DBFU 2019 har på mange måder været et fint år set med brugtvognsforhandlernes øjne. Vi har oplevet, at markedet har stabiliseret sig med hensyn til priser på bilerne, så de enkelte bilers prisudvikling igen er kommet på et naturligt niveau, dog med undtagelse af de ældre dieselbiler, der fortsat bliver sværere og sværere at omsætte.
Og netop de ældre biler, som er kommet i bytte og i stor udstrækning har kunnet eksporteres, går en svær fremtid i møde; der er ganske enkelt ikke ret mange, der ønsker sig en dieselbil med høj ejerafgift og manglende partikelfilter, hverken i eller uden for Danmark.
Det er min opfattelse, at vores medlemmer generelt har haft et rimelig fornuftigt år målt på salg og indtjening, uden at vi dog oplever at slå rekorder.
Vi slap for endnu en afgiftsomlægning, og deraf følgende udfordringer - det er vi mange, der er rigtigt glade for.
Kort pengefrist
Men helt uden udfordringer har 2019 ikke været, senest er alle registrerede forhandlere blevet mødt af krav om meget større sikkerhedsstillelser overfor Skat end hidtil, krav der i DBFU’s øjne er helt vilde, og i de fleste tilfælde uden rimelighed i forhold til betalingsevne og historik.
Hovedet på sømmet i denne sag var, at Motorstyrelsen reelt gav os under en måned til at skaffe øgede sikkerhedsstillelser - et krav som DBFU fandt totalt urimeligt, og vi har derfor kæmpet med næb og klør for en udsættelse, hvilket Motorstyrelsen til sidst accepterede og udsatte med en måned til 1. februar 2020.
Konstant nye krav
Der er vel næppe nogen tvivl, om at bilforhandlere ikke står særligt højt på politikernes liste over brancher der tages hensyn til, og vi oplever derfor konstant ændrede og nye krav, der presser branchen. I DBFU gør vi alt, hvad der er muligt, for at presse tilbage.
Af ændrede krav kan vi, udover sikkerhedsstillelserne fra Motorstyrelsen, nævne:
• Forlænget reklamationsret, der forventes implementeret indenfor de næste par år
• Skærpede krav i forbindelse med kreditværdigheds vurdering ved formidling af finansiering
• Strammet regelsæt ved eksport af biler
Ja, nogle gange tænker jeg faktisk, de glemmer, hvor mange penge vi bidrager med til velfærden i Danmark.
Forbedret samarbejde
Nok om det - der skal jo udvikling til, for at vi kan flytte os, og i DBFU er vores medlemmer jo heldigvis ikke tyngede af høje importørkrav som toppen af kransekagen.
Igen i år har vi haft fornøjelsen af at byde velkommen til mange nye kolleger, så vi i alt er ved at nå 200 medlemmer - velkommen til alle nye, vi glæder os til et godt samarbejde i de kommende år.
For det kommende år tror vi på, at en del af foreningssamarbejdet kommer til at bestå af bygning af broer til andre branche- og interesseorganisationer, så vi sammen kan stå stærkere i de mærkesager, hvor der er sammenfald i interesserne.
Vi vil fortsætte vores samarbejde med Motorstyrelsen omkring niveaulister, automatiseringstyper, og det generelle samarbejde - vi vil ikke acceptere, at nogle forhandlere føler sig dårligt eller uretfærdig behandlet. Vi vil gøre, hvad vi kan, for at forbedre samarbejde og forhold mellem forhandlere og myndigheder.
Fra DBFU skal lyde et rigtigt godt nytår, med de bedste ønsker for 2020.
Jeppe Ruby Laursen, formand Dansk Bil Forhandler Union
Brugtbilbranchen ser et tiår med problemer
Aldrende diesel-byttebiler, sikkerhedsstillelse, forlænget reklamationsret, skærpet kreditvurdering og strammere eksportregler udfordrer brugtbilforhandlerne.