23948sdkhjf

Danskerne vil af med udstødningen

Undersøgelser viser, at de danske bilister vil have grøn benzin og diesel selv om det koster ekstra.

ANALYSE En rundspørge blandt 1000 danskere viser, at vi mener, at alle tænkelige løsninger til en mere grøn transportsektor skal tages i brug - og vi er villige til at betale ekstra for det. Netop grønne drivmidler, der kan bruges i almindelige benzin- og dieselbiler, er vigtige, da to ud af tre biler, der kører på de danske veje i 2030, vil være almindelige benzin og dieselbiler.

Analysen fra Analysehuset Norstat for brancheforeningen Drivkraft Danmark kommer næsten samtidig med, at en stor del af partierne i Folketinget fredag den 6. december blev enige om Danmarks første klimalov med bindende mål. Klimaloven skal sikre, at Danmark får reduceret udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 sammenlignet med niveauet i 1990.



Kun Liberal Alliance og Nye Borgerlige stemte ikke for klimaloven, der ikke siger noget om, hvordan man vil nå målet.

79 procent bakker op
Til foråret vil politikerne præsentere en såkaldt klima-handlingsplan om metoder til at nå målet. Og det er vigtigt, for det kommer til at koste en smule ekstra at køre grønt i fremtiden, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Undersøgelsen viser, at danskerne gerne vil køre grønt - uanset om det er i en elbil, med biobrændstof eller brint i tanken. Konkret mener 79 procent af danskerne, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at Danmark tager alle tænkelige løsninger til en grønnere transport i brug. På samme vis svarer 70 procent, at de er enige eller meget enige i, at Danmark bør arbejde for at gøre de benzin- og dieselbiler, der allerede kører på vejene, grønnere, indtil udskiftningen til elbiler er gennemført. Og 65 procent støtter øget regulering og krav til anvendelsen af de mere klimavenlige brændstoftyper.

Ny plan gør biler grønne

Vi køber CO2-forurenende biler
Selv om der har været kraftigt fokus på at få nedbragt trafikens udledning af CO2 er den gennemsnitlige udledning fra nye biler steget med næsten 8 pct. siden 2016. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Årsagen er, at man i Danmark, som i resten af verden, køber større, tungere og sportsprægede biler, der ikke kører langt på literen. Samtidig fravælger danskerne i stor stil dieselbiler, selv om nye dieselbiler er 20 pct. mere effektive end de benzindrevne, og mindst lige så miljøvenlige, ifølge FDM.

Drivkraft Danmark har netop lanceret en plan for en grøn omstilling af den del af transportsektoren, der er vanskelig at elektrificere. Et af de afgørende elementer er, at man ændrer fokus fra iblandingskrav til fortrængningskrav.

- I stedet for ukritisk at blande en procentdel biobrændstof i tanken, foreslår vi, at man ser på klimaeffekten af det, vi blander i benzinen - altså et skifte fra at stille krav om iblanding til at stille krav om, hvad det, vi blander i, fortrænger af CO2. Det er helt afgørende, at vi også har en plan for de to millioner benzin- og dieselbiler, der i 2030 kører på de danske veje, og her er biobrændstoffer, flydende el, brint og biogas, der kan bruges i en forbrændingsmotor, klart en del af løsningen, siger Jacob Stahl Otte.

Det er dyrere at køre grønt, og beregninger fra Drivkraft Danmark viser, at øgede fortrængningskrav vil medføre en prisstigning på cirka 20 øre pr. liter benzin eller diesel. Den pris er danskerne villige til at betale, ifølge undersøgelsen. Mens 33 procent af danskerne er klar til at betale mere end 50 øre ekstra pr. liter for mere klimavenlig benzin, er 53 procent således klar til at betale over 10 øre mere pr. liter. 

Plan for VE-omstilling
Vejtransporten står i dag for ca. 25 procent af Danmarks CO2-udledning. I en ny plan viser Drivkraft Danmark vejen til en effektiv omstilling af den danske transportsektor og CO2-neutralitet i 2050. Heri indgår forslag om:
● Krav til producenterne vil skabe et massivt markedspres for udvikling af brændstoffer med størst mulig CO2-fortrængning til lavest mulige pris – uanset om det er biobrændstoffer, biogas, brint eller elektrofuels. Femårige delmål kan sikre en realistisk og ambitiøs vej mod 30 procent fortrængning i 2030 og 100 procent i 2050.
● Energiafgiften skal sænkes og CO2-afgiften hæves på brændstoffer, hvilket vil fremme et marked for de mest CO2-fortrængende VE-brændstoffer.
● Mere tværgående forskning og udvikling for et bedre vidensgrundlag for fremtidige politiske beslutninger om omstillingen af transport.

Mere om: Brændstof | CO2 | Miljø
Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Byens Bilpleje ind i Sverige via opkøb

Vækst uden for Danmarks grænser er målet, og Tyskland, Norge og Finland er også i pipelinen.

Plus

En uforudsigelig F1-sæson i vente

Vinder Hamilton sit syvende verdensmesterskab? Hvordan vil en "fyret" Vettel gebærde sig? Og kan Kevin blive best of the rest? I weekenden flages F1 2020 i gang igen.

Plus

Formel 1 for begyndere

Har du aldrig tilbragt en weekend i sofaen med fjernsynet kørende til lyden af brølende V6-motorer? Og giver denne sommers staycation anledning til at tjekke motorsportens kongeklasse ud. Så er her en guide, der klæder dig på til at få styr på, hvad der foregår og hvornår.

Bilsalget på vej ud af corona-krisen

Efter et par hårde måneder, giver salgstallene for juni måned grund til optimisme. Den forgangne måneds bilsalg var kun beskedent lavere end i juni 2019, viser tallene fra De Danske Bilimportører.

Sådan bliver bilsælgeren digital

Mommark, Auto-IT og Bilbranchen står bag ny digital uddannelse i bilbranchen med fokus på kundens digitale rejse.

Det betyder Motorstyrelsens stramninger for importbiler

Nyhedsbrev

8.400 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Derfor vælger køberne et bilmærke

Hvad er de væsentligste årsager til, at du har valgt netop den bil?

Online Avis Arkiv
Plus

Folketinget tager næste skridt mod elbiler

Der blev i nat givet håndslag på en aftale til efteråret om bilafgifter. Aftalen lægger op til en varig løsning for afgifter på både eldrevne og fossildrevne biler. Flere ladestandere og flere kommunale elbiler er konkrete løfter

Plus

Ejner Hessel præsenterer ny direktør og et tilfredsstillende regnskab

Bjarne Hessel afløses af svigersønnen Benjamin Mahr, der skal lede en af Danmarks største bilforhandlere.

Forsigtig optimisme i bilbranchen

Seneste tal tyder på, at bunden af coronakrisen er nået, og at både nybilsalget og eftermarkedet er på vej tilbage mod niveauet før corona-situationen satte ind.

Motorstyrelsen klar til vurderinger

1. juli lukker selvanmelderordningen ved eksport af biler. Sådan har Motorstyrelsen forberedt sig på at at kunne værdifastsætte bilerne.

MG vælger Digital-Servicebook som leverandør

Digital tilgang hos relancerede MG til bilsalg og servicemarkedet har ført til det nye samarbejde. Digital-Servicebook forventer flere bilmærker i sit system.

Plus

Se listen: De modtager mest i lønkompensation

Den danske autobranche har foreløbig fået lønkompensation for over 300 mio. kr. Tre bilforhandlere stopper listen.

Bilforhandlere kan få besøg af lokale folkeskoleelever

Østjysk BMW-specialist vil geare op

Brugtbilmarkedet er brandvarmt

Fortsat fuld fart på brugtvognssalget, melder Bilbasen – og salgstallene kan faktisk overhale 2019.

Plus 1

Skatteministeren: Fuld stop for snyd med import af brugte biler

DEBAT. Skatteminister Morten Bødskov (S) har skrevet dette indlæg til Motor-magasinet, hvor han vil gøre op med fejl og snyd inden for motorområdet.

Plus

Steffensen ude som direktør

Skat skærper kontrol med import af brugte biler

Motorstyrelsens stikprøver viser tegn på muligt snyd ved import af brugte biler. Skat er klar med nye initiativer.

Samsø har flest elbiler

Plus

Q&A - Ny Hessel-direktør: Dette mærke performer dårligt

Ejner Hessel A/S har fået ny adm. direktør, Benjamin Mahr. Her svarer han på, hvad hanser som de største udfordringer, hvilke bilmærker, der har underperformet og hvad han har lært af corona

Sjællændere har flest biler

Hver tredje husstand i landet har mere end én bil. Flest familier på Sjælland og i Nordjylland - færrest i København.

Plus

18 konkurser i autobranchen i maj

Se her den seneste oversigt over konkurser i branchen fra Statstidende.

Ny dæk-direktør

Auto IT siger farvel til næstformand

Når en brugt bil er gennemtæret

Plus

Racerklassen TCR er på TV - konkurrenten Super GT på Facebook

Plus

Tre nye i bestyrelsen hos Skorstensgaard

Plus

Ny direktør for Hella i Danmark

Tysk firmabil i Danmark: Porsche gav skattesmæk

Sådan undgår du at betale for meget i afgift

Plus

Konkurser i april i autobranchen

Plus

Q&A - hvem skal servicere de nye MG'er

Plus

Større rokade i Interdans bestyrelser

Motorekspedition i Høje Taastrup åbner den 22. juni

Motorstyrelsen åbner igen dørene

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Nyt overblik i AutoDesktop gør mersalg lettere

Coronafrygt? Kør-selv er den sikreste form for ferie

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kabelforskrækket? Nu kan Jaguar I-Pace oplades trådløst

Har du hørt om SpillGuard®?

Mange forespørgsler på udsugning hos tandlæger i hele Verden

Højresvingskamera giver bedre overblik

Øget effektivitet med MoonWalk - automatiseret blandeanlag

Anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

COVID-19: bott Care Screen

Sandblæsekabine med cyklon

Udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Dygtige drenge udlært fra TEC Erhvervsskole

Volkswagen investerer 1,3 mia. kroner i fremtidens batterier

Stærke priser på aircondition reservedele!

Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra

Fyld op med PyroBubbles® under transport

Effektiv desinficering af større overflader mod bl.a. Corona

Selvanmelderordning lukker - Auto IT hjælper branchen

Jubiiiii så kan vi igen komme på besøg hos vores kunder!

Send til en kollega

0.265