23948sdkhjf

Debat: Endnu flere lapper på de komplekse bilafgifter

Den nuværende sammensætning af bilafgifter er et kludetæppe af lappeløsninger og bliver stadig mere kompliceret. Finansloven 2020 indeholder yderligere et par bidrag dertil, vurderer Rune Grøndahl, KPMG. Hør hvorfor.

DEBAT Afgiftsniveaet for el- og pluginhybrid biler fastholdes på 2019 niveau i yderligere et år. Dvs. 20 procent og 40.000 i bundfradrag.

De miljøvenlige biler styrer dog stadig mod en "afgiftsmur" fra 1. januar 2021, hvor registreringsafgiften skal stige til 65 procent og bundfradraget helt bortfalde. Politikerne henviser til den kommende afrapportering fra "Kommissionen for grøn omstilling af personbiler" ledet af Anders Eldrup.



Fradrag i beskatningsgrundlag på 40.000 kr. for el- og plugin hybridbiler - kun i perioden 1. april 2020 til 31. december 2020. Det skal nok få flere miljøvenlige firmabiler på gaden.

Spørgsmålet er dog om brugerne af plugin hybridbiler husker at få en ladeboks med, så de har let adgang til at oplade batteriet. Dette "glemte" brugerne i Holland for år tilbage, hvorefter lempelsen i beskatning faldt bort igen.

BESKATNINGEN AF FRI bil strammes fra 1. februar 2020 for biler omfattet af kravet om genberegning. Den såkaldte tekniske nypris efter genberegning skal bruges som beskatningsværdi.

Intentionen er at sikre, at beskatning af fri bil afspejler markedsprisen og dermed bilens reelle værdi for brugeren.

Læs også: Seeberg advarer: Vi skal have tidligt fat på de unge


I praksis giver det stor usikkerhed om beskatningsgrundlaget for brugeren, forskellig beskatning afhængig af om en bil er købt eller leaset og hos hvem, forskellig beskatning afhængig hvem og hvordan værdifastsættelsen foretages og afhængig af hvor mange km en bil har kørt på genberegningstidspunktet.

Det giver ekstra administrative byrder og kan være i strid med både dansk lov og EU lov (idet beskatningen bliver en ukendt størrelse og kan blive højere ved leasing end ved almindeligt køb).

Set med positive briller, så fastholdes lempelige vilkår for miljøvenlige biler, så den grønne omstilling fortsat understøttes.

SET MED DE KRITISKE briller, så har bilafgifterne aldrig været mere komplicerede end nu.

Læs også: Lad os lære af norske elbil-udfordringer


Vedtages lovudkastene som fremlagt, så kan en miljøvenlig firmabil leaset efter 1. februar 2020 have fire forskellige beskatningsgrundlag de første 12 måneder: ved anskaffelse, ved lempelse den 1. april 2020, ved genberegning og ved bortfald af lempelse fra den 1. januar 2021.

Motorstyrelsen kæmper allerede med at håndtere de mange opgaver fra politisk side. DMR kan ikke beregne afgifter på plugin hybrid biler, der er fire forskellige opgørelser af forbrug (NEDC, NEDC2, WLTP og afgiftsmæssigt forbrug) og genberegning kan være besværligt for specialbiler og varebiler.

BILBRANCHEN HAR ET ønske om simplere regler, løbende tekniske afgifter og langsigtet lovgivning. Dette er politikerne enige i, når det kan understøtte flere miljøvenlige biler. Det må dog ikke koste noget.

Presset hviler nu på Anders Eldrups kommission. Han forventer at levere delkonklusioner til politikerne i midten af 2020, og så må vi håbe politikerne kommer i arbejdstøjet.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.109