23948sdkhjf

Lad os få en debat om lakeringsydelser

| Af Gitte Seeberg | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: AutoBranchen Danmark er kritisk ved Forsikring & Pensions monopol på taksering af ydelser på lak og karrosseri, skriver Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

DEBAT Det er på tide, at der kommer rimelighed i samarbejdet mellem autobranchen og de aktører, som opgør skader.

Forsikringsselskaberne og autobranchen er tæt forbundet i et samarbejde, hvor selskaberne står for omtrent 80 procent af autolakereriernes omsætning. Det samarbejde har knaget i årevis, fordi lakererne oplever at bliver presset til det yderste. Og de er pressede.



Derfor er det glædeligt, at spørgsmålet om forsikringsselskabernes prispolitik nu rejses i Folketinget, fordi DF’s Hans Kristian Skibby har bedt om svar fra erhvervsminister Simon Kollerup (S). Forhåbentlig er der svar inden årets udgang.

Selvfølgelig kan folketinget ikke blande sig direkte i sagen. Ikke desto mindre er det spændende at se, hvad ministeren svarer.

Når man undersøger lakeringsbranchens prispolitik, bør man også se nærmere på forsikringsselskabernes indkøbspolitik og prissætning.

Gennem det meste af 2019 har takseringssystemet Autotaks stået over for en opdatering, som vil forringe autolakerernes vilkår og muligheder for indtjening.

Læs også: Lakering af elbiler kan være livsfarligt

Opdateringen har Forsikring & Pension varslet for længst, og den er udsat nogle gange. Det er vigtigt at kæmpe for, at ændringerne ikke bliver så drastiske og dyre for lakererne, som det tegner til lige nu.

Forsikringsselskaberne presser autolakererne ud over, hvad der er rimeligt. Ændringerne i Autotaks vil betyde, at noget af lakerernes indtjeningsgrundlag fjernes og skal vælges til manuelt - noget mange vil glemme i en travl hverdag og måske kan føle sig presset til at se bort fra.

Men kan vi være sikre på, at forsikringsselskaberne fremover godkender noget, der ikke ligger i systemet og fremover skal påføres manuelt?

Spørger man Forsikring & Pension, er svaret ja. Spørger man branchen, er svaret, at man ikke tror på, at de enkelte selskaber kommer til at godkende en taksering som den, vi kender i dag. Man forventer ganske enkelt forringelser i indtjeningsgrundlaget.

Læs også: ABDK melder sig ind i Dansk Erhverv

Derfor beder vi F&P tage ansvar for de data, de administrerer.

Driften af systemet foregår for lukkede døre. Ja F&P har faktisk monopol som systemleverandør, hvilket burde føre til, at man er ekstra omhyggelige med sine handlinger.

Tidspunktet for ændringerne i systemet er blevet rykket flere gange. Vi går ud fra, at udsættelsen er et udtryk for, at mange er kritiske overfor ændringerne, og at der stadig er uafklarede spørgsmål.

Vi kommer til at følge det helt til dørs.

Læs også: Knud Nielsen er gået bort

Forsikringsbranchen og branchens organisationer har i en årrække forsøgt at skabe klare retningslinjer om afregningerne, når et skadet køretøj skal takseres og endeligt repareres hos værksteder og lakerere.

Det er ikke lykkedes, og meget bygger i dag på forskellige fortolkninger af systemet og forskellige holdninger til, hvad der er korrekt udført arbejde.

Derfor laver man på karrosseriværkstedet eller hos autolakereren til tider mere, end der bliver betalt for, og det er gået i lang tid, men begge steder er der blevet effektiviseret og skåret ind til benet i en grad, at det næppe kan blive ved - og jo heller ikke er rimeligt.

Der er brug for klare aftaler om betaling mellem forsikringsselskab og autobranchen.

Læs også: Derfor har få elbiler anhængertræk

Selvfølgelig er det vigtigt, at vi sikrer den frie konkurrence i branchen. Derfor skal aftalerne kun gælde de tekniske systemforståelser og ikke handle om priser og rabatter.

Vi er i dialog med F&P om udfordringerne. De kender vores holdning, og vi har stillet flere spørgsmål så sent som i denne uge - dem forventer vi selvfølgelig svar på.

Gitte Seeberg er adm. direktør i AutoBranchen Danmark

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Nyhedsbrev

8.299 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mere samarbejde: Bilbasen samarbejder med AL Finans

Bilkøberne kan selv tilpasse betingelserne for et billån takket være i et nyt samarbejde mellem Bilbasen og AL Finans.

Online Avis Arkiv

Lad os få en debat om lakeringsydelser

DEBAT: AutoBranchen Danmark er kritisk ved Forsikring & Pensions monopol på taksering af ydelser på lak og karrosseri, skriver Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

Lakering af elbiler kan være livsfarligt

Dansk Bilbrancheråd efterlyser regler og lovgivning, når det gælder lakering af el- og hybridbiler.

Plus

Handelen kunne ikke gå tilbage - SÅ blev Teslaen dyr

En sælger forsøgte at lade en handel gå tilbage, da det viste sig, at salgsprisen fejlagtigt var angivet uden afgift. Hør hvor man skal passe særligt på.

3 korte fra bilverdenen

Plus

Biløkonom-uddannelsen bliver nedlagt

Salgsrådgiver erstatter biløkonom, der udfases som uddannelse - branchen efterspørger studerende med mere tid i virksomheden lyder begrundelsen.

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

B-bilerne rykker

Magnussen statist i årets sidste F1-løb

Slukøret Magnussen roser holdets kampgejst

Trods god start blev Haas-racerens svagheder nok engang udstillet. ”Man kan lige så godt køre i pit,” lød det fra en skuffet Kevin Magnussen.

Få en tækkelig værkstedskalender

Plus

Finanslovsaftale i hus - det betyder det for autobranchen

Afgiftsstigningerne på elbiler annulleres og der indføres fradrag for grønne firmabiler. Regeringen og sine støttepartier er blevet enige om næste års finanslov.

Medlemsboom hos Din Bilpartner

ABDK melder sig ind i Dansk Erhverv

Samarbejdet giver adgang til specialiserede advokater, styrket rådgivning og endnu en mulighed for lobbyarbejde i EU.

Plus

NY PEUGEOT 208 - det siger mekanikeren

Knud Nielsen er gået bort

Tidligere formand for DAF/AutoBranchen Danmark, Knud Nielsen, er gået bort efter længere tids sygdom. Han blev 72 år, og med hans død har autobranchen mistet en markant skikkelse.

Plus

JURA: Tvist om det automatiske nødbremsesystem

Chefjuristen i Dansk Bilbrancheråd er overrasket over afgørelsen i Ankenævn for Biler af klage og test af hvorvidt det automatiske nødbremsesystem AEBS virkede i nyindkøbt bil.

Plus

Politiet efterforsker sortskrottere

Autoophuggere afhørt af politiets efterforskningsenhed, der vil sætte ind overfor økonomisk kriminalitet omkring skrotbiler.

Plus

Ballade i synsbranchen: Ny EU-regel skaber kaos

UGENS LEDER ... om Formel 1 i flyverskjul

Sixt Flexleasing skifter navn

Plus

Konkurser i oktober

Plus

Biltorvet vil være mediebureau

Plus

Jo dyrere bil, desto flere forsikringer - og gerne med vejhjælp

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Flyt blikket væk fra elbilerne et øjeblik

Årets GTI kåres

Plus

Få styr på reglerne for sygedagpenge

Plus

Et af værkstedernes svære spørgmål: Hvornår er service "OK"?

Plus

Software fejlede i Uber-ulykke

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Svindel for 65 milliarder...

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Yamaha Ténéré 700 – genvejen til en Dakar-ræser

Audi Q8 skjult aftageligt anhængertræk T60 system

Rotinger Sportsbremsekits!

Hvad i hulen betyder ATEX?

Send til en kollega

0.307