23948sdkhjf

Branchekonsulent: Lak-undersøgelse mangler indkøbssiden

Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen leder efter priskoordinering eller karteller blandt autolakerern, burde den se nærmere på indkøbssiden, det vil sige forsikringsselskaberne, vurderer Michael Nørregård, partner i rådgivningsfirmaet Stratega I/S.

KARTELDANNELSE Konkurrence- og Forbrugerstyrelse er for øjeblikket i gang med at undersøge markedet for køb og salg af autolakeringsydelser i Danmark, og har i den forbindelse sendt spørgeskemaer ud til en lang række autolakererier. Det er rigtig godt, at man langt om længe gennemfører en sådan undersøgelse.

Autolakeringsmarkedet er præget af benhård konkurrence, som er blevet voldsomt skærpet igennem de seneste 15 år, og som har ført til lukning af en lang række autolakererier og en markedskoncentration omkring Pierre.dk, Byens Bilpleje og Qars (det tidligere LAKexperten).

Konkurrencen er nådesløs. Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen leder efter priskoordinering eller karteller blandt autolakererne, leder de efter min mening forgæves. De burde i virkeligheden også se nærmere på indkøbssiden, dvs forsikringsselskaberne.

Fem spørgsmål
Den primære årsag til denne udvikling er forsikringsselskabernes voksende krav til lavere priser samt reparationsværkstedernes krav om rabat. Det har ført til, at de danske autolakerere er blevet effektiviseret i ekstrem grad - og det er jo godt nok - men også, at de er blevet presset ud over, hvad der er rimeligt, både hvad angår arbejdsmiljø og en faglig korrekt udførsel af arbejdet.

Markedet for autolakering er karakteriseret ved at omkring 80 procent af autolakerernes omsætning stammer fra udbedring af forsikringsskader, hvor de danske forsikringsselskaber står som indkøber.

Det undrer mig derfor, at der i spørgeskemaet til autolakererne ikke er et eneste spørgsmål omkring forsikringsselskabernes adfærd og indkøbspraksis på markedet, men jeg forventer, at der også er sendt spørgeskemaer til de danske forsikringsselskaber samt reparationsværkstederne, og at man på den baggrund vil undersøge følgende:

• Skyldes de voksende overskud på bilforsikringer, hvor 40 procent af prisen for bilreparationen udgøres af lakarbejde, et samlet koordineret prispres på autolakererne?

• Er det rimeligt, at forsikringsselskaberne igennem F&P, som det eneste land i Europa, samlet driver, udvikler og gratis udbyder takseringssystemet Autotaks/Qaptor gennem Forsi? Og som derfor kan fejlrette, forbedre og tilpasse systemet, uden om reparatørerne.

• Er det i orden, at de danske forsikringsselskaber igennem F&P på denne måde fastholder Autotaks-monopolet og forhindrer andre takseringssystemer fra at agere på det danske marked?

• Foregår der blandt forsikringsselskaberne udveksling af informationer og statistikker, der implicit fører til en priskoordinering?

• Respekterer forsikringsselskaberne de aftaler om den faglige udformning af lakopgørelsen, som er aftalt med branchen og har været gældende de seneste 20 år?

Dominans på lakmarkedet
Jeg håber samtidig, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke gentager fejlen fra tidligere med fejlagtigt at tro at autolakererne har to typer kunder, dvs. to markeder: et hvor forsikringsselskaberne køber lakeringsydelser af reparationsværkstederne, og et, hvor reparationsværkstederne køber disse ydelser af autolakererne. Der er tale om kun ét marked, hvor priserne er styret af Autotaks/Forsi, og hvor autolakererne står som en lus mellem to negle, nemlig forsikringsselskaberne og autoreparatørerne.

"Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder for velfungerende markeder", står der som overskrift på deres hjemmeside! Jeg går ud fra det betyder, at de også vurderer forsikringsselskabernes åbenlyse dominans på lakeringsmarkedet.

Jeg ser frem til at læse den færdige analyse.

Michael Nørregård er tidligere mangeårig direktør i autolakerernes organisations FAI og i AutoBranchen Danmark, nu partner i rådgivningsfirmaet Stratega I/S.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11