FORRETNING Frie værksteder henviser normalt bilejerne - kunderne - til mærkeværkstedet, hvis bilnøglen er bortkommet eller gået i stykker. Men sådan behøver det ikke at være. Den danske leverandør-virksomhed af testudstyr i Aalborg, Cepelo, tilbyder nemlig sit såkaldte Keasy-system med en nøgleskærer til værksteder. Det kan desuden kaste leverance af nøgler af sig til nabo-værksteder i omegnen, er Cepelos erfaring.
Behold nøglekunder selv
- Vi har solgt flere komplette systemer og mødt stor interesse fra værkstederne på de to nylige grossistmesser, siger indehaver af Cepelo, Peter Lorentzen og fortsætter:
- Mange værksteder ved ikke, at det findes, og at man kan blive leverandør af bilnøgler til kunder hos andre værksteder. Frie værksteder kan med vores system forhindre bilister i at gå til mærkeværksteder, når det handler om at lave og kode nye bilnøgler selv.
Nøgler uden ventetid
Blandt Cepelos kunder er således en fynsk brugtvognsforhandler, der har omdelt flyers til andre bilforretninger i sit lokalområde om, at han har anskaffet sig nøgleskærer-systemet til 40.000 kroner.
Der er også en tidsgevinst for kunderne i at kunne få lavet en nøgle direkte på værkstedet her og nu; normal leveringstid hos et mærkeværksted er 5-7 dages. Hvis værkstederne ikke selv vil investere i en nøgleskærer, kan Cepelo levere en tilskåret nøgle på 1-2 dage, som værkstedet så selv koder.
10 ansatte og support
Peter Lorentzen fortæller, at det få år gamle firma har udviklet sig meget og nu tæller 10 ansatte, heraf to i teknisk support til værksteder.
- Vi giver mekanikere en hjælpende hånd, hvis de har brug for at læne sig op ad os med hjælp til udstyr fra Automobit og Autel, som vi nu har haft i tre år og oplevet en firedobling i salget af, siger Peter Lorentzen.
Cepelo tager ofte ud i "marken" og fremviser og fortæller om testerne og systemerne, blandt andet på tekniske skoler. Eksempelvis om ADAS til rudekamera-kalibrering.
- Vi har også fokus på at hjælpe værkstederne med passthru og Secure Gateway, der volder problemer på især de OBD-låste biler fra FCA - Fiat/Chrysler. Vi holder folk i hånden, selv om mange mekanikere har været på kursus i dette. Vi kan blandt andet "se med" på pc og testudstyr, når vi får lov af kunden, selv om login er via mekanikernes personlige cpr-nummer, fordi bilproducenterne vil have helt styr på benyttede ip-adresser, siger Peter Lorentzen.
Det betaler sig at skære tænder for kunderne
En bilnøgle-skæremaskine og software kan være en god forretning, vurderer danske Cepelo, der oplever succes i markedet for også sit øvrige testudstyr.