ELBIL-ÅRTIET “Elbiler findes ikke som serieproducerede biler på markedet i dag. Dette er med til at bidrage til, at de fortsat er så relativt meget dyrere. De elbiler, der findes, er enten ombyggede konventionelle biler eller små serieproduktioner. Der findes endnu ikke plug-in hybridbiler på markedet."
Ovenstående er et lille uddrag af indledningen i en rapport om elbiler fra Trafikstyrelsen. Rapporten blev udsendt i april 2010, og på daværende tidspunkt var der i alt 320 elbiler indregistreret i Danmark.
Det var ikke mange, men der var stor optimisme om området. Det viser en artikel fra Motor-magasinet den 1. marts 2010:
“Stort set alle førende bilfabrikanter i verden satser i disse år på at udvikle elbiler. Derfor vil vi inden for få år se prestigetunge bilmærker som BMW og Peugeot i elbil-udgaver i Danmark, siger en af landets eksperter på området, ingeniør Martin Messer Thomsen. Han spår, at op mod hver fjerde dansker vil have skiftet benzinslugeren ud med en elbil, når vi nærmer os år 2020. På benzinstationerne vil man til den tid uden problemer kunne bytte eller lynoplade bilens batteri."
Martin Messer Thomsen tog fejl.
Det samlede antal af elbiler i Danmark var med udgangen af november 2019 15.536 styk. Det er langt fra de forventninger, som Trafikstyrelsens rapport fra 2010 lagde op til. Rapporten spår en bestand på op til 200.000 elbiler i 2020, og et mere pessimistisk bud lyder på en bestand af cirka 50.000 elbiler. Det vil sige, at vi er langt efter forventningerne. Tilsvarende er der solgt 56.922 elbiler i Norge alene i de første 11 måneder af 2019.
Derfor går vi her tæt på elbilerne i 2010’erne og ser, hvad der er sket af stort og småt, så vi trods alt er nået så langt, som vi er.
Better Place taber pusten
Ambitionerne kendte nærmest ingen grænser, da elbilsprojektet Better Place i 2011 satte gang i elbilshypen i Danmark. Sammen med energi-giganten DONG lykkedes det nemlig at skaffe hele 770 mio. kr. til projektet, som var helt nytænkende. På grund af bilernes begrænsede rækkevidde på cirka 150 kilometer var tanken nemlig, at bilerne kunne køre ind på batteriskiftestationer, så hele batteriet kunne udskiftes på få minutter med robothjælp.
Virkeligheden blev dog den, vi kender nu, hvor der blev opstillet en ladestander hos køberne af bilen - en Renault Fluence Z.E - og en række ladestationer i det danske vejnet. For planerne om at etablere 15 til 20 batteribyttestationer fik aldrig gang på jord. Elbil-konceptet Better Place måtte lukke ned i maj med et tab på trekvart milliard kroner, hvoraf DONG havde et par hundrede millioner i klemme.
- Der er ingen tvivl om, at gennembruddet kommer, og folk vil købe elbiler. Inden for seks til 12 måneder præsenterer Volkswagen, Audi, Seat og Skoda deres nye biler. Desværre bliver det nogle andre, der skal lade dem, sagde dengang administrerende direktør Johnny Hansen, Better Place Denmark, til Politiken.
Han havde kun ret i den sidste del af udsagnet.
Tesla vender markedet på hovedet
Det ukendte bilmærke Tesla fra Californien blev drevet af en lettere overgearet sydafrikaner med masser af skæve tanker og en dyb pengepung. Elon Musk havde en ambition om at lave elbiler, som sprængte rammerne for hvordan vi tænkte på biler. Allerede i 2008 hørte vi om mærket første gang, da Tesla lånte karrosseriet fra en Lotus og smed en batteripakke i. Men først i 2013 fik Tesla sit gennembrud med Model S, som virkelig må have tilføjet de høje herrer hos Audi, BMW og andre premiummærker bekymringsrynker over pludselig at være så langt bagefter. For Tesla havde tænkt anderledes og havde ansat en række ingeniører, som netop ikke kom fra bilbranchen.
Men er de asociale? For Tesla har sit helt eget, lukkede forhandlernetværk, ligesom Tesla-værkstederne heller ikke betjener den øvrige branche. De digitale løsninger var og er dog fremsynede og velovervejede og selv nu virker en Tesla fra 2013, hvor den første bil blev leveret, ikke gammeldags, og det er fordi, bilen bliver opdateret online. Desuden var Tesla de første til at vise, at lang rækkevidde og hurtigopladning også kan lade sig gøre. Der er ingen tvivl om, at Teslas bidrag til elbilsuniverset er både vigtigt og har sat en vis standard.
Det er nok også derfor, at mere en hver fjerde elbil på de danske veje i december 2019 er en Tesla Model S. Jeps, hver fjerde.
Salget dør med afgifter
Kigger man på elbilssalget i 2010’erne, ser tallene sære ud. I 2010 var der 49 elbiler, som kom på plader. Tallet stiger løbende indtil 2015, hvor tallet kulminerer med 4.311 solgte biler. Alene i december måned bliver der solgt ca. 1500 Tesla Model S. Men derefter falder antallet til under 1.400 biler. 2017 bliver endnu værre med blot 699 solgte elbiler. Samlet! Årsagen er, at V-regeringen, sammen med S, DF og R, i oktober 2015 beslutter, at elbiler fra 2020 skal være fuldt omfattet af registreringsafgiften. For ellers vil staten miste for mange penge i afgiftsindtægter. Indtil da skulle afgifterne stige dypvis år efter år. Det lægger mere eller mindre salget dødt, og sætter salget i bakgear.
Allerede i Trafikstyrelsens rapport i 2010 stod der, som forudsætning for at få succes med elbiler, at det var essentielt, at bilerne var fritaget for afgift. Det er de fortsat ikke, hvis de koster over 400.000 kroner, og aftalerne om fritagelse for elbiler er fortsat midlertidige, selv om de politiske parter bedyrer, at det ikke er løsningen. Politikerne lover dog en varig løsning inden for det næste par år.
Elbiler til alle?
Elbilsmulighederne udvikler sig i slutningen af 2018. Der kommer nogle ganske fornuftigt prissatte biler fra koreanske Kia og Hyundai, som har en tand længere rækkevidde end de ellers populære modeller Nissan Leaf og Renault Zoe, som nu faktisk også har fået længere rækkevidde. For rækkevidden er en del af problemet, synes køberne. Problemet med de ellers imponerende koreanere har været, at der er voldsomt lange ventetider. Alle elbilerne sendes nemlig først til Norge, hvor de sælges som varmt brød. Så det er ikke nemt at være elbilssælger i Danmark.
Samtidigt øges mulighederne for at oplade bilerne langs de offentlige veje gennem Clever og E-On. Ellers har det i København været muligt at bruge delebilstjenesterne DriveNow og GreenMobility, som begge har elbiler i flåden, og det har også været med til at skubbe i den rigtige retning.
Problemet er, at tjenesten ikke findes i resten af Danmark. Elbiler er stadig en lukket fest, selv om alle er inviteret.
....og så kom elbilerne
ÅRTIET DER GIK: I 2010’erne har elbilerne fået deres tredje genkomst - elbilerne var nemlig allerede kørende i Danmark i 1920’ og 1980’erne. Men i 10’erne kom de for at blive, selv om starten gik helt Better Place-skævt.