23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

"Grøn benzin" gi’r motorproblemer for klassikere

Grønnere benzin kan skabe problemer for ældre biler - løsningen er oktan 100.

BENZIN-KVALITET Fra nytår vil 95-oktan benzin på de danske tankstationer indeholde 10 procent bioetanol mod i øjeblikket fem procent. Og lige præcis det kan være et problem for en række klassiske biler.



En løsning for den enkelte kører og dermed det gode svar for den mekaniker, der får til opgave at løse problemet, er at anbefale at skifte til 100 oktan benzin. Denne benzin-kvalitet fortsætter nemlig med fem procent bioetanol.



Lige nu har to benzinmærmer 100 oktan i standerne, nemlig Shell og OK.



Søren Møller Maretti, retaildirektør, DCC Energi, som står bag Shell i Danmark forklarer:



- Skiftet til E10 skal gøre benzin lidt grønnere. Men for omkring fem procent eller ca. 90.000 bilejere er det ikke muligt at skifte væk fra den benzin, vi har i dag, som indeholder 5 procent bioethanol, fordi deres bil ikke er godkendt til det. Det kan være en klassiker eller en bestemt version af alt fra en Fiat til en VW oftest fra før 06.



- Det er naturligvis vigtigt, at bilejere sikrer sig, at deres bil kan køre på E10. Det kan alle biler produceret efter 2010 som udgangspunkt. For de, der ikke kan køre på E10, er det vigtigt for os at tilbyde et alternativ. Derfor holder vi fast i, at vores 100 oktanbenzin - Shell V-Power 100 oktan - bliver ved med kun af have 5 procent bioethanol.



- For mange, der ejer en klassisk bil, vil det ikke være en nyhed - de tanker nemlig typisk i forvejen højeste oktan hos os.



- Det kan helt naturligt give forvirring hos bilisterne, og derfor er det også vigtigt for os at understrege at vi også fra 1. januar har benzin både til dem der kan bruge E10 og til de 90.000 bilejere der fortsat har brug for E5, siger Søren Møller Maretti.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141