23948sdkhjf

Ny kampagne mod slukkede baglygter

Slukkede baglygter kan skabe farlige situationer i trafikken. En ny kampagne skal få bilister til at tænde lyset bag på bilen - de kan give ekstra opgaver til værkstederne.

LYS Når man bevæger sig ud i trafikken, kan man risikere at møde biler, som kører rundt uden lys i baglygterne, når det for eksempel er mørkt eller tåget.

Seks ud af ti danskere siger, at det har de oplevet. Og heraf siger 13 procent, at de har været involveret i en kritisk situation og for eksempel måtte bremse hårdt op eller undvige, da en anden bil ikke havde lys i baglygterne. Det viser en undersøgelse, som Epinion har gennemført for Rådet for Sikker Trafik i 2019.



Det vil transportministeren, Færdselsstyrelsen og Rådet for Sikker Trafik nu gøre noget ved med en ny kampagne.

- Det er afgørende, at vi kan færdes sikkert i trafikken. Derfor ser jeg også med stor alvor på, at så mange bilister ikke har lys i baglygterne. Det er til fare for bilisten og ikke mindst for de mange trafikanter, som bliver mødt med det i trafikken. Det er derfor meget positivt, at Rådet for Sikker Trafik nu gør en ekstra indsats for at sætte fokus på problemet, og jeg håber, at alle bilister vil tjekke deres lys, inden vintermørket for alvor rammer os, fortæller transportminister Benny Engelbrecht.

Kampagnen giver mulighed for værkstederne til at score et par ekstraopgaver. Mange biler kan nemlig indstilles til automatisk at tænde slyset, når bilen startes.

Reglerne for typegodkendelse af biler er løbende blevet ændret. Indtil 2016 påbød EU-reglerne, at lygterne skulle været slukket for at spare på strømmen.

Læs også: 3 korte fra bilverdenen

Da kravet om automatisk lygtetænding er af nyere dato, er ikke alle biler udstyret med baglygter, der tænder automatisk. Nogle bilister kan derfor uforvarende komme til at køre rundt uden lys bagpå, fordi de glemmer eller ikke ved, at de skal tænde baglygterne på netop den bil, de kører i.

Når lygterne tændes
I den nye kampagnevideo fra Transport- og Boligministeriet, Rådet for Sikker Trafik og Færdselsstyrelsen, bliver bilisterne mindet om, hvornår de skal tænde lyset, og hvordan de kan være sikre på, at der er korrekt lys foran og bagpå bilen.

- Det er vigtigt, at man sætter sig ind i, om baglygterne tænder automatisk på bilen, eller om man selv skal tænde dem manuelt. Hvis du vil være helt sikker på, at der er lys i baglygterne, så tænd for nærlyset, siger Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Rådet anbefaler bilister, der ejer en bil, som ikke automatisk tænder baglygterne, at lade et værksted undersøge, om bilen kan indstilles til, at baglygterne tænder, når man starter motoren.

Læs også: Ballede i synsbranchen: Prøvningsinstanser er monopoliseret

Der skal være lys foran på bilen hele døgnet. Baglygterne skal være tændt fra solnedgang til solopgang samt om dagen, når der er nedsat sigtbarhed, f.eks. når det regner, sner eller er tåget.

- Korrekt lys på bilerne spiller naturligvis en særdeles vigtig rolle for færdselssikkerheden - både når det bliver mørkt men især også, når det er dårligt vejr med regn, sne eller tåge. Det kan være livsfarligt både for én selv og ens medtrafikanter, og derfor råder vi til, at man tjekker sit lys inden man starter køreturen, siger Stefan Søsted, direktør i Færdselsstyrelsen.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Skorstensgaard tredobler omsætning trods modstand fra mærkeværksteder

Mærkeværkstedernes kampagne i Skive mod Skorstensgaard fortsætter og kan have givet bagslag; det nye Skorstensgaard-værksted har tredoblet omsætningen.

Plus

Så langt er kommissionen: Fire facts fra Anders Eldrup

En samlet autobranche venter med tilbageholdt åndedræt på "kommissionens" arbejde - underforstået kommissionen for grøn omstilling af personbiler. Her er status fra kommissionens formand Anders Eldrup selv.

UGENS LEDER ... om øjeblikkets værkstedskrig

Plus

Trafikofre sikres erstatning i hele EU

Bilister i hele EU sikres erstatning ved uheld i andre EU-lande, selv om forsikringsselskabet går fallit.

Styrelse udsætter selvanmelderfrist

Nyhedsbrev

8.297 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Min Fremtid 2019
Udvalgte unge bejler til Bosch

Online Avis Arkiv

Gå bare efter EUX - den giver ekstremt mange muligheder

Min Fremtid 2019
Philip er bidt af biler

Min Fremtid 2019
EUX-lærlinge er en gave til de små værksteder

Hos Johansen Biler i Odense er EUX-lærlinge en del af virksomhedens fremtid

Min Fremtid 2019
Denis har passion for Ford

Danskerne vil af med udstødningen

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Plus

Danske Nissens lancerer serie af EGR-ventiler

Den danske producent af motorkølings- og klimakomponenter, Nissens Automotive, har lanceret EGR-ventilerne som sin nyeste produktgruppe til eftermarkedet.

Plus

"Grøn benzin" gi’r motorproblemer for klassikere

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Min Fremtid 2019
Med fuld gas mod mekaniker-uddannelsen

Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

Plus

Klassisk race får overraskende anerkendelse

Salling Fondene af alle giver klassisk motorsport en håndsrækning; helt konkret med donation, men også med prestige.

Plus

Nye tal: God økonomi kaster rekordstort bilsalg af sig

Det danske bilsalg er på vej mod rekordår. Erhvervenes leasing af nye biler er især med til at drive salget fremad.

Plus

Analyse: Wild west - alle mod alle på det danske oliemarked

Værkstedernes tidligere loyalitet mod mærker og leverandører i olie og smøreprodukter er passé, mener brancherådgiver. Turbulens efter leverandørskifte hos de store grossister.

Kia lancerer sin egen motorolie

Plus

To nye midler mod tærende førtænding

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

3 korte fra bilverdenen

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

UGENS LEDER ...om en lysegrøn finanslov

Plus

Hør Kevins egen forklaring: Derfor blev 2019 en fiasko

Få en tækkelig værkstedskalender

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

Red weekend branchens Black Friday

Plus

Ballade i synsbranchen: Ny EU-regel skaber kaos

Plus

Grøn genbrugs-strategi hos award vinder

Infrastruktur til elbiler er en hastesag

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grøn kæmpe-SUV med 700 Nm – Audi Q7 TFSI e quattro

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Svindel for 65 milliarder...

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Yamaha Ténéré 700 – genvejen til en Dakar-ræser

Audi Q8 skjult aftageligt anhængertræk T60 system

Rotinger Sportsbremsekits!

Send til en kollega

0.173