23948sdkhjf

Branchekonsulent: Lak-undersøgelse mangler indkøbssiden

| Af Michael Nørregård | Tip redaktionen om en historie

Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen leder efter priskoordinering eller karteller blandt autolakerern, burde den se nærmere på indkøbssiden, det vil sige forsikringsselskaberne, vurderer Michael Nørregård, partner i rådgivningsfirmaet Stratega I/S.

KARTELDANNELSE Konkurrence- og Forbrugerstyrelse er for øjeblikket i gang med at undersøge markedet for køb og salg af autolakeringsydelser i Danmark, og har i den forbindelse sendt spørgeskemaer ud til en lang række autolakererier. Det er rigtig godt, at man langt om længe gennemfører en sådan undersøgelse.

Autolakeringsmarkedet er præget af benhård konkurrence, som er blevet voldsomt skærpet igennem de seneste 15 år, og som har ført til lukning af en lang række autolakererier og en markedskoncentration omkring Pierre.dk, Byens Bilpleje og Qars (det tidligere LAKexperten).



Konkurrencen er nådesløs. Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen leder efter priskoordinering eller karteller blandt autolakererne, leder de efter min mening forgæves. De burde i virkeligheden også se nærmere på indkøbssiden, dvs forsikringsselskaberne.

Fem spørgsmål
Den primære årsag til denne udvikling er forsikringsselskabernes voksende krav til lavere priser samt reparationsværkstedernes krav om rabat. Det har ført til, at de danske autolakerere er blevet effektiviseret i ekstrem grad - og det er jo godt nok - men også, at de er blevet presset ud over, hvad der er rimeligt, både hvad angår arbejdsmiljø og en faglig korrekt udførsel af arbejdet.

Markedet for autolakering er karakteriseret ved at omkring 80 procent af autolakerernes omsætning stammer fra udbedring af forsikringsskader, hvor de danske forsikringsselskaber står som indkøber.

Det undrer mig derfor, at der i spørgeskemaet til autolakererne ikke er et eneste spørgsmål omkring forsikringsselskabernes adfærd og indkøbspraksis på markedet, men jeg forventer, at der også er sendt spørgeskemaer til de danske forsikringsselskaber samt reparationsværkstederne, og at man på den baggrund vil undersøge følgende:

Læs også: Stor forskel på krav til malerprodukter

• Skyldes de voksende overskud på bilforsikringer, hvor 40 procent af prisen for bilreparationen udgøres af lakarbejde, et samlet koordineret prispres på autolakererne?

• Er det rimeligt, at forsikringsselskaberne igennem F&P, som det eneste land i Europa, samlet driver, udvikler og gratis udbyder takseringssystemet Autotaks/Qaptor gennem Forsi? Og som derfor kan fejlrette, forbedre og tilpasse systemet, uden om reparatørerne.

• Er det i orden, at de danske forsikringsselskaber igennem F&P på denne måde fastholder Autotaks-monopolet og forhindrer andre takseringssystemer fra at agere på det danske marked?

• Foregår der blandt forsikringsselskaberne udveksling af informationer og statistikker, der implicit fører til en priskoordinering?

Læs også: Håb om mere fair skadesbetaling

• Respekterer forsikringsselskaberne de aftaler om den faglige udformning af lakopgørelsen, som er aftalt med branchen og har været gældende de seneste 20 år?

Dominans på lakmarkedet
Jeg håber samtidig, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke gentager fejlen fra tidligere med fejlagtigt at tro at autolakererne har to typer kunder, dvs. to markeder: et hvor forsikringsselskaberne køber lakeringsydelser af reparationsværkstederne, og et, hvor reparationsværkstederne køber disse ydelser af autolakererne. Der er tale om kun ét marked, hvor priserne er styret af Autotaks/Forsi, og hvor autolakererne står som en lus mellem to negle, nemlig forsikringsselskaberne og autoreparatørerne.

"Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder for velfungerende markeder", står der som overskrift på deres hjemmeside! Jeg går ud fra det betyder, at de også vurderer forsikringsselskabernes åbenlyse dominans på lakeringsmarkedet.

Jeg ser frem til at læse den færdige analyse.

Michael Nørregård er tidligere mangeårig direktør i autolakerernes organisations FAI og i AutoBranchen Danmark, nu partner i rådgivningsfirmaet Stratega I/S.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Håb om mere fair skadesbetaling

Udskydelse af ændringer i Autotaks skyldes politisk fokus på autolak-branchen, mener AutoBranchen Danmark.

Plus

Stor forskel på krav til malerprodukter

Nogle lakerere kan nøjes med to lag til kant mens andre må bruge tre-lags lakopbygning og udsprøjtning - det afhænger af materialerne.

Plus

Grossist solgt til finsk selskab

Lavere priser og bredere sortiment bliver konsekvensen af, at SEC Scandinavia A/S har solgt 70 procent af selskabet til finske Relais Group.

Plus

Topmoderne ny Silkeborg-skole klar

College 360 er blevet Europas største og mest moderne skole til autolakere, karrosseriteknikere og personvognsmekanikere. Åbent hus 25. januar.

Plus

Nye direktører- bl.a. hos British MotorGroup, Arne Poulsen og Autogenbrug Svendborg

Nyhedsbrev

8.331 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Nye direktører hos Carpoint og Vestergaard Biler

Masser af direktørudskiftninger og bestyrelsesrokeringer fra ugens CVR-register.

Online Avis Arkiv

Toyota tilbagekalder millioner af biler med defekte airbags

Plus

Sjælden anerkendelse til klassisk race

Plus

To digitale servicebøger i muligt parløb

Både Hella Gutmann Solutions og Digitalservicebook udbyder it-systemer til elektronisk registrering af bilernes servicebøger. Et samarbejde kan komme på tale.

Plus

Aftaler om digitale servicebøger strømmer ind

Plus

Spiralfjedre knækker hurtigt under stresstest

En test af spiralfjerdre foretaget for Triscan viste, at nogle af markedets billigste spiralfjedre knækkede rystende hurtigt. Triscan maner til forsigtighed.

Stigning i indbrud og tyverier fra biler i København

Plus

Ny E-handelsplatform for udstødningssystemer

Dinex-gruppen øger effektiviteten og letter indkøb for firmaets eftermarkedskunder med sin første netbaserede e-handelsløsning.

Super Dæk overtager drift af kæmpeværksted

Lindholm Biler i Viborg vil fokusere på brugtbilsalg og -leasing og overlader sit store værksted til Super Dæk.

Plus

Derfor er Skills er vigtig for autobranchen

Der er ingen tvivl om, at de involverede aktører omkring Skills er begejstrede for, hvad de unge kan vise – men det er også en nødvendig satsning

Plus

Bilejerne vil ha’ online værkstedsbooking fra sofaen

Au2parts tilføjer et nyt bilsalgsmodul og gør online værkstedsbooking nemt for værksteder og bilejere.

Luft-leverandør godkendt til TecDoc

Plus

Hvornår må man bortvise en medarbejder?

Plus

Ford-forhandler overtages af Bin2Bil

Plus

Danmarks første Formel 1-kører er død

Den tidligere racerkører, mekanikeruddannede Tom Belsø, er død – 77 år. Han døde i sit hjem i England efter længere tids sygdom.

Plus

Digitale servicebøger til 3,2 mio. danskere er nu i e-Boks

Resten af autobranchen forventes at tilmelde sig danske Digitalservicebook.com efter samarbejdsaftale om åbne servicebøger i e-Boks.

Plus

Direkte fra Bella - så er der fuld fart på Skills

De næste tre dage er der Skills 2020 i Bella Center, hvor 22 unge fra autobranchen viser de evner, som skal lokke flere unge til i fremtiden. Motor-magasinet rapporterer fra Bella Center

Plus

Støddæmpere skal altid skiftes parvis

Plus

SKILLS 2020: Travlhed og stressede lærlinge

For de deltagende har det været en hektisk dag på Skills 2020 - og fredag følger endnu flere strabadser

Tegee-dan ansat død i skiulykke

Plus

Næstved-grossist i nye hænder

Autoteknolog - nu på Sjælland (eller Zealand!)

Plus

Sådan får du styr på EGR-problemer

Plus

Leverandør overtager alle aktiviteter i norsk firma

Plus

Danmarks sejeste Metal Rally-kørere

Plus

Ja tak til øget samarbejde om lak-markedet

Plus

Så kører robotterne officielt hos CAC

UGENS LEDER ... om øjeblikkets værkstedskrig

Kia lancerer sin egen motorolie

Plus

To nye midler mod tærende førtænding

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En DENSORB caddy fuld af overraskelser

No more dust! - ATE Keramiske bremseklodser.

AutoPartner & Digital-servicebook.com indgår samarbejde.

Tillykke til Autohallens Autolak - ny ejer af Nexa MoonWalk!

Nye EU-regler bremser salget af Suzukis charmetrold

Am-Pro ,møtrikspænder 1/2" fra AJ-Engros A/S

Autoplus udvider samarbejdet med Digital-Servicebook.com

Anhængertræk nyhed BMW 1 F40

Den franske familiefest - brugttest af Renault Grand Scénic

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Rudeværktøj

Vil du spare penge – så snup en elbil

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ventilationsmontør – til ventilationsvirksomhed i vækst

Sikkerhedssko i god kvalitet

Servicetekniker – til ventilationsvirksomhed i vækst

Anhængertræk nyhed BMW X4

Dakar 2020 – tyrefægteren vinder igen

8 nye referencer i programmet af ekstra vandpumper

Værktøj-/Topnøglesæt til lave priser.

Kia Niro PHEV MY20 10/19 fast og aftageligt anhængertræk

Supra med fire cylindre – blasfemi eller vejen til køreglæde

Spot Tilbud På Ergonomisk Løft Og Transport Af Hjul

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Det her bruger din headhunter sin tid på

Send til en kollega

0.188