23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ballade i synsbranchen: Ballade udløser ny organisation

Kalenderen er booket med møder, fortæller formand Niels Rask efter lanceringen af BilsynsBranchen, der skal tegne synsbranchen samlet og skarpere politisk.

NY ORGANISATION Et nyt logo er lanceret til den nye brancheforening BilsynsBranchen, der blev dannet 4. november. Logoet og foreningen skal samle de mange danske synsvirksomheder, der går en udfordrende tid i møde med blandt andet implementering af en ny EU-forordning fra 1. september 2020, hvorefter om- og opbyggede biler ikke længere skal forbi landets synshaller men derimod skal via nogle få tekniske godkendelsessteder, kaldet Teknisk Tjeneste, som bebudet af Færdselsstyrelsen.

- Der sker så mange ting omkring bilsyn, at der var på tide at modernisere den hidtidige erfa-gruppe, så vi favner bredere. Eksempelvis var de nye spillere Dekra og Bilsyn Plus ikke med i erfagruppen - det er de nu i brancheforeningen. Men vi får aldrig alle synsvirksomheder med - hos nogle mindre synsvirksomheder vil ejeren bare gå alene og syne biler med naboens hund. Men alle de store spillere med flere afdelinger er med, herunder dem med syn af store køretøjer og ombygninger, som jo især er i vælten lige nu på grund af EU-implementeringen. Så mit bud er, at vi repræsenterer på den gode side af 90 procent af synsvirksomhederne i Danmark, siger Niels Rask.

Han er i forvejen formand for foreningen Dansk Lokal Syn, der samler godt 50 mindre og privatejede synsvirksomheder med cirka 100 synsteder, ligesom han selv driver Vestsjællands Bilsyn i Slagelse.

Pengeløs forening

Niels Rask understreger, at BilsynsBranchens er en såkaldt pengeløs forening, så de tilsluttede virksomheder ikke behøver at blive uvenner over økonomi. Det er set før i andre sammenhænge i autobranchen.

Formanden ser frem til en række møder med interessenter, som BilsynsBranchen gerne vil interagere sammen med. Herunder Dansk Bilbrancheråd, der organiserer omkring 2000 frie ikke-mærkeværksteder i Danmark.

- Vi skal have lagt en plan for det fremtidige arbejde og samarbejde. Udgangspunktet er, at også synsbranchen skal være konkurrencedygtig i Danmark, og at udenlandske tekniske tjenester ikke "stjæler" vores arbejde. Overliggeren skal ikke sættes for højt omkring regler og forhold for synsbranchen, når Færdselsstyrelsen skal implementere fra EU. Her kan vi lære af for eksempel briterne, siger Niels Rask.

Frygter mistede jobs

Han ser frem til at modtage invitation til arbejdet i den styregruppe, som Færdselsstyrelsen nedsætter.

- Når den nye forordning for ny- og ombygninger træder i kraft næste år, bliver der meget, vi skal, må og ikke må. Vi frygter, at forordningen kan koste arbejdspladser, som det ser ud nu, så der går helt sikkert politik i den. Vi skal i Danmark være yderst opmærksomme på, at vi ikke overimplementerer, så vi ad den vej mister marked. Det handler derfor især om at være på bølgelængde med resten af autobranchen, og her har vi tidligere arbejdet godt sammen med Dansk Bilbrancheråd om for eksempel at få fejet af bordet, at værksteder skulle have mulighed for også at lave synsarbejde, siger Niels Rask.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094