23948sdkhjf

UGENS LEDER ... om Formel 1 i flyverskjul

Det er som om, alle i F1 dukker nakken og håber på, at det der med elbiler nok skal drive over, skriver Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund.

LEDER

DENNE WEEKEND KØRES så årets sidste Formel 1-løb. Abu Dhabis Grand Prix.

NÅ, OG DET var så det. Hamilton vandt ikke overraskende verdensmesterskabet i Formel 1. Og Kevin blev ikke overraskende (undskyld formuleringen, Kevin) placeret et godt stykke nede i feltet.

AT DER ER langt mellem overraskelserne i det, der fortsat betegnes som verdens mest prestigefyldte racerklasse, forsøger det nye reglement at ændre. Fra sæson 2021 - som jo efterlader 2020 som en ren mellemsæson - skal det koste nogle hundrede millioner kr. mindre at være med i F1. Dernæst er der en lang række tekniske ændringer, der skal gøre det lettere at overhale.

BEGGE DELE HAR om mål at skabe større spænding og dermed bedre motorløb. Godt nok.

MEN FORMEL 1 tager overhovedet ikke fat præcist dér, hvor 2020’ernes afgørende udfordring er - nemlig hvordan netop denne klasse forholder sig til den grønne omstilling. Hvordan vil F1 køre ind i 2025 uden en el-strategi.

DET ER SOM om alle i F1 dukker nakken og håber på, at det der med elbiler nok skal drive over.

HVIS IKKE F1 - og Le Mans for den sags skyld - finder en elektrisk vej ind i 20’erne, mister sporten sin evne til at tiltrække de førende bilfabrikker. For hvis ikke der er lighedstegn mellem den tekniske udvikling i F1 og blandt gadebiler, ender verdens og til den tid ikke længere mest prestigefyldte klasse med at være et rent klassiker-race.

FOR HVORDAN SKAL de bedste bilmærker profilere deres bedste biler i en klasse på gårsdagens energi? Ja, man kan jo spørge Volkswagen Group. Hverken Audi eller Porsche er jo længere på Le Mans. Er de to hædersmærket så rykket over i Formel 1? Nej, Formel E.

DET ER VIRKELIGHEDEN - Formel 1’s fremtid flugter ikke med den.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109