23948sdkhjf

UGENS LEDER ... om Formel 1 i flyverskjul

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Det er som om, alle i F1 dukker nakken og håber på, at det der med elbiler nok skal drive over, skriver Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund.

LEDER

DENNE WEEKEND KØRES så årets sidste Formel 1-løb. Abu Dhabis Grand Prix.

NÅ, OG DET var så det. Hamilton vandt ikke overraskende verdensmesterskabet i Formel 1. Og Kevin blev ikke overraskende (undskyld formuleringen, Kevin) placeret et godt stykke nede i feltet.



AT DER ER langt mellem overraskelserne i det, der fortsat betegnes som verdens mest prestigefyldte racerklasse, forsøger det nye reglement at ændre. Fra sæson 2021 - som jo efterlader 2020 som en ren mellemsæson - skal det koste nogle hundrede millioner kr. mindre at være med i F1. Dernæst er der en lang række tekniske ændringer, der skal gøre det lettere at overhale.

BEGGE DELE HAR om mål at skabe større spænding og dermed bedre motorløb. Godt nok.

MEN FORMEL 1 tager overhovedet ikke fat præcist dér, hvor 2020’ernes afgørende udfordring er - nemlig hvordan netop denne klasse forholder sig til den grønne omstilling. Hvordan vil F1 køre ind i 2025 uden en el-strategi.

DET ER SOM om alle i F1 dukker nakken og håber på, at det der med elbiler nok skal drive over.

Læs også: UGENS LEDER ... om øjeblikkets værkstedskrig

HVIS IKKE F1 - og Le Mans for den sags skyld - finder en elektrisk vej ind i 20’erne, mister sporten sin evne til at tiltrække de førende bilfabrikker. For hvis ikke der er lighedstegn mellem den tekniske udvikling i F1 og blandt gadebiler, ender verdens og til den tid ikke længere mest prestigefyldte klasse med at være et rent klassiker-race.

FOR HVORDAN SKAL de bedste bilmærker profilere deres bedste biler i en klasse på gårsdagens energi? Ja, man kan jo spørge Volkswagen Group. Hverken Audi eller Porsche er jo længere på Le Mans. Er de to hædersmærket så rykket over i Formel 1? Nej, Formel E.

DET ER VIRKELIGHEDEN - Formel 1’s fremtid flugter ikke med den.

Mere om: Leder
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Debat: Endnu flere lapper på de komplekse bilafgifter

Den nuværende sammensætning af bilafgifter er et kludetæppe af lappeløsninger og bliver stadig mere kompliceret. Finansloven 2020 indeholder yderligere et par bidrag dertil, vurderer Rune Grøndahl, KPMG. Hør hvorfor.

Plus

Begyndelsen til at løse elbilernes batteriproblem

Jeg er syg - hvordan med sygemeldingen

Plus

Trafikofre sikres erstatning i hele EU

Bilister i hele EU sikres erstatning ved uheld i andre EU-lande, selv om forsikringsselskabet går fallit.

Styrelse udsætter selvanmelderfrist

Nyhedsbrev

8.296 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Online Avis Arkiv

Lønsystemet har fået et ekstra gear

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Danskerne vil af med udstødningen

Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Mere samarbejde: Bilbasen samarbejder med AL Finans

Bilkøberne kan selv tilpasse betingelserne for et billån takket være i et nyt samarbejde mellem Bilbasen og AL Finans.

Lad os få en debat om lakeringsydelser

DEBAT: AutoBranchen Danmark er kritisk ved Forsikring & Pensions monopol på taksering af ydelser på lak og karrosseri, skriver Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

Lakering af elbiler kan være livsfarligt

Dansk Bilbrancheråd efterlyser regler og lovgivning, når det gælder lakering af el- og hybridbiler.

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

Plus

Handelen kunne ikke gå tilbage - SÅ blev Teslaen dyr

En sælger forsøgte at lade en handel gå tilbage, da det viste sig, at salgsprisen fejlagtigt var angivet uden afgift. Hør hvor man skal passe særligt på.

Plus

Biløkonom-uddannelsen bliver nedlagt

Salgsrådgiver erstatter biløkonom, der udfases som uddannelse - branchen efterspørger studerende med mere tid i virksomheden lyder begrundelsen.

3 korte fra bilverdenen

B-bilerne rykker

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

Magnussen statist i årets sidste F1-løb

Slukøret Magnussen roser holdets kampgejst

Trods god start blev Haas-racerens svagheder nok engang udstillet. ”Man kan lige så godt køre i pit,” lød det fra en skuffet Kevin Magnussen.

Plus

Finanslovsaftale i hus - det betyder det for autobranchen

Afgiftsstigningerne på elbiler annulleres og der indføres fradrag for grønne firmabiler. Regeringen og sine støttepartier er blevet enige om næste års finanslov.

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Få en tækkelig værkstedskalender

Plus

Ballade i synsbranchen: Ny EU-regel skaber kaos

UGENS LEDER ... om Formel 1 i flyverskjul

Plus

Konkurser i oktober

Sixt Flexleasing skifter navn

Plus

Biltorvet vil være mediebureau

Plus

Jo dyrere bil, desto flere forsikringer - og gerne med vejhjælp

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Flyt blikket væk fra elbilerne et øjeblik

Plus

Få styr på reglerne for sygedagpenge

Årets GTI kåres

Plus

Et af værkstedernes svære spørgmål: Hvornår er service "OK"?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi A6 + A6 Avant T60 system fra Dansk anhængertræk GDW

Ford Focus med slatten motor er et hit

Fremtidsscenariet for bilproducenter og bilforhandlere

FLEX1ONE Øverst På Skamlen I Sverige

Partikelfilter til eftermontering | Miljøgreb strammes.

Grøn kæmpe-SUV med 700 Nm – Audi Q7 TFSI e quattro

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Send til en kollega

0.266