23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skorstensgaard tredobler omsætning trods modstand fra mærkeværksteder

Mærkeværkstedernes kampagne i Skive mod Skorstensgaard fortsætter og kan have givet bagslag; det nye Skorstensgaard-værksted har tredoblet omsætningen.

MARKEDSDYST Dyre og nye biler står på værkstedet, da Motor-magasinet besøger Skorstensgaard, der kom til den midtjyske købstad Skive i april i år. Markedsføringen om 20 procent prispres i forhold til de lokale mærkeværksteder har tilsyneladende givet pote. Og muligvis har de ni mærkeværksteders modkampagne, med lokal annoncering og hjemmesiden bedstebiltjek.dk, hjulpet til i Skorstensgaards favør - det mener medindehaver af kapitalkæden og CEO, Anders Skorstensgaard i hvert fald.

- Det glæder os, at vi har skabt røre i andedammen i Skive, hvor det faktisk går hamrende godt. Omsætningen er tredoblet på værkstedet i forhold til inden vi kom til, og antallet af medarbejdere er også tredoblet, ligesom vi trækker nyere biler fra hele oplandet - lidt fra alle aktører - og også laver første-service på hele nye biler, siger Anders Skorstensgaard.

Han tilføjer, at der er plads til et par medarbejdere mere i Skive. Faktisk har afdelingschef Michael Vejle Skov lige rejst sig fra en ansættelsessamtale inden fagbladets besøg. Huset tæller pt. fem svende, to lærlinge og to på kontoret, herunder ham selv. Michael Vejle Skov har været i huset i 14 år, tidligere som værkfører da her var Mekonomen- og senere AutoPartner-værksted i tilknytning til Motorgaarden, der driver brugtbilsalg, og hvis indehaver, Martin Lønborg, er glad for at have tiltrukket Skorstensgaard på en langtids-lejekontrakt af de nyistandsatte og -indrettede faciliteter. For værkstedets succes har også smittet af på bilsalget med et fælles ventelokale midt i mellem.

- Indtægten på mit værksted dalede år for år, så det har været en sand fryd at få Skorstensgaards koncept hertil - der var jo tale om et "going" værksted med god beliggenhed midtbys i rammer, der kan udvides, og med mangeårige mekanikere gennem flere år, siger Martin Lønborg.

Ny afdelingschef overrasket

Michael Vejle Skov fortæller, at Skorstensgaards eget team byggede værkstedet om fra fem til 10 lifte over en måned med blandt andet nye Jema-lifte, trykluftudstyr og arkivskabe med de mest anvendte materialer lige ved hånden på værkstedet - for at optimere og spare tid.

- Det har været en oplevelse for mig at se Skorstensgaards stordriftskoncept rulle sig ud med blandt andet også kundeopfølgning og sammenligning af tal mellem de nu 24 afdelinger i landet, det giver kampgejst, siger Michael Vejle Skov. Han fortæller, at værksteds-systemerne nu omfatter NF via FTZ, Autodata og Autofrontal med Diagline til især vigtig kodning af styrebokse.

Der bliver kigget på behovet for en pladesmed, som alle Skorstengaards afdelinger gerne skal have. Lige nu laves kun "skruearbejde" i Skive, en karrosseritekniker kan trække fra værkstedet i Viborg, hvis der skal skæres og svejses.

- Jeg kan se, at vores kraftige markedsføring virker - især har vi fået en del ældre bilejere som kunder. Flere kommer med tilbud fra andre værksteder, som vi skal prispresse, og flere giver udtryk for, at de er glade for at vide, hvad tingene koster på forhånd - nogle har prøvet at få ubehagelige ekstraregninger på andre værksteder. Her er konceptet, at vi altid er to mand på at vurdere ekstraarbejde og tager dialogen med kunden. Man kan godt mærke, at her er tale om en kapitalkæde, hvor tingene foregår ens og som på snor - modsat andre kæder, hvor medlemsværkstederne skal samordne ting og måske ikke er enige, siger Michael Vejle Skov.

Mærker har prisjusteret

Fra mærke-værkstedernes kampagnegruppe fortæller talsmand Søren Ramsdahl, indehaver af GR Biler med Ford og Hyundai, at kampagnen mod Skorstensgaard fortsætter med uformindsket styrke og opbakning blandt de ni mærkeforhandlere i Skive.

- Vi kunne mærke Skorstensgaards tilstedekomst i starten, men nu har vi justeret vores priser, så vi er mere konkurrencedygtige, og det kommer kunderne til gode - selv om nogle kunder går helt til grænsen med pristilbud frem og tilbage flere gange mellem værkstederne, siger Søren Ramsdahl og fortsætter:

- Alle i mærkegruppen er enige om, at det er vigtigt med tiltag, der kan holde på kunderne. Vi har lavet forskellige tilbud om servicekontrakter og forsikring og har pt. nok at lave på servicedelen - måske Skorstensgaard har taget kunder fra andre frie værksteder? Vinterglat er det jo ikke blevet, så det er svært at sige, om det er vejret eller Skorstensgaard der er skyld i manglende skadesarbejde. Vores opfattelser er stadig, at bilejere med ny bil stadig helst vil bruge et mærkeværksted.

Servicekontrakter på vej

Anders Skorstensgaard glæder sig over, at mærkeværkstederne har justeret priser i kampagnedysten og bebuder et snarligt tiltag med servicekontrakter.

- Det er dejligt, at vores markedsføring i Skive har ført til, at mærkeværkstederne er blevet skarpere og har rettet til - det er jo vores primære formål at give bilejerne billigere værkstedsregninger.

- Vores analyser viser, at 85 procent af vores kunder er kernekunder samt ambassadører, og det er unikt i branchen, samt at 50-60 procent af kunderne i vores ældre afdelinger har benyttet os fem gange. Vi var ikke vækstet så meget, hvis vores kunder kun kom en enkelt gang..

- Vi lancerer snart et godt koncept for servicekontrakter, som jo vinder mere og mere frem hos især mærkedelen. Men man skal huske, at alle kunder jo har frit værkstedsvalg og lovmæssigt skal kunne opsige enhver servicekontrakt efter nogle måneder - man kan ikke binde kunderne i flere år, siger Anders Skorstensgaard. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173