23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ballade i synsbranchen: Ny EU-regel skaber kaos

EU-forordning frygtes af skabe kaos på synsmarkedet.

EU Mudderkastning er langt fra de eneste problemer, synsbranchen slås med. En ny EU-forordning ventes at skabe totalt kaos i branchen. Her lægger Færdselsstyrelsen op til, at registreringssyn helt bortfalder og bliver erstattet af en såkaldt Teknisk Tjeneste, som skal godkende samtlige bil- ombygninger - eksempelvis en ladopbygning på Fiat Ducato chassisbil. De regler træder i kraft til september næste år, men allerede nu forudser branchen, at det ikke vil kunne lade sig gøre.

Alligevel melder Færdselsstyrelsen om stor interesse for området:

"På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at blive udpeget som teknisk tjeneste i henhold til forordning 2018/858, men Færdselsstyrelsen oplever en stor interesse fra både danske og udenlandske virksomheder, der ønsker at blive teknisk tjeneste i Danmark. Derudover anerkender Danmark allerede i dag tekniske tjenester udpeget i andre EU-lande og vil også gøre det fremover. Styrelsen er derfor fortrøstningsfuld i forhold til udbuddet af tekniske tjenester og forventer derved, at markedet kan få dækket behovet for afprøvning af køretøjer m.v." Videre hedder det:

"I dag foretager prøvningsinstanser afprøvninger af køretøjer med henblik på nationale godkendelser. Prøvningsinstanser er en national ordning, og kravene til prøvningsinstanser og tekniske tjenester er således ikke tilsvarende."

Egentligt har såvel Færdselsstyrelsen som synbranchen haft adskillige år til at implementere EU-reglerne, som faktisk blev fremsat helt tilbage i 2007.

Individuelt opbyggede biler - som eksempelvis en Mercedes-Benz Vito med Sortimo varerumsindretning - har hidtil været udført i henhold til EU’s bestemmelser, der tillader at medlemsstaterne har fastsat alternative krav. Færdselsstyrelsen har således hidtil godtaget, at disse biler godkendes ved syn i en synsvirksomhed.

De skærpede krav til bilers udledning - især som konsekvens af Dieselgate - har medført, at Færdselsstyrelsen nu har trukket en streg i sandet.

Og som Preben Egelund udrykker det:

- Det er slut med at montere store motorer i små biler, og det bliver dyrere for specialindrettede vare- og lastbiler. Han fortsætter:

- Det kan vi såmænd leve med. Problemet er, at Færdselsstyrelsen - og dermed regeringen - med åbne øjne sender arbejdspladser ud af landet.

Preben Egelund frygter, at Færdselsstyrelsen vil foretage en såkaldt "overimplementering", og vurderer i denne sammenhæng at de nye og strengere krav til syn/typegodkendelse vil omfatte langt over 50.000 biler, motorcykler, traktorer og påhængskøretøjer hertil pr år. Det frygtes at opgaverne hos køretøjsbyggere, karrosseriværksteder, bilindrettere og synshaller derfor flytter ud af landet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.688|