23948sdkhjf

Branchekonsulent: Lak-undersøgelse mangler indkøbssiden

| Af Michael Nørregård | Tip redaktionen om en historie

Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen leder efter priskoordinering eller karteller blandt autolakerern, burde den se nærmere på indkøbssiden, det vil sige forsikringsselskaberne, vurderer Michael Nørregård, partner i rådgivningsfirmaet Stratega I/S.

KARTELDANNELSE Konkurrence- og Forbrugerstyrelse er for øjeblikket i gang med at undersøge markedet for køb og salg af autolakeringsydelser i Danmark, og har i den forbindelse sendt spørgeskemaer ud til en lang række autolakererier. Det er rigtig godt, at man langt om længe gennemfører en sådan undersøgelse.

Autolakeringsmarkedet er præget af benhård konkurrence, som er blevet voldsomt skærpet igennem de seneste 15 år, og som har ført til lukning af en lang række autolakererier og en markedskoncentration omkring Pierre.dk, Byens Bilpleje og Qars (det tidligere LAKexperten).



Konkurrencen er nådesløs. Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen leder efter priskoordinering eller karteller blandt autolakererne, leder de efter min mening forgæves. De burde i virkeligheden også se nærmere på indkøbssiden, dvs forsikringsselskaberne.

Fem spørgsmål
Den primære årsag til denne udvikling er forsikringsselskabernes voksende krav til lavere priser samt reparationsværkstedernes krav om rabat. Det har ført til, at de danske autolakerere er blevet effektiviseret i ekstrem grad - og det er jo godt nok - men også, at de er blevet presset ud over, hvad der er rimeligt, både hvad angår arbejdsmiljø og en faglig korrekt udførsel af arbejdet.

Markedet for autolakering er karakteriseret ved at omkring 80 procent af autolakerernes omsætning stammer fra udbedring af forsikringsskader, hvor de danske forsikringsselskaber står som indkøber.

Det undrer mig derfor, at der i spørgeskemaet til autolakererne ikke er et eneste spørgsmål omkring forsikringsselskabernes adfærd og indkøbspraksis på markedet, men jeg forventer, at der også er sendt spørgeskemaer til de danske forsikringsselskaber samt reparationsværkstederne, og at man på den baggrund vil undersøge følgende:

Læs også: Nye Forsi-forhold for autolakerere på vej

• Skyldes de voksende overskud på bilforsikringer, hvor 40 procent af prisen for bilreparationen udgøres af lakarbejde, et samlet koordineret prispres på autolakererne?

• Er det rimeligt, at forsikringsselskaberne igennem F&P, som det eneste land i Europa, samlet driver, udvikler og gratis udbyder takseringssystemet Autotaks/Qaptor gennem Forsi? Og som derfor kan fejlrette, forbedre og tilpasse systemet, uden om reparatørerne.

• Er det i orden, at de danske forsikringsselskaber igennem F&P på denne måde fastholder Autotaks-monopolet og forhindrer andre takseringssystemer fra at agere på det danske marked?

• Foregår der blandt forsikringsselskaberne udveksling af informationer og statistikker, der implicit fører til en priskoordinering?

Læs også: 80-årige Ole arbejder 70 timer om ugen

• Respekterer forsikringsselskaberne de aftaler om den faglige udformning af lakopgørelsen, som er aftalt med branchen og har været gældende de seneste 20 år?

Dominans på lakmarkedet
Jeg håber samtidig, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke gentager fejlen fra tidligere med fejlagtigt at tro at autolakererne har to typer kunder, dvs. to markeder: et hvor forsikringsselskaberne køber lakeringsydelser af reparationsværkstederne, og et, hvor reparationsværkstederne køber disse ydelser af autolakererne. Der er tale om kun ét marked, hvor priserne er styret af Autotaks/Forsi, og hvor autolakererne står som en lus mellem to negle, nemlig forsikringsselskaberne og autoreparatørerne.

"Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder for velfungerende markeder", står der som overskrift på deres hjemmeside! Jeg går ud fra det betyder, at de også vurderer forsikringsselskabernes åbenlyse dominans på lakeringsmarkedet.

Jeg ser frem til at læse den færdige analyse.

Michael Nørregård er tidligere mangeårig direktør i autolakerernes organisations FAI og i AutoBranchen Danmark, nu partner i rådgivningsfirmaet Stratega I/S.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Stenhøj overtager Semler Værktøj

Semlers afdeling for salg af værkestedsudstyr bliver en del af Stenhøj DK.

Würth og Jens Linde styrker samarbejdet

Nyt samarbejde om olie og ventilation på værkstedsudstyr skal give øget kompetence og større bevægelighed.

Plus

Antirust: LHG Group styrer nu både Suvo og Tectyl

Leverandøren LHG Group, der forhandler og ejer brandet Suvo, skal fremover også distribuere Tectyls rustbeskyttelseskoncept.

Plus

Se listen: De modtager mest i lønkompensation

Den danske autobranche har foreløbig fået lønkompensation for over 300 mio. kr. Tre bilforhandlere stopper listen.

Vettel: Ferrari tilbød mig aldrig en ny kontrakt

Det betaler sig at klippe ledningen

Nyhedsbrev

8.403 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Byens Bilpleje ind i Sverige via opkøb

Vækst uden for Danmarks grænser er målet, og Tyskland, Norge og Finland er også i pipelinen.

Online Avis Arkiv
Plus

Dansk Bilglas rebrander sig mod nye tider

Ledelsen finder årets resultat i 2019 mindre tilfredsstillende - det er påvirket negativt af betydelige omkostninger i forbindelse restrukturering af virksomhedens afdelinger.

Kosmetiske reparationer i voldsom vækst under coronakrisen

Plus

Grossist åbner ny afdeling i Roskilde

Den sjællandske Auto-G-grossist VSA udvider med afdeling i domkirkebyen.

Forsigtig optimisme i bilbranchen

Seneste tal tyder på, at bunden af coronakrisen er nået, og at både nybilsalget og eftermarkedet er på vej tilbage mod niveauet før corona-situationen satte ind.

Digitale værktøjer sælger flere biler

Koed udnævner ny direktør

Plus

Auto-G indleder nyt kemi-samarbejde

Den tysk specialist i kemi og additiver, Pro-Tec, skal styrke Proline Centrene under Auto-G, der bliver rebrandet med nye skiltepakker, logo og produkter.

Plus

Vækst i bilpleje for Würth

Trods et svært marked i en tid, hvor bilpleje- og klargøringsområdet har trange kår, er der fremgang hos Würth på området.

Plus

Dansk produktion af automåtter flyttet til Aarhus

Avant Denmark A/S har flyttet sin måtteproduktion til domicilet i Aarhus N og har installeret en række produktionsmaskiner i et hjørne af sit store lager med alskens biltilbehør.

Værksteder certificeres i lakforsegling

Plus

Steffensen ude som direktør

MG vælger Digital-Servicebook som leverandør

Digital tilgang hos relancerede MG til bilsalg og servicemarkedet har ført til det nye samarbejde. Digital-Servicebook forventer flere bilmærker i sit system.

Håndsprit kan skade bilens kabine

Hæder til lille autoværksted

Plus

18 konkurser i autobranchen i maj

Se her den seneste oversigt over konkurser i branchen fra Statstidende.

Plus

VSA ser dagens lys

Corona og konsekvenserne
Lønkompensationen forlænges

Frem til 29. august kan virksomheder fortsat søge om kompensation for at sende ansatte hjem med løn. Den danske autobranche har pr. 11 maj fået lønkompensation for over 300 mio. kr.

Plus

Ny synslov bliver slanket

Brug for flere lærlinge - også midt i en krisetid

Plus

FTZ og Bell Add klar med smøretabel for additiver

Autogrossisten FTZ og additivspecialisten Bell Add indleder samarbejde på både salgskanaler, servicefunktioner og smøretabeller

Værksted flytter på ganske få uger

Plus

Tre nye i bestyrelsen hos Skorstensgaard

Alt om trykluft i gratis bog

Plus

Ny webshop med biludstyr har trykket på startknappen

Plus

Racerklassen TCR er på TV - konkurrenten Super GT på Facebook

Plus

Ny direktør for Hella i Danmark

Plus

Lak-adgang til Forsi igen

Motorekspedition i Høje Taastrup åbner den 22. juni

Motorstyrelsen åbner igen dørene

Plus

Ejeren af Quickpoint: Kannibalisme? Overhovedet ikke

Corona og konsekvenserne
Lakleverandør i kamp mod coronaen

Flere vasker bil i i vaskehaller

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Efterspurgt funktion til bilforhandleres hjemmeside klar

Blikkenslager / Tekniske isolatør søges

DFD's helt egen shop er nu live

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

En emballage der gør en forskel

Yderligere støtte til erhvervsuddannelserne

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Enorm efterspørgsel på lejebiler og mobilitetsløsninger

Centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Er den nye Defender for blød? Her er Ineos Grenadier

Punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Nyt overblik i AutoDesktop gør mersalg lettere

Coronafrygt? Kør-selv er den sikreste form for ferie

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kabelforskrækket? Nu kan Jaguar I-Pace oplades trådløst

Har du hørt om SpillGuard®?

Mange forespørgsler på udsugning hos tandlæger i hele Verden

Højresvingskamera giver bedre overblik

Øget effektivitet med MoonWalk - automatiseret blandeanlag

Anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

COVID-19: bott Care Screen

Send til en kollega

0.172