23948sdkhjf

Branchekonsulent: Lak-undersøgelse mangler indkøbssiden

| Af Michael Nørregård | Tip redaktionen om en historie

Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen leder efter priskoordinering eller karteller blandt autolakerern, burde den se nærmere på indkøbssiden, det vil sige forsikringsselskaberne, vurderer Michael Nørregård, partner i rådgivningsfirmaet Stratega I/S.

KARTELDANNELSE Konkurrence- og Forbrugerstyrelse er for øjeblikket i gang med at undersøge markedet for køb og salg af autolakeringsydelser i Danmark, og har i den forbindelse sendt spørgeskemaer ud til en lang række autolakererier. Det er rigtig godt, at man langt om længe gennemfører en sådan undersøgelse.

Autolakeringsmarkedet er præget af benhård konkurrence, som er blevet voldsomt skærpet igennem de seneste 15 år, og som har ført til lukning af en lang række autolakererier og en markedskoncentration omkring Pierre.dk, Byens Bilpleje og Qars (det tidligere LAKexperten).



Konkurrencen er nådesløs. Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen leder efter priskoordinering eller karteller blandt autolakererne, leder de efter min mening forgæves. De burde i virkeligheden også se nærmere på indkøbssiden, dvs forsikringsselskaberne.

Fem spørgsmål
Den primære årsag til denne udvikling er forsikringsselskabernes voksende krav til lavere priser samt reparationsværkstedernes krav om rabat. Det har ført til, at de danske autolakerere er blevet effektiviseret i ekstrem grad - og det er jo godt nok - men også, at de er blevet presset ud over, hvad der er rimeligt, både hvad angår arbejdsmiljø og en faglig korrekt udførsel af arbejdet.

Markedet for autolakering er karakteriseret ved at omkring 80 procent af autolakerernes omsætning stammer fra udbedring af forsikringsskader, hvor de danske forsikringsselskaber står som indkøber.

Det undrer mig derfor, at der i spørgeskemaet til autolakererne ikke er et eneste spørgsmål omkring forsikringsselskabernes adfærd og indkøbspraksis på markedet, men jeg forventer, at der også er sendt spørgeskemaer til de danske forsikringsselskaber samt reparationsværkstederne, og at man på den baggrund vil undersøge følgende:

Læs også: Lakering af elbiler kan være livsfarligt

• Skyldes de voksende overskud på bilforsikringer, hvor 40 procent af prisen for bilreparationen udgøres af lakarbejde, et samlet koordineret prispres på autolakererne?

• Er det rimeligt, at forsikringsselskaberne igennem F&P, som det eneste land i Europa, samlet driver, udvikler og gratis udbyder takseringssystemet Autotaks/Qaptor gennem Forsi? Og som derfor kan fejlrette, forbedre og tilpasse systemet, uden om reparatørerne.

• Er det i orden, at de danske forsikringsselskaber igennem F&P på denne måde fastholder Autotaks-monopolet og forhindrer andre takseringssystemer fra at agere på det danske marked?

• Foregår der blandt forsikringsselskaberne udveksling af informationer og statistikker, der implicit fører til en priskoordinering?

Læs også: Sag om lak-undersøgelse rejses i Folketinget

• Respekterer forsikringsselskaberne de aftaler om den faglige udformning af lakopgørelsen, som er aftalt med branchen og har været gældende de seneste 20 år?

Dominans på lakmarkedet
Jeg håber samtidig, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke gentager fejlen fra tidligere med fejlagtigt at tro at autolakererne har to typer kunder, dvs. to markeder: et hvor forsikringsselskaberne køber lakeringsydelser af reparationsværkstederne, og et, hvor reparationsværkstederne køber disse ydelser af autolakererne. Der er tale om kun ét marked, hvor priserne er styret af Autotaks/Forsi, og hvor autolakererne står som en lus mellem to negle, nemlig forsikringsselskaberne og autoreparatørerne.

"Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder for velfungerende markeder", står der som overskrift på deres hjemmeside! Jeg går ud fra det betyder, at de også vurderer forsikringsselskabernes åbenlyse dominans på lakeringsmarkedet.

Jeg ser frem til at læse den færdige analyse.

Michael Nørregård er tidligere mangeårig direktør i autolakerernes organisations FAI og i AutoBranchen Danmark, nu partner i rådgivningsfirmaet Stratega I/S.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Sådan får du styr på EGR-problemer

Plus

Skorstensgaard tredobler omsætning trods modstand fra mærkeværksteder

Mærkeværkstedernes kampagne i Skive mod Skorstensgaard fortsætter og kan have givet bagslag; det nye Skorstensgaard-værksted har tredoblet omsætningen.

UGENS LEDER ... om øjeblikkets værkstedskrig

Lønsystemet har fået et ekstra gear

Gå bare efter EUX - den giver ekstremt mange muligheder

Nyhedsbrev

8.296 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Min Fremtid 2019
EUX-lærlinge er en gave til de små værksteder

Hos Johansen Biler i Odense er EUX-lærlinge en del af virksomhedens fremtid

Online Avis Arkiv
Plus

Danske Nissens lancerer serie af EGR-ventiler

Den danske producent af motorkølings- og klimakomponenter, Nissens Automotive, har lanceret EGR-ventilerne som sin nyeste produktgruppe til eftermarkedet.

Plus

Analyse: Wild west - alle mod alle på det danske oliemarked

Værkstedernes tidligere loyalitet mod mærker og leverandører i olie og smøreprodukter er passé, mener brancherådgiver. Turbulens efter leverandørskifte hos de store grossister.

Kia lancerer sin egen motorolie

Plus

To nye midler mod tærende førtænding

Plus

Elever suger viden om moderne forretningsmetoder

Plus

Biler tåler ikke ny benzintype fra nytår

Værksteder og bilister skal være opmærksom på den nye standard-benzintype E10 fra årsskiftet med dobbelt spritindhold, som dele af den danske bilpark ikke kan tåle.

Magnussen statist i årets sidste F1-løb

Slukøret Magnussen roser holdets kampgejst

Trods god start blev Haas-racerens svagheder nok engang udstillet. ”Man kan lige så godt køre i pit,” lød det fra en skuffet Kevin Magnussen.

Ny kampagne mod slukkede baglygter

Branchekonsulent: Lak-undersøgelse mangler indkøbssiden

Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen leder efter priskoordinering eller karteller blandt autolakerern, burde den se nærmere på indkøbssiden, det vil sige forsikringsselskaberne, vurderer Michael Nørregård, partner i rådgivningsfirmaet Stratega I/S.

Plus

Ballade i synsbranchen: Forstå hele balladen

En presset færdselsstyrelse, nye EU-regler og slagsmål mellem et par aktører har gjort markedet for prøveinstanser til noget af en hvepserede.

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

ABDK melder sig ind i Dansk Erhverv

Samarbejdet giver adgang til specialiserede advokater, styrket rådgivning og endnu en mulighed for lobbyarbejde i EU.

Plus

Brancheaktør i livreddende projekt

Avant Denmark A/S indgår samarbejde med Hjertepiloter ved hjælp af sporingsenheder, som skal skabe tryghed over hele landet.

Plus

Sag om lak-undersøgelse rejses i Folketinget

På Christiansborg vækker det undren, at forsikringsbranchen ikke indgår i konkurrencemyndighedernes undersøgelse.

Plus

Pigtrådsfælder sat op mod indbrudstyve

Problemer med indbrud og politiet har fået Vojens Autoophug til at omdanne udearealerne til scener fra en krigszone.

Plus

Autogenbruger kæmper for sit liv

Indehaver af skrotbil.dk har klaget over Skat og Gældstyrelsen og er samtidig i dialog med politiet om at få has på ulovlige "sortskrottere".

Red weekend branchens Black Friday

Plus

Delte meninger om digital skrotningsattest

Fra årsskiftet indføres digital skrotningsattest for borgere og branchen. DAG hilser det nye system velkommen, en autogenbruger kritiserer.

Plus

Grøn genbrugs-strategi hos award vinder

Plus

Smarte universale diagnoseværktøjer

Plus

Konkurser i oktober

Tag et olietryk med testdæksel

Plus

Applus Bilsyn: Vi vandt award på kundedialog

Ketner udvider i Kolding

Plus

Ballade i synsbranchen: Analyse - derfor er der problemer

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Massivt eftersalg af fartpiloter

Plus

Få styr på reglerne for sygedagpenge

Øget indsats for flere kvinder i faget

Plus

Software fejlede i Uber-ulykke

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi A6 + A6 Avant T60 system fra Dansk anhængertræk GDW

Ford Focus med slatten motor er et hit

Fremtidsscenariet for bilproducenter og bilforhandlere

FLEX1ONE Øverst På Skamlen I Sverige

Partikelfilter til eftermontering | Miljøgreb strammes.

Grøn kæmpe-SUV med 700 Nm – Audi Q7 TFSI e quattro

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Send til en kollega

0.224