OPLADNING Afgiften på elbilers brændstof holdes fortsat på EU-minimum ved de offentlige ladestandere.
Skatteminister Morten Bødskov (S) foreslår at forlænge den noget nær nulafgift til udgangen af 2021, som gælder erhvervsmæssig (ikke privat) opladning.
Begrundelsen er, at kommissionen for grøn omstilling af personbiler (Anders Eldrup-udvalget) først skal have lov at komme med anbefalinger. Han kunne også have henvist til de kommende forhandlinger om en klimahandlingsplan til foråret. Her endevendes alt for at skrue et system sammen, der kan føre til 70 % CO2-reduktion i 2030 i forhold til 1990.
Den lave processats udgør 0,4 øre/kWh, mens elafgiften ellers er 89,2 øre/kWh.
Privat opladning fra egen stikkontakt sker til fuld afgift, medmindre en strømleverandør har etableret en særskilt ladeboks.
Elbiler, der oplades til lav afgift, sparer knap 6000 kroner i brændstofafgift i forhold til en benzinbil, der kører 13.000 km om året, fremgår det af Skatteministeriets sammenligning.
Her vil elbilen nøjes med at betale 12-13 kr. i afgift vel at mærke om året og inklusive moms.
Det svarer til en afgiftslempelse på cirka 2750 kr. i forhold til den fulde elafgift. Derved går staten glip af omkring 40 millioner kroner.
Det tilsvarende benzinforbrug koster godt 5750 kroner i benzinafgift inkl. moms.
Hastig lovbehandling
Morten Bødskov forventer dog ikke, at forlængelsen af den lave afgift på ladestrøm i sig selv vil medføre et større salg af elbiler. Lempelsen er midlertidig, og den årlige lempelse i elafgift per køretøj er forholdsvis lille, ræsonnerer han.
Lovforslaget førstebehandles den 5. december og skal vedtages senest 20. december.
Det større økonomiske spørgsmål er, om registreringsafgiften for de billigere elbiler stiger om et år.
Folketinget vedtog et hasteindgreb for et år siden, der praktisk taget forlængede nulafgiften i to år til og med udgangen af 2020 for eldrevne køretøjer, der har en værdi under 400.000 kr.
De to første indfasninger af den fulde registreringsafgift med 20 % i 2019 og 40 % i 2020 blev nulstillet med et midlertidigt fradrag på henholdsvis 40.000 kr. og 77.500 kr.
Venstre forpligter sig i sit finanslovudspil til en fortsat afgiftsfritagelse på elbiler under 400.000 kroner i 2021. Partiet ønsker, at afgiften for 2021 besluttes nu, af hensyn til importørernes bestilling af biler.
Uden en ny lov vil tredje trin i indfasningen bringe den faktiske købsafgift fra nul til 65 procent i 2021, hvorefter følger 90 % i 2022 og 100 % i 2023.
Godt for elbilerne - two more years på billig strøm
Lovforslag fra regeringen skal give kommercielle ladestandere afgiftsfritagelse til udgangen af 2021.