23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

EKSPORT På produktionsgulvet er en Mountain Top- medarbejder ved at samle et rullelåg i hånden. Inden han for alvor går i gang med at montere smådelene, pudser han effektivt overdelen for støv og lignende med en fiberklud, som han altid gør. Men på dette stykke metal er der et genstridigt støvkorn, som ikke er blevet taget af kluden. Det viser sig at være en næsten usynlig rift i metallet. Og det er ikke ok.

Uden at betænke sig, sorterer arbejderen aluminiumsdelen fra og tager en ny, som han gentager proceduren med. Denne gang uden ridser. For når kunderne hedder Ford, Mitsubishi, Nissan, Toyota, Mercedes, Volkswagen med flere, er det bare sådan, produktet skal være - nemlig perfekt.

Udstyr til pickups
Vi er på besøg i en af produktionshallerne i den danske virksomhed Mountain Top i Frederikssund, som på andet årti har stor succes med at producere ekstraudstyr til ladene på pickupper.

Firmaet gør det så godt, at de er blevet den foretrukne OE-leverandør af aluminiumslåg, rullelåg eller lad-indlæg hos samtlige bilmærker, som producerer pick-up-trucks til det europæiske marked.

Succésen er ikke kommet til ved et tilfælde. Den er kommet ved udelukkende at levere de bedste materialer til kunderne og at sørge for, at produktet er perfekt, når det forlader produktionen i hovedkvarteret i udkanten af Frederikssund. Et ridset produkt er ikke perfekt, og derfor må det sorteres fra.

- Det vi kan i Danmark er at levere kvalitet. Mountain Top er superstærke til at bearbejde aluminum. Det ligger dybt i vores dna, at virksomheden er så kvalitetsdreven, og det er derfor, vi lever op til de store krav, der er fra bilfabrikanterne. Ellers kan vi ikke arbejde med dem, for de har en nultolerance, fastslår Dorthe Arvin, som er marketingansvarlig i Moun-tain Top.

Vild udvikling
Mens den Dorthe Arvin viser rundt på Mountain Tops hovedkvarter i Frederikssund, som endnu en gang står foran en udvidelse, kommer vi ikke bare rundt i produktionen. Vi er også en tur forbi lageret med uendelige aluminiumsdele, research and development-afdelingen, hvor ingeniører og designere udvikler på fremtidens produkter i avancerede 3D-programmer, business development-temaet og på ledelsesgangen.

Men den adm. direktør Henrik Støwer Petersen er denne dag heller ikke på plads i sit hjørnekontor. Han er på forretningsrejse. Hvorfor vender vi tilbage til.

Til gengæld er Claus Gottfredsen klar til at tage imod. Han er Vice President of Sales og har ansvaret for eftermarkedet. Og så har han været i Mountain Top siden 2000.

Derfor kender han som en af de få i virksomheden fra dengang, da Mountain Top bestod af blot otte ansatte. Det var dengang, da han, ud over sin stilling som salgschef, også hjalp til på gulvet med at skrue og samle produkterne. Han griner ved tanken. Det er lidt nostalgisk.

- Det var en anden tid dengang. Vi vidste, hvad der foregik overalt i huset, og alle kendte alle. Alle mand måtte lave lidt arbejde over det hele. Lars var der også dengang, og han var jo hele idémanden bag alle vores produkter. Vi leverede kun til eftermarkedet og forhandlerne direkte. Dengang havde vi ikke de store OE-kunder, husker Claus Gottfredsen.

Ovennævnte Lars er ikke nogen hvemsomhelst. Lars Bjerg, som var smed og siden blev ingeniør, overtog virksomheden fra sin far N.C. Bjerg, og siden voksede virksomheden sig større og større. Uden Lars Bjerg, ville Mountain Top ikke være, hvad det er nu.

Men Lars Bjerg var mere til idéudviklingen af produkterne og til at være tæt på produktionen, så han ansatte i 2004 sin hustru Marie-Louise Bjerg, der i forvejen sad som adm. direktør i en anden virksomhed. Hun indførte forretningsfilosofien LEAN, og det efterlever Mountain Top stadigvæk som en essentiel del af produktionen. Siden er det gået stærkt.

Store krav
Claus Gottfredsen har været en del af virksomheden på hele rejsen, mens den er gået fra de otte ansatte til de 240, der er nu i Danmark. Fra hverdagen i en lille, familieejet virksomhed på et nedlagt landbrug i Lynge til nu, hvor Mountain Top ligger i arkitekttegnede bygninger i Frederikssund og er 75 pct. ejet af den danske kapitalfond Axcel, som købte sig ind i virksomheden i 2017.

- Ja, der er virkelig sket noget siden da. Dengang var vi meget mere hands on og havde ingen kvalitetsstyring. Vi lavede gode produkter, men kunne ikke dokumentere det overfor bilindustrien. Men vi begyndte så småt at arbejde med ISO og importørernes vejledninger om, hvad man skulle gøre, for at få lov til at levere til dem.

Næste skridt blev, at store spillere på markedet som Toyota Europa og Nissan Europa opdagede, at en lille dansk virksomhed leverede tilbehør til alle deres importører i hele Europa. Den del af kagen ville de have en bid af, så de kontaktede Mountain Top, og imens steg kravene til det, som skulle leveres.

- På det tidspunkt fik vi vores ISO-certificeringer. Siden er kravene steget yderligere, så vi opfylder de såkaldte IATF-krav. Det er International Automotive Task Force, som sætter niveauet for kravene til alle, som leverer til bilbranchen. Vi er gået fra at være en tilbehørslevendør til at være en leverandør, som samarbejder direkte med bilfabrikanterne og leverer direkte til bilfabrikanternes produktion. Og det er der, vi ser volumen gå kraftigt op, siger Claus Gottfredsen.

Farvel til familien
I foråret 2018 forlod Lars og Marie-Louise Bjerg Mountain Tops daglige ledelse. De tog ifølge flere finansmedier op mod 800 mio. kr. med i bagagen, men sidder fortsat i bestyrelsen. Og med Axcel i ryggen tog udviklingen for alvor fat i Mountain Top. Det gik så stærkt, at der alene i 2018 blev ansat 140 personer, så er man er de nuværende 240 ansatte.

- Men det betyder ikke noget for vores produkter. Det er stadigvæk Lars’ måde at gøre tingene på: Vi leverer et simpelt, funktionelt og godt designet produkt. Før havde vi tidligere produkter, hvor der indgik 200 komponenter, men da Lars videreudviklede det, havde det samme produkt en tredjedel færre komponenter, så vi kunne nedsætte montagetiden, siger Claus Gottfredsen.

Mens Claus Gottfredsen står for udvikling af eftermarkedet, er der med den nye direktør, Henrik Støwer Petersen i spidsen, nye seriøse vækstmål, som skal indfries ved bl.a. produktudvikling og nye markeder.

Og det gør han og hele huset ganske godt. Blandt andet er Mountain Top blevet stort i Australien, hvor der også er et stort marked for pickups.

I seneste regnskabsår var overskuddet 125 mio. kr. i 2017/18, mens omsætningen, der er hemmelig, vokser så meget, at selskabet er blevet en gazellevirksomhed ni år i træk.

En gazellevirksomhed er en betegnelse for en hurtigt voksende virksomhed som minimum har fordoblet sin omsætning over en fireårig periode.

Mod nye horisonter
Succesen er faktisk så markant, at Mountain Top nu ved årsskiftet udvider med en fabrik i Thailand. Det tager fabrikken meget seriøst, for det er essentielt, at det er den samme kvalitet, der udgår fra thai-fabrikken, som fra Danmark.

Derfor har flere thailændere været i Danmark for at blive lært op, ligesom flere af de store maskiner til fabrikken i Asien har været på installeret på den danske fabrik i en testperiode. Alt skal køre på skinner.

- Det går ret stærkt her nu. Vi rykker ret hurtigt på nye tiltag. Tankerne til produktion i Thailand var i marts 2019, og nu er vi klar til at gå i gang med produktionen i januar, siger Dorthe Arvin, som virker ganske stolt ved tanken.

Tralvt, travlt, travlt
Også en fabrik er på vej i USA. Næste skridt er nemlig at indtage det amerikanske marked, som er enormt. Traditionelt er de tre mest solgte biler i USA altid en pickup, og selv om det er et marked, hvor der allerede er en del leverandører, satser Mountain Top på, at de kan blive en vigtig spiller.

Og det forklarer i øvrigt også fraværet af direktør Henrik Støwer Petersen, som blev ansat i 2018, da ægteparret Bjerg forlod den daglige ledelse. Direktøren er så travlt optaget, at vi nok ikke kan få ham på enmandshånd før det nye år.

Vi får ikke at vide, hvor han er, men i øjeblikket er der aktiviteter i Australien, en ny fabrik på vej i Thailand, samt planer om ekspansion i USA i 2021. Og så sker der også ting i Argentina, Chile, Mellemøsten, Sydkorea og Kina.

Men der er også overvejelser om det helt nære med en Mountain Top-forhandler i Danmark, så alle med en pickup i garagen også kan købe et låg til sin bil. Desuden barsler Mountain Top med en helt nyt produkt, som de præsenterer i januar måned - vi får dog end ikke antydningen af, hvad det er.

Claus Gottfredsen er ikke i tvivl om, hvad fremtiden bringer:

- Om ti år er vi et globalt brand. Ellers har vi ikke nået vores mål. Vi er til den tid et etableret brand, så alle der har en pickup, ved hvem vi er. Og det er ikke bare i USA og Europa. Det er hele verden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.198