23948sdkhjf

Lad os få en debat om lakeringsydelser

| Af Gitte Seeberg | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: AutoBranchen Danmark er kritisk ved Forsikring & Pensions monopol på taksering af ydelser på lak og karrosseri, skriver Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

DEBAT Det er på tide, at der kommer rimelighed i samarbejdet mellem autobranchen og de aktører, som opgør skader.

Forsikringsselskaberne og autobranchen er tæt forbundet i et samarbejde, hvor selskaberne står for omtrent 80 procent af autolakereriernes omsætning. Det samarbejde har knaget i årevis, fordi lakererne oplever at bliver presset til det yderste. Og de er pressede.



Derfor er det glædeligt, at spørgsmålet om forsikringsselskabernes prispolitik nu rejses i Folketinget, fordi DF’s Hans Kristian Skibby har bedt om svar fra erhvervsminister Simon Kollerup (S). Forhåbentlig er der svar inden årets udgang.

Selvfølgelig kan folketinget ikke blande sig direkte i sagen. Ikke desto mindre er det spændende at se, hvad ministeren svarer.

Når man undersøger lakeringsbranchens prispolitik, bør man også se nærmere på forsikringsselskabernes indkøbspolitik og prissætning.

Gennem det meste af 2019 har takseringssystemet Autotaks stået over for en opdatering, som vil forringe autolakerernes vilkår og muligheder for indtjening.

Læs også: Elbil-markedet hæmmet af dyr ladestrøm på farten

Opdateringen har Forsikring & Pension varslet for længst, og den er udsat nogle gange. Det er vigtigt at kæmpe for, at ændringerne ikke bliver så drastiske og dyre for lakererne, som det tegner til lige nu.

Forsikringsselskaberne presser autolakererne ud over, hvad der er rimeligt. Ændringerne i Autotaks vil betyde, at noget af lakerernes indtjeningsgrundlag fjernes og skal vælges til manuelt - noget mange vil glemme i en travl hverdag og måske kan føle sig presset til at se bort fra.

Men kan vi være sikre på, at forsikringsselskaberne fremover godkender noget, der ikke ligger i systemet og fremover skal påføres manuelt?

Spørger man Forsikring & Pension, er svaret ja. Spørger man branchen, er svaret, at man ikke tror på, at de enkelte selskaber kommer til at godkende en taksering som den, vi kender i dag. Man forventer ganske enkelt forringelser i indtjeningsgrundlaget.

Læs også: Ny undersøgelse: Hver fjerde forhandler venter fyringer

Derfor beder vi F&P tage ansvar for de data, de administrerer.

Driften af systemet foregår for lukkede døre. Ja F&P har faktisk monopol som systemleverandør, hvilket burde føre til, at man er ekstra omhyggelige med sine handlinger.

Tidspunktet for ændringerne i systemet er blevet rykket flere gange. Vi går ud fra, at udsættelsen er et udtryk for, at mange er kritiske overfor ændringerne, og at der stadig er uafklarede spørgsmål.

Vi kommer til at følge det helt til dørs.

Læs også: AutoBranchen efterlyser ladestandere: Lad os nu se en langsigtet plan

Forsikringsbranchen og branchens organisationer har i en årrække forsøgt at skabe klare retningslinjer om afregningerne, når et skadet køretøj skal takseres og endeligt repareres hos værksteder og lakerere.

Det er ikke lykkedes, og meget bygger i dag på forskellige fortolkninger af systemet og forskellige holdninger til, hvad der er korrekt udført arbejde.

Derfor laver man på karrosseriværkstedet eller hos autolakereren til tider mere, end der bliver betalt for, og det er gået i lang tid, men begge steder er der blevet effektiviseret og skåret ind til benet i en grad, at det næppe kan blive ved - og jo heller ikke er rimeligt.

Der er brug for klare aftaler om betaling mellem forsikringsselskab og autobranchen.

Læs også: Nye Forsi-forhold for autolakerere på vej

Selvfølgelig er det vigtigt, at vi sikrer den frie konkurrence i branchen. Derfor skal aftalerne kun gælde de tekniske systemforståelser og ikke handle om priser og rabatter.

Vi er i dialog med F&P om udfordringerne. De kender vores holdning, og vi har stillet flere spørgsmål så sent som i denne uge - dem forventer vi selvfølgelig svar på.

Gitte Seeberg er adm. direktør i AutoBranchen Danmark

Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Her købes flest og færrest elbiler

Plus

Elbil-markedet hæmmet af dyr ladestrøm på farten

Danske elbilister i foreningen FDEL har klaget til Forbruger- og Konkurrencestyrelsen over, hvad de kalder en jungle af hæmmende prisstrukturer, som kan hindre salget af elbiler.

Vettel: Ferrari tilbød mig aldrig en ny kontrakt

Bilsalget på vej ud af corona-krisen

Efter et par hårde måneder, giver salgstallene for juni måned grund til optimisme. Den forgangne måneds bilsalg var kun beskedent lavere end i juni 2019, viser tallene fra De Danske Bilimportører.

Plus

Byens Bilpleje ind i Sverige via opkøb

Vækst uden for Danmarks grænser er målet, og Tyskland, Norge og Finland er også i pipelinen.

Sådan bliver bilsælgeren digital

Mommark, Auto-IT og Bilbranchen står bag ny digital uddannelse i bilbranchen med fokus på kundens digitale rejse.

Nyhedsbrev

8.402 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

En uforudsigelig F1-sæson i vente

Vinder Hamilton sit syvende verdensmesterskab? Hvordan vil en "fyret" Vettel gebærde sig? Og kan Kevin blive best of the rest? I weekenden flages F1 2020 i gang igen.

Online Avis Arkiv
Plus

Formel 1 for begyndere

Har du aldrig tilbragt en weekend i sofaen med fjernsynet kørende til lyden af brølende V6-motorer? Og giver denne sommers staycation anledning til at tjekke motorsportens kongeklasse ud. Så er her en guide, der klæder dig på til at få styr på, hvad der foregår og hvornår.

Plus

Ejner Hessel præsenterer ny direktør og et tilfredsstillende regnskab

Bjarne Hessel afløses af svigersønnen Benjamin Mahr, der skal lede en af Danmarks største bilforhandlere.

Plus

Folketinget tager næste skridt mod elbiler

Der blev i nat givet håndslag på en aftale til efteråret om bilafgifter. Aftalen lægger op til en varig løsning for afgifter på både eldrevne og fossildrevne biler. Flere ladestandere og flere kommunale elbiler er konkrete løfter

Det betyder Motorstyrelsens stramninger for importbiler

Derfor vælger køberne et bilmærke

Hvad er de væsentligste årsager til, at du har valgt netop den bil?

Forsigtig optimisme i bilbranchen

Seneste tal tyder på, at bunden af coronakrisen er nået, og at både nybilsalget og eftermarkedet er på vej tilbage mod niveauet før corona-situationen satte ind.

Plus

Se listen: De modtager mest i lønkompensation

Den danske autobranche har foreløbig fået lønkompensation for over 300 mio. kr. Tre bilforhandlere stopper listen.

Motorstyrelsen klar til vurderinger

1. juli lukker selvanmelderordningen ved eksport af biler. Sådan har Motorstyrelsen forberedt sig på at at kunne værdifastsætte bilerne.

MG vælger Digital-Servicebook som leverandør

Digital tilgang hos relancerede MG til bilsalg og servicemarkedet har ført til det nye samarbejde. Digital-Servicebook forventer flere bilmærker i sit system.

Plus 1

Skatteministeren: Fuld stop for snyd med import af brugte biler

DEBAT. Skatteminister Morten Bødskov (S) har skrevet dette indlæg til Motor-magasinet, hvor han vil gøre op med fejl og snyd inden for motorområdet.

Bilforhandlere kan få besøg af lokale folkeskoleelever

Skat skærper kontrol med import af brugte biler

Motorstyrelsens stikprøver viser tegn på muligt snyd ved import af brugte biler. Skat er klar med nye initiativer.

Plus

Steffensen ude som direktør

Østjysk BMW-specialist vil geare op

Brugtbilmarkedet er brandvarmt

Fortsat fuld fart på brugtvognssalget, melder Bilbasen – og salgstallene kan faktisk overhale 2019.

Plus

18 konkurser i autobranchen i maj

Se her den seneste oversigt over konkurser i branchen fra Statstidende.

Plus

Q&A - Ny Hessel-direktør: Dette mærke performer dårligt

Ejner Hessel A/S har fået ny adm. direktør, Benjamin Mahr. Her svarer han på, hvad hanser som de største udfordringer, hvilke bilmærker, der har underperformet og hvad han har lært af corona

Samsø har flest elbiler

Ny dæk-direktør

Auto IT siger farvel til næstformand

Plus

Tre nye i bestyrelsen hos Skorstensgaard

Når en brugt bil er gennemtæret

Plus

Racerklassen TCR er på TV - konkurrenten Super GT på Facebook

Plus

Ny direktør for Hella i Danmark

Tysk firmabil i Danmark: Porsche gav skattesmæk

Plus

Konkurser i april i autobranchen

Sådan undgår du at betale for meget i afgift

Plus

Større rokade i Interdans bestyrelser

Plus

Q&A - hvem skal servicere de nye MG'er

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Er den nye Defender for blød? Her er Ineos Grenadier

Punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Nyt overblik i AutoDesktop gør mersalg lettere

Coronafrygt? Kør-selv er den sikreste form for ferie

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kabelforskrækket? Nu kan Jaguar I-Pace oplades trådløst

Har du hørt om SpillGuard®?

Mange forespørgsler på udsugning hos tandlæger i hele Verden

Højresvingskamera giver bedre overblik

Øget effektivitet med MoonWalk - automatiseret blandeanlag

Anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

COVID-19: bott Care Screen

Sandblæsekabine med cyklon

Udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Dygtige drenge udlært fra TEC Erhvervsskole

Volkswagen investerer 1,3 mia. kroner i fremtidens batterier

Stærke priser på aircondition reservedele!

Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra

Fyld op med PyroBubbles® under transport

Effektiv desinficering af større overflader mod bl.a. Corona

Send til en kollega

0.24