23948sdkhjf

UGENS LEDER ...om en lysegrøn finanslov

Dybest set viderefører I jo bare det hele, siger Motor-magasinets chefredaktør til Wammen og co.

LEDER

INGEN VOVEDE AT sige noget som helst andet end grøn under valgkampen. Regeringspartiet og dets støttepartier blev valgt på bl.a. grønne løfter - og meget i det såkaldte forståelsespapir er skrevet med grønt.

NU HAR VI så det første konkrete resultat af valgløfter og gode viljer: Finansloven for 2020. Er den så grøn set gennem bilbranchens øjne? Joe, men rigtig grøn er den i hvert fald ikke.

ALLE - OK, STORT set alle i bilbranchen er enige med stort set alle politiske partier: Vi støtter den grønne omstilling. Er Finanslov 2020 så et puf i den retning, vi ønsker?

JEG ANDERKENDER, AT der også de kommende to år fortsat er registreringsafgift svarene til 20 procent af det beløb, elbilen ville blive afgiftsbelagt med, hvis den var en fossilbil. Tommelen sådan nogen lunde opad for det. Dernæst Indføres Der fradrag for grønne firmabiler. Ok, godt nok der.

MEN GRØNT ER det i hvert fald ikke, at fradraget i afgift på CO2-sparsomme bliver bevaret. På kort sigt måske et grønt tiltag - men ikke desto mindre en fortsat afgiftsreduktion på fossilbiler. En beslutning vi og de fleste i branche nok hilser velkommen, vel vidende, at beslutningen ikke er rigtig grøn. Men som skaber ro i vores branche.

OG SOM ADM. dir. for Semler Mobility, Ulrik Drejsig har formuleret det: Det kommende årti skal vi balancere på to skateboards på én gang; det ene kører på strøm, det andet på et flydende brændstof. Vi skal bare holde balancen.

MEN DIREKTE SKADELIGT for den samlede, danske firhjulede branche, er den nye beskatning af arv. Mange danske bilforretninger og værksteder er familieejede - og nu bliver det dyrere at lade forretningen gå i arv.

WAMMEN OG CO.: I kunne have lavet en grøn finanslov - men den blev kun pyntegrøn, der er et fedt ord for lysegrøn her i december. Ikke mindst fordi I dybest set bare har ladet det hele køre videre. I har end ikke taget skridt til at sikre flere ladepunkter.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.282