23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Når en kunde kræver afgiftspenge tilbage

Sådan forholder du dig til klager om for lidt indbetalt registreringsafgift.

KUNDEPROBLEMER Siden sommeren 2018, hvor der blev åbnet op for offentlig adgang til DMR, og til at se oplysninger om registrerede køretøjer, herunder den indbetalte registreringsafgift, er det blevet nemt for kunder at tjekke, om der er blevet indbetalt den korrekte registreringsafgift på deres bil.

Vi oplever, at vores medlemmer får tilbagebetalingskrav på den manglende afgift, som kunden mener tilhører ham eller hende. Og dette er heller ikke usandt, henset til at registreringsafgift er et udlæg efter momslovens udlægsregler.

Det betyder, at registreringsafgift er et udlæg, der indbetales af forhandleren på vegne af kunden. Hvis der kommer nogen ændringer i den, skal der reguleres i forhold til kunden.

Slutsedlen er kontrakten, der binder dig over for kunden. Fakturaen er den, der indsendes til Motorstyrelsen og som der indbetales afgift efter. Disse to dokumenter skal stemme overens. Hvis ikke de gør det, er det kontraktstridigt over for kunden. Også selv om kunden har underskrevet vognfakturaen - Ankenævn for Biler har afvist anbringender om, at kunden har underskrevet en faktura, der var forskellig fra slutseddel i forhold til mellemregningerne. Nævnet bemærkede, at en forbruger aldrig ville have underskrevet, hvis han var vidende om, at det var til skade for ham.

Selv om Motorstyrelsen kun modtager vognfakturaen, kan styrelsen ved kontrolbesøg bede om at se slutsedlen.

Hvis den kan konstatere, at der er overført avance af afgiftspligtig værdi til ikke-afgiftspligtigt eftermonteret udstyr eller byttebil, vil styrelsen finde, at forhandleren har overtrådt reglerne om forbud mod avanceoverførsel i registreringsafgiftslovens § 8. Dette straffes med bøde og i alvorligere tilfælde med fængsel.

Råd: Mail til Motorstyrelsen

Hvis man har modtaget et krav på manglende indbetalt afgift fra en kunde, og det kan konstateres, at der er sket avanceoverførsel, råder jeg forhandleren til at henvende sig til Motorstyrelsen som selvanmelder med henblik på at indbetale den manglende afgift med indfriende virkning over for kunden.

Man skal huske at lave en revideret faktura og tilsende kunden samt dokumentation for, at beløbet er indbetalt til Motorstyrelsen.

Hvis man vælger at udbetale beløbet til kunden, og man efterfølgende får et kontrolbesøg af Motorstyrelsen, vil styrelsen kunne kræve den manglende afgift udbetalt til dem plus muligvis anmelde virksomheden avanceoverførsel. Ergo risikerer man at skulle udbetale afgiftsbeløbet to gange.

Hvis man alligevel vælger at udbetale beløbet til kunden, vil jeg råde til, at man oplyser kunden om, at der sendes en orienteringsmail til Motorstyrelsen om, at den manglende registreringsafgift er udbetalt til kunden med indfriende virkning overfor forhandleren.

Det betyder, at kunden overtager ansvar og forpligtigelser i forhold til korrekt afgiftsberigtigelse af køretøjet.

Det er min vurdering, at hvis kunden kræver beløbet udbetalt til sig selv, velvidende, at beløbet burde være indbetalt til Motorstyrelsen, så vil det være at anse som medvirken til afgiftsunddragelse, hvilket er strafbart.

Hvad med forældelsesfristen?

Flere medlemmer har spurgt mig, om den treårige forældelsesfrist ikke indtræder i tilfælde, hvor det er længere tid siden, kunden købte bilen?

Udfordringen er, at der i samme bestemmelse står, at var personen ikke vidende om kravet, regnes forældelsesfristen først fra den dag, han eller hun fik, eller burde have fået, kendskab til kravet.

Og når det er en forbruger, er kravet til "burde have vidst" meget restriktivt, og den er derfor svær at komme igennem med. Min opfattelse er, at man kunne gøre gældende, at kunden "burde have vidst det" fra tidspunktet, hvor det blev åbnet op for den offentlige adgang til DMR.

Vi har efterhånden set mange af disse sager i Ankenævn for Biler, og jeg opfordrer alle forhandlere til at "lukke sagen", inden den kommer for nævnet.

Ny slutseddel

Ankenævnet vil finde, at pengene skal udbetales til kunden, da nævnet ikke kan bestemme, at en virksomhed skal indbetale manglende afgiftsbetaling til Motorstyrelsen.

Men nævnet afviser kundens krav, hvis forhandleren oplyser, at fejlen er rettet og det manglende afgiftsbeløb er indbetalt til Motorstyrelsen.

Jeg vil opfordre alle forhandlere til at tænke sig grundigt om, inden de laver en bindende aftale med køber. Hvis der kommer ændringer i aftalen efter, fx tilkøb af eftermonteret udstyr, skal man huske at lave en ny slutseddel, der annullerer den første.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063