Statistikken, som du ikke anede at du manglede
KINA Husker du den lille VW Lavida? Hvis du gør, så husker du enten forkert eller også har du set set den i udlandet, for det er ikke en bil, som hører til på vore breddegrader.
Og faktisk lyder det også som en bil, der hører til på et museum sammen med en Trabi eller en Zastava. Virkeligheden er dog, at bilen er en slags Passat på MQB-platformen med hatchback- eller sedan-karrosseri. Lavida er for andet år i træk er den mest solgte bil i Kina, hvor den også bygges. Ca. 500.000 nye Lavida’er er der kommet på gaden alene i Kina i 2019, som er verdens hurtigst voksende bilmarked.
Hvis du har været i Kina ved du da også, at det generelt er en ganske anden bilpark, de kører i derovre. For det første findes der utallige bilmærker, som vi end ikke kender herhjemme, og så er de også så pengestærke, at de faktisk ikke er helt bagom dansen, når det gælder udvikling af nyere biler. Fx er Volvo ejet af et kinesisk firma. Og når det gælder elbiler, ser det faktisk også spændende ud.
Men kører de så i vilde biler derovre? Der bliver trods alt solgt over 23 mio. nye biler årligt.
Vi kigger på top 10 over de mest solgte biler, som domineres af biler i mellemklassen, og især har VW godt gang i salget i Kina med langt over en mio, solgte biler årligt, der er bygget på de lokale fabrikker (som i øvrigt står for 25 pct. af al. VW-produktion).
Så må du selv vurdere, om du tror, at sikkerhed og samlekvalitet i de kinesiske køretøjer er noget, som de går op i lige så meget, som vi gør lige her i Europa.
Her er top 10 i Kina 2019
VW Lavida 464.176
Nissan Sylphy 417.379
Haval H6 344.699
Toyota Corolla 325.293
Wuling Hongguang 321.542
VW Bora 303.573
VW Sagitar 275.804
Buick Excelle GT 253.197
VW Santana 229.097
Honda Civic 224.937