FORSIKRING Ofre for trafikuheld kan ikke længere komme i klemme, når skadesvolderens forsikringsselskab går konkurs. Det oplyser finansminister Nicolai Wammen (S).
Anledningen er revisionen af EU-direktivet om motorforsikringer, der dels sikrer erstatningen ved et forsikringsselskabets konkurs, dels gør det nemmere for bilister at skifte forsikringsselskab, dels bekæmper kørsel med uforsikrede køretøjer.
- Der er samlet set tale om en række praktiske og fornuftige forbedringer til gavn for borgerne, opsummerer Nicolai Wammen.
Alle Folketingets partier støtter hans forhandlingsposition, der grundlæggende er en opbakning til EU-kommissionens udspil.
De danske forhandlere vil koncentrere sig om at få en mere klar definition af "transportmiddel", så have- og arbejdsredskaber på et lukket område ikke omfattes. I denne forbindelser er strategien, at det nye direktiv ikke strækker sig ud over færdselslovens område.
Grænseoverskridende fonde
EU-landene får pligt til at udbetale erstatninger til skadelidte, når skadevolderens forsikringsselskab er gået konkurs.
Nicolai Wammen understreger, at det dækkes af sektorens egne fonde og ikke skatteyderne.
Det er en fond i forsikringsselskabets hjemland, der skal dække erstatningen ved en konkurs. Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM) er den danske fond, som altså skal dække de forsikringer, som et konkursramt dansk selskab har tegnet i hele EU.
Hvis en bilejer i Tyskland har tegnet ansvarsforsikring i et dansk forsikringsselskab, er det DFIM, der dækker eventuelle erstatninger, hvis et dansk forsikringsselskab er gået konkurs, forklarer finansministeren.
Højere mindstedækning
EU’s minimumsdækning for personskade forhøjes fra 5 millioner euro (ca. 37,5 mio. kr.) til 6,07 mio. euro pr. uheld (ca. 45,2 mio. kr.), uanset antallet af skadelidte, og fra 1 mio. euro (ca. 7,5 mio. kr.) til 1,22 mio. euro (ca. 9,1 mio. kr.) per skadelidt.
For tingsskade forhøjes mindstebeløbet fra 1 mio. euro til 1,22 euro (ca. 9,1 mio. kr.), uanset antallet af skadelidte involveret i ulykken.
Det betyder bedre dækning i mange lande. I dag ligger 13 EU-lande under det nuværende direktivs mindstebeløb.
De danske minimumsbeløb er langt højere end både de gamle og nye beløb. Derfor kan DFIM risikere ikke at få fuld refusion for den udbetalte erstatning til et dansk offer for en ulykke, hvor skadevolderen og dennes konkursramte forsikringsselskab er fra et andet EU/EØS-land.
Til sammenligning er færdselslovens mindstedækning 124 millioner kroner for personskade eller tab af forsørger og op til 25 millioner for tingsskade for den forårsagede skade ved en enkelt begivenhed.
Det bureaukratiske bøvl for især elitebilister bliver mindre, når de i fremtiden beder om deres forsikringsselskab om en erklæring om de sidste fem års bilskader
Der indføres en standardformular for kundens skadeshistorie, som alle forsikringsselskaber skal anvende og anerkende.
Forsikringsselskaberne må ikke pålægge ekstra gebyr eller beregne præmien anderledes, hvis skadeshistorikken er lavet af et forsikringsselskab i et andet EU-land eller hvis kunden har en anden nationalitet eller bopælsland.
Parlament ønsker mere kontrol
Kontrollen med uforsikrede køretøjer må ikke hindre den frie bevægelighed, og den må ikke være systematisk eller målrettes køretøjer fra bestemte lande. Kontrollen skal indgå i den almindelige kontrol.
Politiet må ikke undlade at kontrollere svenske biler på dette punkt, og politiet må heller ikke kaste sig specielt over rumænske køretøjer. En kontrol skal være ikke-diskriminerende og også omfatte danske biler.
Man kan spørge sig selv, om alle de hensyn ikke umuliggør en effektiv kontrol med en bils forsikringsforhold.
EU-parlamentet skærer igennem med sit forslag om, at politiet kan bruge nummerpladescannere i kombination med Eucaris (European Car and Driving License Information System), hvor myndigheder udveksler oplysninger om bilregistreringer.
Træder i kraft 2022
Regeringen har ingen planer om at foretage en forsikringskontrol ved grænsen, oplyser Nicolai Wammen.
Direktivet om motorforsikringer hører hjemme hos finansministrene, fordi det vedrører finanssektoren. Derfor har ingen fra autobranchen deltaget i høringen.
Det nye direktiv om motorforsikringer ventes at træde i kraft i 2022. Først skal ministerrådet (EU-regeringerne), EU-parlamentet og EU-kommissionen blive enige om den endelige lovgivning og ikke mindst hvordan kontrollen kan foregå.
Trafikofre sikres erstatning i hele EU
Bilister i hele EU sikres erstatning ved uheld i andre EU-lande, selv om forsikringsselskabet går fallit.