23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Klimaambitioner og den frie konkurrence udfordrer

Spørgsmål om hvem der ejer bilernes data, den fri konkurrence og klimaambitionerne sætter autobranchen under pres i det kommende årti.

SMVdanmark Vi står ved indgangen til et nyt årti, der kommer til at byde på store forandringer for autobranchen. Det gælder både i forhold til den fri konkurrence og klimaambitionerne.



2019 bød på både EU- og folketingsvalg, der har medført store ambitioner på klimaområdet. Blandt andet skal vi i Danmark, med den nye klimalov, i 2030 have reduceret udledningen af driv-husgasser med 70 procent, og en halv million af vores biler skal være udledningsneutrale i 2030. Det kræver opmærksomhed fra autobranchens aktører.



Klimaloven skal i foråret udfoldes i konkrete handlingsplaner for reduktion, mål og delmål. Her kommer SMVdanmarks autoudvalg til at spille ind med gode ideer, men ikke mindst er det vores opgave at stå vagt om, at nye tiltag ikke kommer til at gå ud over den frie konkurrence og SMV’er (små og mellemstore virksomheder, red.), så vi ikke får monopoler, der skader væksten, beskæftigelsen og forbrugerne.



Den politiske målsætning om at alle nye biler skal være udledningsneutrale i 2030 kan risikere at skævvride reparationsmarkedet. Det skal politikerne være opmærksomme på.



Sikret ejerskab til bil-data



Et væsentligt element i den sammenhæng er også den øgede digitalisering af biler. Den stiller nye krav til alle aktører, men ikke mindst til politikerne, der i den fri konkurrences navn må sikre, at forbrugerne ejer den data, bilen producerer. Sker det ikke, er det kun bilproducenterne og deres værksteder, der har den data - og det begrænser forbrugernes mulighed for frit at vælge værk-sted.



Vi må have mere genbrug



Et andet element er genbrug af bildele. I forbindelse med regeringens klimapartnerskaber, som SMVdanmark er en del af, arbejder vi på, at genbruget øges. Det er ikke kun miljømæssigt det rigtige at gøre men også økonomisk fornuft. Danmark importerer hvert år nye reservedele for 2,7 milliarder kroner. Genbruger vi 10-15 procent, som i Sverige, kan det beløb reduceres med over en kvart milliard kroner. Det vil gavne beskæftigelsen, vores betalingsbalance, forbrugerpriserne og klimaet. Det kræver kun en mindre tilpasning af loven, så reparationsudgifter i forsikringssager ikke kun skal beregnes efter nypriser.



Skat og kontrol fortsat i fokus



Det er sager, vi på den længere bane skal have i hus, mens det på den korte bane stadig er at yde regeringen modspil på skat og kontrol, hvor absurde sager som tilbagekaldelser af for længst eksporterede biler og skrappe bøder for utilsigtede og førstegangsforseelser sætter værksteder og forhandlere ud af spil.







Der er altså nok at slås for, når vi nu går ind i et nyt årti. Heldigvis har vi arbejdshandskerne på. Med ønsket om et godt og lykkebringende nyt årti. Godt nytår!



Henrik Pedersen, formand for SMVdanmarks autoudvalg

BREAKING
{{ article.headline }}
0.118