MEKANIK Adskillige bilmodeller er udstyret med en EGR-køler til køling af udstødningsgassen, som føres op til EGR-ventilen. Selv om EGR-ventilen og EGR-køleren ofte er sammenbygget til én enhed, kan EGR-køleren mange gange udskiftes separat i de tilfælde, hvor den er blevet utæt. Triscan lancerer nu et omfattende program med mere end 60 EGR-kølere i OE-kvalitet.
Samtidig giver leverandørens produktafdeling gode råd til, hvordan landets mekanikere skal gebærde sig, når EGR-systemerne volder problemer - for alting går ikke altid lige efter planen hos bilproducenterne. Det vidner den nylige hjemkaldelse hos BMW og Volvo af EGR-relaterede problemer om, som vi skrev forleden i Motor-magasinet.
Fra Triscan siger produktkoordinator Lars Berthelsen, at det er selve designet på de berørte motorers EGR-køler - herunder også på visse sekscylindrede BMW-motorer og ikke kun de firecylindrede - der giver anledning til problemer.
- Vi vil derfor ikke føre den pågældende EGR-køler i vores program, førend der forligger et design, der løser problematikken. Når vi støder på dele, som er problemfyldte, hvilket heldigvis er sjældent, gør vi en dyd ud af, at grossister, såvel som værksteder, skal vide, hvorfor vi ikke fører disse, siger Lars Berthelsen. Triscan anbefaler i stedet værksteder, at de henviser kunder med berørte biler til den relevante bilforhandler.
Forbedrer fejlende produkter
Han tilføjer, at der også har været problemer med en EGR-ventil til VW-motorer, som desværre fandt vej til Triscans program og efterfølgende blev taget ud.
Hos Triscan er man naturligvis særlig opmærksom på, om bilproducenterne selv kommer med forbedrede designs på denne type produkter, men hos Triscan forsøger man også, sammen med sine producerende samarbejdspartnere, at forbedre produktdesign, når det er muligt.
- Vores program af EGR-kølere er helt nyt, og vi er endnu ikke gået i dialog med vores producent om løsningsforslag til forbedring af designet på føromtale EGR-køler, siger Lars Berthelsen.
Kølervæske i manifolden
En utæt EGR-køler kan medføre betydelig skade på motoren - herunder på turboladeren - og i visse tilfælde endda medføre brand i indsugningsmanifolden. Ifølge Triscans produktafdeling opstår problemet typisk, når EGR-køleren bliver utæt og lækker kølervæske ind i indsugningsmanifolden. Den indtrængende kølervæske opløser sod i manifolden, og når sodmassen bliver varm - for eksempel under motorvejskørsel - kan den antændes og starte en brand i indsugningsmanifolden, og dermed bilen.
Det er derfor vigtigt, at EGR-køleren straks skiftes, hvor der er opstået utætheder. Men det kan være svært at afsløre, fordi utæthed sjældent viser sig ved tydelige eller udvendige tegn.
To fremgangsmåder
Triscan anbefaler derfor denne fremgangsmåde:
• Forsøg at kigge ind i udgangen på EGR-køleren med et endoskop. Hvis sodaflejringen virker fugtig, tyder det på en lækage
• Trykprøv kølersystemet ved både varm og kold motor med 1,5 bar
• Hvis tryktabet er større end 0,2 bar på 10 minutter, tyder det på en lækage
• Hvis det kan udelukkes, at lækagen er en udvendig lækage, tyder det på en utæt EGR-køler
Alternativ kontrol - kun ved biler hvor det er muligt at frakoble til- og afgang:
• Afmonter EGR-køleren uden at afmontere tilslutningerne til kølesystemet
• Sæt kølesystemet under 1,5 bars tryk
• Blæs trykluft igennem den ene ende og observer, om der kommer dråber af kølervæske ud i den anden ende
På biler med separat elektrisk vandpumpe til EGR-køleren bør funktionen af vandpumpen altid kontrolleres for fejl efterfølgende.
Sådan får du styr på EGR-problemer
Triscan lancerer program med mere end 60 referencer i EGR-kølere og giver gode råd til udbedring af problemer i kølvandet på BMW’s og Volvos EGR-hjemkaldelser af bilmodeller.