men det er trods alt i den mere rolige ende, når vi sammenligner med årene forud med måneders stilstand i salget op til og under finans-lovsforhandlingerne. Helt så stille tegner det nye år ikke til at blive.
I 2019 vedtog et næsten enigt Folketing en ambitiøs klimalov, der skal følges op med handling i 2020 og årene frem. På transportområdet vil den tunge transport skulle levere CO2-reduktioner gennem initiativer i ét af de i alt 13 klimapartnerskaber. Personbilsområdet er ikke en del af et klimapartnerskab, men området skal i stedet levere reduktioner gennem politiske initiativer på baggrund af bil-kommissionen, der forventes at komme med sine anbefalinger i 2020.
I Bilbranchen er vi for længst gået i dialog med bilkommissionen, og vi vil arbejde for, at dens arbejde vil fylde så lidt i offentligheden som muligt. Men med præsentationen af kommissionens anbefalinger kan det nok ikke undgås, at der i det nye år vil være snak om bilafgifter i det offentlige rum med påvirkning af markedet til følge.
Stigende importørkrav
Stigende investeringskrav fra importører vil også være i fokus i det kommende år. I hele 2019 har Bilbranchen ydet rådgivning til medlemmer og adskillige mærkeforeninger på baggrund af importørernes udspil til forhandlerkontrakter. På tværs af mærker er der en tendens til stigende investeringskrav, ikke mindst i forhold til ladestandere og andre initiativer knyttet til grøn omstilling.
I det nye år vil Bilbranchen via medlemsmøder, studieture og konkret rådgivning klæde vore medlemmer og forhandlerforeninger på til at tage dialogen med deres importører om, hvordan forhandlere og importører i fællesskab kan foretage de mest økonomisk fornuftige og fremtidssikrede investeringer.
Vigtigt EU-arbejde
Endelig kan vi være helt sikre på, at ny lovgivning fra både Christiansborg og Bruxelles vil give Bilbranchen og vore medlemmer arbejde i det nye år. Allerede her i slutningen af 2019 arbejdede vi på at få ændret regeringens krav om øget sikkerhedsstillelse for selvanmeldere. Og det arbejde vil fortsætte ind i 2020. I Bruxelles fortsætter arbejdet i det nye år i Kommissionen med at evaluere den såkaldte gruppefritagelsesordning, der regulerer forholdet mellem bilproducenter og forhandlere. Og også her er Bilbranchen i gang med, sammen med vore europæiske kolleger, at påvirke udfaldet til forhandlernes fordel.
Der bliver rigeligt at arbejde med i det nye år, og i Bilbranchen har vi for længst smøget ærmerne op. Jeg ønsker alle medlemmer og samarbejdspartnere et godt og lykkebringende nytår.
Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen DI
Jeg ser svære år forude for bilforhandlerne
Det handler for Bilbranchen DI om at undgå stilstand i bilsalget med afgiftssnak samt dialog om importør- og bilproducentkrav.